Elstart till Polaris Indy xlt sks?

Purjo

Ny medlem
11 jan 2024
4
0
1
51
Idivuoma
Jo, jag har en Indy xlt sks från -95 (580-kubikare) som är jätterolig att köra, men tråkig att använda på grund av att den är så jobbig att starta. Finns det några vettiga elstartskit till den så tar jag gärna emot tips.
 

Purjo

Ny medlem
11 jan 2024
4
0
1
51
Idivuoma
Jag har testat nu med skruvdragaren på skruven som håller fast variatorn. Det funkar bra, men nackdelen är att den vrids moturs, så förr eller senare lär man väl dra lös skruven även om den är dragen ganska hårt... Jag har försökt kolla på lite sprängskisser över magnapullen för att se om det går att göra nånting på den sidan vevaxeln istället, men har inte blivit så mycket klokare. Man kanske får öppna den och se om det går att modda på nåt bra vis?
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Man brukar byta variatorn så man får en startkrans på insidan, sen sitter startmotorn under grenröret.
Har du kollat ifall det finns kit att köpa från polaris? Risken är att dom är väldigt dyra, annars får du nog leta grejer på skroten och knåpa ihop något av det
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
799
113
Kramfors
Bara en fundering, är motorn svårstartad pga att du är undernärd och klen eller kräves de många drag för att få igång den?
Den ska starta på max 3-4 drag från kall motor om allt står rätt till och på första om den är varm.
Jag startar min Thundercat 1000 med en borrmaskin eller ja de är en betongvisp alla Biltema. Jag har gjort ett specialfäste på variatorn i mitten och har en T-liknade moj på borrmaskinen. De finns även färdiga fästen för lös startmotor som man använder i dragracing de är en mutter som låset åt ena håller och frihjular när motorn startar.
Min konstruktion funkar likadant fast med 45gradiga spår som greppar åt ena hållet och släpper när den startar.
Den maskinen är hemskt tungdragen om den står ute, de räcker med -5c så törs jag inte ens försöka dra den pga nackproblem.
Ett annat tips som gör maskiner enormt lättdragen kall som varm är att köra på Polaris ves gold tvåtaktsolja, vi pratar om dubbelt så lättdragen i kyla vs de flesta andra oljorna!
Min Dotter måste köra Ves gold för hon har inte en chans att starta sin pro rmk800 om den står ute på någ annan olja.
 

Purjo

Ny medlem
11 jan 2024
4
0
1
51
Idivuoma
Bara en fundering, är motorn svårstartad pga att du är undernärd och klen eller kräves de många drag för att få igång den?
Den ska starta på max 3-4 drag från kall motor om allt står rätt till och på första om den är varm.
Nja, jag är nog starkare än genomsnittet... När motorn är varm är det inga problem, men när den är kall är den dels lite småtjurig rent allmänt och dels är just den motorn känd för att ha lite lätt att bli sur. Eftersom det är en relativt "tungdragen" motor så är utväxlingen i magnapullen anpassad till det och det är svårt att få någon riktig snurr via snöret.
Det är nog svårt att jämföra med modernare motorer med elektronisk tändning och annat som gör att det går att få dom att tända bra även på låg fart i starten.
 

Purjo

Ny medlem
11 jan 2024
4
0
1
51
Idivuoma
Man brukar byta variatorn så man får en startkrans på insidan, sen sitter startmotorn under grenröret.
Har du kollat ifall det finns kit att köpa från polaris? Risken är att dom är väldigt dyra, annars får du nog leta grejer på skroten och knåpa ihop något av det

Det verkar inte finnas att köpa "original" längre. Jag har sett några enstaka kit när jag har letat, men dom har varit dyrare än själva skotern...
Jag är inte främmande för att bygga något eget med rätt komponenter om någon har några bra tips på vad man behöver och vad man ska tänka på.

Men som det ser ut nu ska jag nog börja med att undersöka möjligheten att köra med skruvdragaren på magnapullen på nåt bra sätt. Skruvdragaren har man ju ändå med sig till isborren...
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Det verkar inte finnas att köpa "original" längre. Jag har sett några enstaka kit när jag har letat, men dom har varit dyrare än själva skotern...
Jag är inte främmande för att bygga något eget med rätt komponenter om någon har några bra tips på vad man behöver och vad man ska tänka på.

Men som det ser ut nu ska jag nog börja med att undersöka möjligheten att köra med skruvdragaren på magnapullen på nåt bra sätt. Skruvdragaren har man ju ändå med sig till isborren...
Du kan nog prova minska gapet på tändstiften något, xlt har rätt svag matning till cdi:n samt att alla stiften tänder samtidigt 3gg per varv. Så jag kan tänka mig att den behöver rätt bra snurr för att tända riktigt.
 
Reactions: Purjo

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Farsans xlt, och även den jag hade, startar alltid på första eller som mest andra draget. Förutom efter sommarförvaringen då men det får man ju räkna med.
Full choke, ett rejält ryck! Men för många klena drag så surar dom ihop sig
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
799
113
Kramfors
Asker är rätt ute knacka ihop gnistgapet till 0,4mm för då tål de mer surhet och olja innan de lägger av.
 
Reactions: Purjo