elfel srv

TuktARN

Aktiv medlem
17 jun 2010
62
0
6
Dala-Floda
Undrar vad det kan vara för fel på min skoter? När den är kall så går den jätte bra men när den blir varm så får den en ojämn gång, och när man släpper på gasen så blir det nån avgassmäll och sedan dör den. Bytte tändspole på den och det blev bättre en stund men efter att ha åkt ca 1mil så blev det samma sak, ojämn gång osv.
 

TuktARN

Aktiv medlem
17 jun 2010
62
0
6
Dala-Floda
det blev bara sämre med en annan cdi, men har inte kollat tändplattan än men kan tro att det är något fel inne där.
 

tree climbers

Välkänd medlem
11 feb 2011
436
1
18
norrbotten
Jag har repat 5 vikingar med ungefär samma fel i veckan och kan säga att det är ström spolen du måste byta, sen tar du och kollar handtagsvärmarna om du har såna. om dom inte funkar koppla ur dom, från kontakten. för när det blir kortslutning i h-värmarna blir det bakström och magneten klarar inte av det.
 

TuktARN

Aktiv medlem
17 jun 2010
62
0
6
Dala-Floda
ok då får jag byta den och kolla om det blir nå bättre, men några handvärmare har jag inte i kopplade. Kollade runt lite på motorn och fick se att det var sån där fet avgasklet som det blir av avgaserna, mellan cylindrarna och motorblocket. Så jag har nog inte hela cyliderfotspackningar om också det kan göra så den får ojämn gång?
 

tree climbers

Välkänd medlem
11 feb 2011
436
1
18
norrbotten
ta och se över cylinderfotspackningen och byt ut den, rengör ytorna ordentligt med bräcklen innan du sätter dit nya packningen, ett tips limma cylinderfotspackningen med packnings silikon på båda sidor. sen när du byter ström spolen så måste du löda den.

vanligaste felen på 540fc motorerna:

cylinderfotspackningen
ström spolen
tändspolen
 

TuktARN

Aktiv medlem
17 jun 2010
62
0
6
Dala-Floda
ja får göra det, ska ändå byta kolvar nu när man får lite pengar. så då får man göra en koll över motorn innan nästa vinter.