En del dagar går allt åt helvete...

Hin Håle

Medlem
13 mar 2005
16
0
1
Den här dagen har bara gått utför än så länge.
Det började så bra med att man var uppe med tuppen och tittade ut genom fönstret och fick se gnistrande sol och -4 grader på termometern. Perfekt för en tur med gamle svarten (Citation 300 -79).
På med skoteroverallen och ut och startade skotern som förvånansvärt nog gick igång på andra draget. Sedan började alltihop. När jag kommit cirka 4 km hemifrån började skotern leva om och gå som ett arsel. Öppnade huven och kunde konstatera att remmen hade sjungit på sista versen. Lyckligtvis hade jag med mig en reservrem så efter lite pyssel och knåp var jag iväg igen.

Glad i hågen fortsatte jag min färd. Eftersom det hade frusit så pass under natten så var det en extrem skare och extremt djupa, rodelliknande skoterspår som inte alls är speciellt lämpade att köra efter med min smala gamla skoter. Men det tänkte jag förstås inte så mycket på och i en ganska brant backe hördes ett DUNS under skotern. Jag stannade skotern och kunde konstatera att nu var det mattan som glidit av de bakre boggiehjulen. Efter mycket bök så fick jag mattan på plats och nu hade jag ingen större lust att köra mer så jag började glida hemmåt.

Allt gick bra ända tills jag skulle över den sista myren innan jag var hemma. I 70 km/h small det till utav bara helvete under huven och skotern stannade. Jag trodde först att någon kolv hade skjutit genom toppen men när jag öppnade huven så såg jag ingenting förutom att luftrenaren var lite sned och att variatorremmen var alldeles slak. Vid en lite närmare inspektion såg jag att fjädern på sekundärvariatorn stod rakt ut som en korkskruv och hade skjutit lös kammen som nu låg nere i baljan bredvid slutburken...

Eftersom den har gått som en klocka hela vintern så ville den väl göra en "grande finale" nu när säsongen börjar ta slut:)

daniels

Välkänd medlem
7 jan 2005
318
0
16
herregud, så deppigt hehe.
Men är den 26 år så är det kanske inte så konstigt den vill gå i pension :)

Upplevde något liknande dock inte lika allvarligt.

Hin Håle

Medlem
13 mar 2005
16
0
1
Problemet är bara att jag inte är lika rik som ett troll. Om jag bara hade haft råd så skulle jag köpa upp mig utan tvekan =)
Den är nog förhoppningsvis igång imorgon igen. Jag har fått tag på en gammal variator och så har gasvajern fått sig en ordentlig törn så den måste jag också byta.
Jag har en full 20 liters dunk kvar och den ska banne mig köras upp i vinter =)

Jag kanske ska ställa ut den på blocket. Den har bara gått 34 mil enligt mätaren. Den slog runt för ett tag sedan =D

E

Ej medlem/Inloggad

26 bast!!! fy fan vad tiden tickar på, känns som det inte var länge sedan man trånade efter en dylik pjäs, tror det börjar bli dags att köpa på sig en veteranskoter ifrån ungdomens dagar, och glädjas åt ett skoterägande UTAN amorteringar..

E

Ej medlem/Inloggad

Personligen så tycker jag att alla dagar är så!!!!!!jävulskap o fan!!!

L

Linkkkkeee

Har då fan vart med om värre

jag har fan vart med om värre..
ringde pojkarna uppifrån svartlå, fint väder sol och allt...
gick ut å skulle starta skotern.. en ss440 vråltrimmad ;)...
jag är ju bara fjorton år så man har ju inte riktigt pengarna ännuu..:(
han brukar alltid starta på 3,4 drag, nepp han ville inte alls efter 20 drag tog jag löss stiften å kolla...dom var världelösa..jaha då satt man på nya stift å då gick han som en klocka...får iväg till polarna vi var 6 stycken :)...
for å lekte lite i lössnön mitt va de e så står Erik där å då har magnapullen paja..då far jag och viktor å hämtar eriks farsa som kommer ner med panter -80 och fxar magnapullen jag åker då med eriks farsa ner till brobäcken där vi då var...å där! miti backen står min pärla...såklart hade den skurit..:(...jaja int nog med de...efter de så åker vi ner, å fixar magnapullen..sen startar man eriks pantera 5000 -79..då går vevhus tätningarna..:p...så de vart å bärja hela dan...tyvärr så vart de dyrt för mej:(

Håkan K.

Välkänd medlem
1 jan 2005
293
0
16
På skotern
Ska vi tävla i att ha missflyt?

Jag fick min F6:a stulen mitt på blanka dan för en månad sen,och den är borta än. Nu har jag en -92:as Manx 340 som jag har som slit och släng-skoter,jag kör högst 20 mil/år med den,så det har inte blivit av att jag försäkrat den,och påskhelgen så smäller jag med den rakt in i en annan F6:a,så det blev lösen på den! OFÖRSÄKRAT!

Har jag tur eller har jag tur?!
Det här är den dyraste säsongen i världshistorien för mej.

Pajade variatorer och skurna skotrar...BLAHA,BLAHAA säger jag!