En Cylinder varmare i början ?? ( Trippl

Kisse

Aktiv medlem
1 jan 2000
64
0
6
Insjön Sverige
Tjena. Märker att då jag startar skotern så blir cylinderna längst ut mot variatorn varmare än de andra i början?? ÄR detta ett standardfel eller? Kanske därför man ska låta den bli varm innan man gasar för att minska risken för nypningar m,m?? Detta gäller en 97as ThunderCat.

Nån som har några invändningar?

Hejs.
 

flower

Välkänd medlem
1 jan 2000
340
0
16
RE: En Cylinder varmare i början ?? ( Tr

Skulle tro att det inte är nån fara.
Det finns maskiner som till och med har olika bestyckning i förgasarna beroende på vilken burk de sitter.
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
RE: En Cylinder varmare i början ?? ( Tr

Stämmer bra ! På min XCR 600 se , ska det sitta 2 str mindre huvudmunstycke på PTO sidan (variatior sidan).Yamaha (trippel) har lägre komp på sin nya också på PTO sidan,antagligen för att slippa bestycka ner den där. :)

mvh: Bosse..........
 

kråkan

Välkänd medlem
1 jan 2000
276
0
16
RE: En Cylinder varmare i början ?? ( Tr

Sluta svammla nu, Motorn blir varmast vid variatorn och därför måste man ha STÖRRE munstycken där.... Och inget annat... På Vipern har man 0,8kg lägre komp för att kunna köra snålare utan att riskera spikningar... Troligen så har man minskat kompen så att alla tre cylindrar har samma huvudmunstycken... Min sx 700 hade ett knäpp större på (ettan) altså första cylindern från variatorn!!!

 

Mach Z 99 RER

Välkänd medlem
1 jan 2000
112
0
6
RE: En Cylinder varmare i början ?? ( Tr

Min skuter ser ut til å gå noe varmere på venstre sylinder, (ser på stiften). Skulle vært interessant å vite hvorfor..
 

flower

Välkänd medlem
1 jan 2000
340
0
16
RE: En Cylinder varmare i början ?? ( Tr

När vi svamlat klart kanske du kan ge oss en anledning till att det är varmast vid PTO.
På en gammal 503 är det givet eftersom den cylindern sitter som nr2 från fläkten.
Men på en vätskekyld trippel borde det inte vara så självklart att variatorsidan är varmast...
 

kråkan

Välkänd medlem
1 jan 2000
276
0
16
RE: En Cylinder varmare i början ?? ( Tr

Jag skrev ju det... Pratade med en på yamaha om min skoter och han sa att om skotern skär är det nästan "alltid" på ettan, VID VARIATORN!!! för att det blir mycket varmare där...
 
P

Per Norman

RE: En Cylinder varmare i början ?? ( Tr

Jag har en Polaris Long Trac -87 som har skurit på den cylinder som är närmast variatorn. Antagligen för att det blåser varmluft på den från den andra cylindern.

God fortsättning på er lyckostar som kan köra skoter, jag kan inte då jag har flyttat till Västerås
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Svammla !

På mitt bestyckningsschema (Polaris)står det att jag ska ha MINDRE h-munstyke där. Ett vanligt fel att domm skär på PTO-sidan är att linjärtätningen (packboxen)blir otät!!Då tar den tjuvluft och går magert där
och skär.Känner ett antal som det har hänt
på ursäkta mitt svammel Kråkan! ;-)

mvh: Bosse........

 

flower

Välkänd medlem
1 jan 2000
340
0
16
RE: Svammla !

Har hänt mig, fast på en Huskvarna 430 crosshoj. Packboxen på magnetsidan lossnade!
Ruggig upplevelse, crosshojar går fett...

 

Jerry

Aktiv medlem
1 jan 2000
54
0
1
RE: Svammla !

På vätskekylda motorer så får cylindern närmast vattenpump bäst kylning medan cylindern längst bort får sämre. Det är mkt enkelt att se. Har du samma bestyckning på alla förgasare så kör en fullgaskoll av tändstiften så kommer du att se att stiftet närmast variatorn är ljusare än dom andra.Trimmar man 3cylindrigt så brukar man ha en storlek större huvudmunstycke på variatorsidan, fast det är inget måste, bara och prova sig fram. På 2cylindriga är det inte samma problem med kylningen så där behövs det ej.