En service tack?

strimbo

Välkänd medlem
6 nov 2005
228
0
16
När jag ber dom på verkstaden göra en rejäl service av skotern...

Vad gör dom då egentligen?
 

strimbo

Välkänd medlem
6 nov 2005
228
0
16
vette89 skrev:
Bra fråga! Jag vill också veta! Någon?
Jag va rädd för det va en skitdum fråga :D men tydligen verkar ingen veta.. får fråga på verkstaden annars..
 

vette89

Välkänd medlem
7 jan 2006
245
0
16
Sundsvall
Finns inga dumma frågor, bara dumma svar heter det ju. Men nu blev det visst inga svar.

Verkstaden brukar svara typ "vi går igenom allt". De vill inte berätta så du vet vad du ska göra själv och vill hålla kvar mystiken som motiverar dyra priser.

OBS! Detta är min erfarenhet från dyra standardservicar på bilar som i stort sett innebär att byta olja, blinka med lyset och sparka på däcken och ta runt 3-4000 kr för det. Hoppades att någon skulle svara hur det r med skotrarna.
 
E

Ej medlem/Inloggad

strimbo skrev:
När jag ber dom på verkstaden göra en rejäl service av skotern...

Vad gör dom då egentligen?
det beror ju på vilken service det är...
men typ 50 mila service byts tändstift, filter, sträcka mattan o.s.v.
 

strimbo

Välkänd medlem
6 nov 2005
228
0
16
Ej medlem/Inloggad skrev:
det beror ju på vilken service det är...
men typ 50 mila service byts tändstift, filter, sträcka mattan o.s.v.
mja.. jag gjorde nån typ av service förra året men då bytte dom bara olja i kedjehus.

Jag har nåt skit från boggien, i vissa gupp så låter det *klock* och det känns lite också.
Jag kommer fasen inte på vad det kan vara heller.
Rätt brutalt störande eftersom lederna här är guppiga mest hela tiden :(
 

strimbo

Välkänd medlem
6 nov 2005
228
0
16
vette89 skrev:
Vad kostade den servicen?
ja det va mer dom gjorde också, men då jag inte kommer ihåg vad dom gjorde.

Tror det gick på under tusenlappen.
 

Kid1000

Välkänd medlem
13 sept 2006
158
0
6
Insjön
Hos M-Performance lämnade jag in Thundercaten för service, de tog 1250 kr för det och då gick dom och tryckte in fett i alla smörjnipplar och sträckte mattan samt en del saker mer som byte av kedjehusolja o sånt.

Nya stift oxo, rätt OK pris.
 

Matsa741

Semi PRO sledder
28 dec 2006
48
0
0
Kiruna
Dom ska efterdra topparna och boggie byta kedjehusolja bensin och oljefilter.
Nya tändstift och spruta fett i alla nipplar som finns. Samt syncronisera förgasarna.Be om att få vara med när dom gör servicen det brukar jag.
 

pl_84

Välkänd medlem
1 jan 2000
242
0
16
Om dom blir sur har dom väl nått att dölja.. Va med och se att allt blir riktigt kollat.. Borde väl inte va några problem för dom om du är med... du kanske kan hjälp till med något... Dom borde ju bara bli glada..
 
E

ejwbegysv

Står i service boken på nyare skotrar vad dom kontrollerar och gör på servicen vid de olika miltalen..
 

HerrSjögren

Välkänd medlem
17 nov 2006
452
0
16
Sundsvall/ Matfors
dom brukar ha en schema vad dom ska göra på de olika miltalen för service. för när jag praktiserade på skoterverkstan så stog de vad som skulle göras på en skylt vid varje miltal.
 

an_oger

Välkänd medlem
17 jan 2007
188
0
6
Service är något man gör om man är osäker på hur saker funkar och man fortfarande har kvar garantier.

Är det dock en skoter från mitten slutet av 90 talet så är service bara ett väldigt bra sätt att bli av med pengar...... när manskinerna börjar bli så gammla är det bätre att lägga service pengarna på hög till saker börjar rasa.
För i regel så har inte servicen så stor inverkan på om sakerna komer eller inte komer rasa.

Den servic som gammla maskiner behöver är i regel saker som du kan göra själv om du inte har tummen mitt i handen, eller helt saknar ett garage och verktyg.

Servicen på nyare maskiner (fyrtaktare) så är det en bra ide o lämna det till verkstad eftersom det i regel krävs för att garantier ska gälla.