Elsnöskoter något för dig?

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Noterade dagens nyhet på Snofeds hemsida angående elsnöskotern http://www.snofed.se/Default.asp?oewCmd=3&id=46641&archiveid=1610

Mycket bra att utvecklingen går framåt på alla fronter och denna typ av drift kan säkert vara något för skidanläggningar mfl där de har möjlighet till kontinuerlig laddning samt har förhållandevis korta körsträckor, likaså finns det säkert en marknad för de som bara åker snöskoter till den lokala pimpelsjön.

Dock, det jag anser är tråkigt är att de flesta jämförelser när man kommer till utsläpp/emmissionssidan alltid sker mot gamla uppgifter och ofta väldigt ensidigt mot just snöskotern istället för att visa den totala bilden för utsläpp i landet då det skulle ge en mer balanserad bild.
Observera nu att jag inte hävdar att snöskotern är skuldfri men väger vi den mot övriga utsläppskällor så är vår påverkan tämligen ringa, bryter man ned det mot den kategori vi handhas i med 600 000 utombordare, 200 000 motorsågar och 1 200 000 gräsklippare där de allra flesta idag körs på konventionellt bränsle så blir betydelsen än mindre.
Att dessutom blanda äpplen och päron i vårt land där vi ligger topp 3 när det gäller att hålla liv i en föråldrad bilpark gör att olika riktade jämförelser egentligen inte har något reellt värde.

Många siffror som används ännu idag för att klassificera klassificera snöskotern som "svarte petter" är, precis som när det gäller störande inslag såsom markpåverkan, ljudstörningar osv tagna från utredningar vilka ofta har 10-15 år på nacken.

Saxat ur nyheten:
"Utvecklingen för snöskotrar behöver gå snabbt framåt. Det behövs för miljön. Avgaserna för en snöskoter är 10 ggr större än för en bil utan katalysator och 100 – 10 000 gånger större än en bil med katalysator. Vägverket har skrivit att i länen Norrbotten, Västerbotten och Jämtland utgör snöskotern uppemot 30 % av de totala kolväteutsläppen. Körningen sker dessutom under en intensiv period."

Utan att ge sken av att vara detaljinsatt vilka utredningar som kan finnas i dagsläget, publicerade eller opublicerade vill jag hävda att ovanstående siffror är en rätt avancerad vridning av sanningen på uppgifterna kommer från varierande håll och är framförallt gamla.

Man använder mao gamla uppgifter för att försköna sin produkt vilket i sig väl är förståeligt, dock så kunde nyheten faktagranskas innan man smäller upp den på SNOFEDS hemsida då de dessutom varit med i den del av dessa utredningar

Vilka utredningar finns det då, snabbt saxat ur minnet
2006 Renare och tystare snöskotrar
2004 Personexponering av avgaser från snöskoter
1999 Arbetsmaskiner utsläpp och förslag till tekniska åtgärder

Finns många fler där det sammantaget i dessa väldigt ofta hänvisas till SOU 1995:97 (statens offentliga utredningar) vilket ju ger en rätt föråldrad nutidsbild .
Dessutom, snöskotertillverkarna producerar i första hand för den Nordamerikanska marknaden vilket då också sker mot högre krav på utsläppsreduceringar (EPA) än vad vi har i Norden.
 

r0tkiv

Välkänd medlem
25 okt 2007
1.210
0
36
stödE
jag håller nog kvar vid förbrännings motor några år till :)

nått att satsa på skulle vara en fusion motor
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
En elskoter hade varit min dröm. Jag sitter faktiskt och klurar på att köpa KTMs nya elcross som kommer nu i år. Så jag gillar verkligen utvecklingen.
Men. På en skoter så har vi ett stort problem. Kylan, batterierna dör i kylan och jag vill verkligen att min skoter ska gå felfritt i -30.
 

J.Eriksson

Välkänd medlem
30 apr 2010
986
1
16
Boden
Jag skulle aldrig ha en elskoter! Jag tror inte att dom blir lika bra som dagens förbränningsmotorer.
 

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
så om dom får till en elskoter med 170 hk och går hur fint dom helst med långt emellan laddningarna så sku du ändå köpa en förbrännings?
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
så om dom får till en elskoter med 170 hk och går hur fint dom helst med långt emellan laddningarna så sku du ändå köpa en förbrännings?
hehe..kommer nog ta några år innan den elskotern kommer ut till konsumenter..men det vore väldigt intressant om det kom en mer "motorstark" version.
Den skoter som släppts har ca 70hk samt att du kör 6mil på en laddning, sen tar det ca 4h att ladda i ett 230V uttag.
Någon som vet vad den kostar?

Man skulle helt klart spara en del pengar med en elskoter istället, men jag skulle sakna ljud, lukt samt att det ska mekas ibland.
Det jag skulle tycka var intressant