En touring eller två mindre?

Bintjis

Ny medlem
1 feb 2021
2
0
1
47
Borås
Ja, som rubriken lyder....
Är det vettigast att köpa en touringskoter eller två mindre.
När det bara var jag och dottern hade vi en Yamaha venture som jag älskade! Efter att ha varit utan i många år är det äntligen dags att få åka ut igen! Självklart gick min första tanke till en touringskoter och hänga på pulka bakom. Men med 2 vuxna och en 7-åring funderar jag på om det är vettigare med 2 st mindre. Den/de kommer absolut enbart att köras på leder för lite utflykter och bara användas några gånger/år.
Vi vill helst inte lägga mer än ca 30.000:- då det är jag som tjatat till mig detta.
Jag är väldigt tacksam för alla tankar och råd ni kan tänkas ha!
Jag tar även tacksamt emot råd om vad vi absolut bör undvika!
Tack på förhand!
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
En pulka/kälke som är något att ha är inte billig heller! Särskilt mycket under 10k hittar du knappast en pulka i skapligt skick ens begad.

Ska ni huvudsakligen utflykta längs vältrafikerade leder och inom mobiltäckning är det väl inte så noga men ska man mer udda till och utom mobiltäckning är två skotrar bättre ur säkerhetssynpunkt. Då kommer man i alla fall hem även om man får lämna en som gått sönder eller fastnat ohjälpligt.
 
Reactions: Bintjis

Bintjis

Ny medlem
1 feb 2021
2
0
1
47
Borås
En pulka/kälke som är något att ha är inte billig heller! Särskilt mycket under 10k hittar du knappast en pulka i skapligt skick ens begad.

Ska ni huvudsakligen utflykta längs vältrafikerade leder och inom mobiltäckning är det väl inte så noga men ska man mer udda till och utom mobiltäckning är två skotrar bättre ur säkerhetssynpunkt. Då kommer man i alla fall hem även om man får lämna en som gått sönder eller fastnat ohjälpligt.
Tack så jättemycket för dina tips!
Självklart vet vi att även pulkor kostar :)
Har inte ens tänkt på det här med säkerhetsaspekten i att ha två men det är ju självklart en väldigt bra tanke!
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Om du var nöjd med den Venture du hade så varför inte bara fortsätta på samma modell?
1 eller 2, ja om du nu har fått argumentera hårt för 1, kommer din bättre hälft ha något intresse i att köra egen maskin?
Men visst är det ur säkerhetsaspekt tryggare med 2 maskiner.
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Problemet blir väl prisbilden. Om skoter + pulka får kosta max 30k kr så blir det en väldigt billig skoter. Max kring 20000 kr skulle jag säga om du ska ha pengar till någon hyfsad begagnad pulka. Populära (och hållbara) pulkadragare är t.ex. Lynx ST600 (eller Ski-doo Skandic WT 600), men de ligger hyfsat högt i pris tyvärr så det kan vara svårt att hitta för under 20000 kr. Det är ju bredbandare, men fungerar riktigt bra för touring också och om man ska dra pulkor så är de fenomenala. Hållbar motor, morsans karl har en sån som fortfarande går med över 1000 mil på mätaren. Annars så finns ju diverse årgångar av Yamaha Viking med fläktkylda 540-motorn. Kanske ingen kanonkomfort i dem och i ärlighetens namn rätt tråkiga att köra, men de är hållbara och är även de bra pulkdragare.

Jag ger inte så värst mycket för diverse äldre touringmaskiner om man ska dra pulkor med folk i, äldre touringmaskiner har i regel för smala och korta mattor för att det ska gå bra att dra med dem. Då är en äldre bredbandare bättre med lång och bred matta och de har ändå hyfsad komfort de också (åtminstone Lynx ST600 respektive Ski-doo Skandic WT 600, Yamaha Viking kan diskuteras). Polaris Widetrak och Arctic Cat Bearcat är Polaris respektive Arctic Cat:s bredbandare från ett antal år tillbaka. Jag har inte lika bra koll på hållbarheten i de motorerna, så jag vågar inte säga om någon eller bägge av de två är bra köp.

Sedan om du ska köpa en skoter med pulka eller två skotrar, så om din bättre hälft är intresserad av att köra skoter så visst köp två skotrar. Det är en extra säkerhet. Om den inte är så värst intresserad så är det ingen bra idé att "tvinga" den personen att köra egen skoter om den hellre vill åka pulka.