elschema polaris edge rmk?

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
Är intresserad av hur växelströmmen likriktas för laddning av batteriet och hur/var statorjorden sitter. Om det är som min 02as edge sa var det en separat jordkabel som jordades extern. Vissa jordas ju direkt genom statorplattan.
Tänkte fixa till helvågslikriktning till batteriet så jag får ren spänning till gps och xenon.

Ser att du bor i Gräsmyr du med. Var o körde lite idag, ganska kul å köra med min "nya" maskin nu när det är helt ospårat.
Skulle va kul o ha fler att köra med i byn, har inte bott här så läge o lärt känna nå skoterfolk.
Aja lite OT var det.
 

Strasse

Välkänd medlem
27 jul 2009
434
0
16
Gräsmyr
likriktaren är ingjuten på samma kort som regulatorn på elstartmodellerna med batteri hittar jag efter lite sökande. angående din fråga om jord så är det nog som på din 02a. ingen jord egentligen utan separat minus och plus (gul och brun) då inget på skotern "jordas" egentligen utan allt har en minuskabel istället. det kan dock hända att regulatorn har såkallad "chassijord" dvs att den tar minus genom chassit som den bultas mot. i det fallet så har du minus både i kablar och i chassit från statorn, jordat alltså. är inte säker på detta men kan kanske kolla upp det om någon dag.

jo det är fina maskiner att spåra med! har inte hunnit få ihop min ännu då jag väntar på ett vevaxeljobb
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
tack då fick jag svaret jag behövde. Verkar vara samma elsystem som på -02 edge med elstart.
det är ju viktigt att separera växelström och likströmsjord.
man måste ju tänka lite extra när batteriet är likströmsjordat i motorn pga startmotorn.
original är den ju halvvågslikriktad och ger dels en rätt ful dc spänning som jag inte vågar koppla GPS:en på och dels så räcker laddströmmen bara till att ladda batteriet, inga förbrukare.
 

Strasse

Välkänd medlem
27 jul 2009
434
0
16
Gräsmyr
nu har jag inte koll på vad som blir billigast och så men en liten dc/dc omvandlare till Gpsen borde väll funka. xenonet tror jag fixar spänning från batteriet som det är, har dock inga egna erfarenheter av det. kanske blir enklast att fixa helvågslikriktning
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
Ja så länge batteriet är fräscht så jämnar den ut spänningen tillräckligt till gpsen. Men skulle batteriet fallera eller nån kabel lossna får man en riktigt ful ojämn spänning.
Xenonet går att köra direkt från batteriet, problemet är att laddningen blir för liten med en halvvågslikriktning och man tömmer batteriet sakta men säkert.
Är fort gjort att byta ut regulatorn mot en med riktig likriktare och separera växelströmmen från motor/chassi.