Elfel Renegade XP 800R, Stendöd 30A säkring paj.

Oskar

Välkänd medlem
20 sept 2005
170
1
6
48
Karlstad
www.boondocker.se
Var ute och åkte en tur i Lördags och när vi stannade för att titta på ledkartan vart vi var så slocknade ljuset på skotern.
Samtidigt tändes motorlampan och larmade "Check engine".
Jag stannade motorn och kollade så gott det gick i mörkret 7 på kvällen.
En 30A säkring som var till "charging system" hade gått sönder, någon reservsäkring hade jag tyvärr inte...
Elstarten fungerade inte men startade som vanligt på startsnöret, jag passade på att stänga av handtags.- och tumvärmaren men efter ca 1 minut stannade motorn och varvräknaren "låste sig" på 1800rpm.
Så det var bara att bli bogserad av en Yamaha :-( inte roligt...
Onödigt spännande när det var dubbelis på sjöarna.
När jag kom hem satte jag i ny säkring, startmotorn går men tänder inte och död i instrumentet.
Var iväg idag och lämnade in den hos Ski-doo handlarn så det är bara att hoppas att den är ihop innan helgen.

Är det någon som varit med om något liknande ???
 

polarisIQ

Välkänd medlem
7 mar 2007
812
0
16
Boden
var och provade en renegade 600x -08 och ägaren som hade den hade haft samma problem med check engine lampan, vet också att min granne med sin e-tec 600 har samma problem..

det borde ju gå på garantin om det är en hel bunt som haft liknande, nu har du ju en 800a men verkar ju vara något knas iaf.
 

Oskar

Välkänd medlem
20 sept 2005
170
1
6
48
Karlstad
www.boondocker.se
Pratade med Ski-doo handlaren där jag lämnat in skotern idag och jag får inte tillbaka den innan helgen tyvärr...
Tydligen elhärvan som kortslutits någonstans och ev. i sin tur haft sönder något annat ?
Dom får ingen kontakt med datorn eller något.

Surt när säsongen är så kort, köpte ju en ny maskin för att slippa problem...

Hoppas det löser sig så fort som möjligt, är ju åksugen som fan !

// Oskar
 

Oskar

Välkänd medlem
20 sept 2005
170
1
6
48
Karlstad
www.boondocker.se
Lite uppdatering...

Snart har skotern stått på verkstan i två veckor utan att dom hittar felet, börjar bli riktigt less...

Två helgers missad åkning, och bogseringen på Tisjöns dubbelis vill jag inte vara med om igen !

Längtar på att få hem skotern !!!
 

Oskar

Välkänd medlem
20 sept 2005
170
1
6
48
Karlstad
www.boondocker.se
Fick tillbaks skotern i Fredags från verkstan.
Tydligen hade det blivit kortslutning i ECU:n så nu är den bytt och skotern fungerar igen.
Nu återstår att se om det går att få ordning på tumvärmaren och tankmätaren.