En inte så lyckad försäljning.

Neko

Välkänd medlem
5 jun 2011
458
2
18
Tänkte dela med mig om en liten historia som utspelade sig nyligen.

Fick ett samtal av en trevlig kille uppifrån som ville köpa en skoter huv jag hade liggandes. Tog lite kort på den och förklarade skicket då den var sönder, han bestämde sig för att göra affär och jag for ner till bussgods med huven och adress. Betalade in frakten och efterkravs avgiften som hamnade på totalt 604:- och huven gav sig iväg.

Efter ca 2-3 veckor hörde jag av mig till honom och frågade om han hämtat ut den eftersom att det inte kommit upp något på bussgods hemsida, men det hade han inte för han va ute på jobb och det var svårt att komma iväg men skulle hämta ut den veckan efter. Okej tänkte jag det är väl förståeligt.

Då veckan efter på fredagen tog man sej nån öl och umgicks med familj och besök, så höll jag och grannen på att skoja med Dave Chappeles sketch på Rick James (http://www.youtube.com/watch?v=AwgvwFWK_dQ) via sms. Och jag trycker för att svara på grannens sms som inkommit, knappar in "look bitch...." i väntan på att han ska svara ".. im rick james" och skickar iväg, det jag inte såg va att jag råkat trycka in i sms tråden till killen jag skickat huven till som låg just under grannens! (smart telefon med touch) :mmph: Jag upptäcker detta direkt jag skickat då textfältet där man knappar in bokstäverna försvinner och jag såg hans senaste meddelande, direkt skriver jag ett sms och ber om ursäkt samt berättade att det skulle till en vän. Skickar ytterligare ett sms efter det och ber om ursäkt än en gång.

Sen gick det ett par veckor utan att han hämtat ut huven hos bussgods, då skickar jag ett sms till honom och påminner om att hämta ut den för jag är osäker på hur länge den finns kvar men får inget svar. Ytterligare nån vecka passerade och jag ser på bussgods hemsida att den returnerats, jag skickar ett sms till och frågar varför han inte hämtat ut den men får inget svar nu heller.

Sen nu för några dagar sen ringde bussgods och meddelade att huven anlänt här. For ner nu idag och skulle hämta den och väga ett par andra saker, och hon som stod där frågade "men visst har du varit här och hämtat huven" när jag kom in. Jag sa att nä de har jag inte? Och hon blev alldeles förbryllad och sa "men hörrudu, då har den blivit stulen!", "Va!?" sa jag och fick höra att den stod där till dan efter jul och sen spårlöst borta.

Så vi stod där och spånade en stund sen kom vi på den lustiga tanken att det var någon snäll busschaufför som tyckt synd om mig och tagit med den uppöver igen :laugh:, hon provade ringa dit som den skulle utifall att. Och mycket riktigt hade den kommit tillbaka dit! Dom hade till och med provat ringa till killen igen och fråga om han inte skulle hämta den ändå men hade bara fått ett blankt "Nej!" till svar. Så nu är den på väg tillbaka hit igen.

Jag måste säga att jag tycker det var grymt dåligt av honom att inte hämta ut den, även fast det var klantigt av mig att skicka just det där till honom. Jag menar, jag bad om ursäkt 2 gånger! Det var ju absolut inte med mening. Han hade ju i alla fall kunnat svara mig.

Så nu står jag här, 604:- fattigare av en försäljning. :Cry:
 

fleshball

Välkänd medlem
30 dec 2009
375
8
18
Gävle
Jag har också blivit blåst på liknande sätt och kräver nu alltid köpare på frakt och efterkravsavgift i förskott annars ingen affär.
 

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Provade på detta en gång själv, säger hädanefter att de ska stoppa in på konto i förväg =)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.089
887
113
Stora Blåsjön
Jag skickar heller aldrig med efterkrav. Inte för att jag blivit blåst på detta sätt utan för att bussgods har strulat till det för många gånger, är för dåligt uppstyrt/rutiner på utlämningsställena.
Så nu är det enbart inbetalning direkt på konto som gäller.
 

Neko

Välkänd medlem
5 jun 2011
458
2
18
Ja jag kommer då aldrig mer använda mig av efterkrav om inte frakten samt avgiften förskottsbetalas! Dock som ni säger är det egentligen helt enkelt bäst att allt betalas i förskott, för då kan såna här klåpare bara förlora på att inte hämta ut de.
 

hajfen

Välkänd medlem
11 jan 2008
1.794
0
36
Strömsund
blev lurad på samma sätt när jag sålde ett par förgasare, skicka då ett mail till killens mor som jag fick tag på genom facebook och förklara vad som hänt och att jag ville ha mina pengar tillbaks ! nog för att de bara var 150 kr men rätt ska va rätt !
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Jag har skickat delar 2 ggr mot efterkrav som ej blivit uthämtat av köparen. Ena gången ringde jag till killens morsa och krävde pengar för frakterna, men hon bad mig dra åt h-e... Kul. Andra gången sket jag i att öht ringa, var så less...

Pengar på kontot, då skickar jag.
 

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
Jag har skickat väldigt mycket delar de senaste 3-4 åren mest via efterkrav och bara en gång än så länge har inte köparen hämtat ut. Vet inte om jag haft tur men efterkrav är ju en bra kompromiss för att bägge parterna ska känna sig någolunda trygga. Men oavsett vad man väljer finns det ju tråkigt nog rötägg som inte är man nog för att stå för sin produkt eller ord.
 

Fish

Välkänd medlem
29 dec 2009
990
1
18
Arbrå
Men samtidigt så kan ju aldrig köparen som oftast kräver efterkrav veta vad som ligger i kartongen han nyss hämtat ut heller. Där för är pengar på kontot innan iväg skeppning det bästa enligt mig.
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Det var nog inte ditt sms som gjorde det. Han hade nog fått kalla fötter.
Efterkrav/postförskott är helt meningslöst för både säljare o köpare, tyvärr.

Pengar på förhand till köparens konto, det har funkat för mig i 13 år nu. Funkar särskilt bra på forum, där man har lite koll på folk.
 

Jaockala

Välkänd medlem
28 nov 2009
658
0
16
Har sålt mycket på blocket, men skickar aldrig med förskottsbetalning.
Dels för att köparn kan skita i att hämta ut paketet, så jag får stå för frakt dit + hem, sen tar det sån JÄÄÄÄVLA tid för bussgods att betala ut, kan hända att det tagit 3-4v och det orkar man inte vänta på
 

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
Skickade en matta med bussgods i Tisdags, killen hämtade ut den i onsdags och pengarna var på kontot idag.

Jag kanske hade tur eller så har dom kanske inte så mycket att göra på bussgods i Haparanda.
 

henke_n92

Välkänd medlem
24 mar 2009
168
1
18
Skellefteå / Boden
Drygt för dig att han inte hämtade huven..

Har då en lista med 5-6 punkter med folk som gjort samma sak mot mig, dvs inte hämtat ut paketen.
Så om någon av dem hör av sig igen så kan man vara lite otrevlig mot dem å be dom betala det förra paketet.

Har varit med om att det tagit månader att får betalt och att paketet har varit spårlöst försvunna men sedan efter några veckor har pengarna kommit in på kontot. Samtidigt så har jag även vart med om samma som föregåenge talare, att det gått på någon ynka dag från att paketet skickats till att pengarna är på kontot.

Man kan ju dock inte annat göra än att bita i det sura äpplet om man nu blir "lurad".
 

Neko

Välkänd medlem
5 jun 2011
458
2
18
Det är så tråkigt att vissa är så kalla och skiter i att hämta ut paketet bara sådär, eftersom det förstör för dom seriösa som inte kan ta på efterkrav bara för att någon blåst säljaren tidigare. Det finns ju en viss risk i att förskottsbetala alltihop med då "säljaren" bara kan ta pengarna och sluta höra av sig, även om jag aldrig skulle kunna tänka mig att göra så finns det ju riktigt ruttna personer där ute!