Ena skidan sticker fram mer

punktnig

Aktiv medlem
28 nov 2010
68
0
6
stöde
Tjena, hoppas ngn vänlig själ kan svara på detta

Bytte ena lägre a armen i slutet av förra säsongen och märkte i samma veva att skoterskidan på den sidan numera pekar fram längre än den andra eller hur man ska säga. Är inte så hajj på att skruva så jag vet inte finns det ngn inställning för detta? Gäller en assault - 11

tacksam för svar
 

punktnig

Aktiv medlem
28 nov 2010
68
0
6
stöde
har inte kommit på ngt bra sätt att mäta så svårt att säga. tyckte fästena såg så fina ut och var ingen kraftig smäll så att den skulle blivit sne i chassit tror jag inte. Kanske över a-armen blivit sne och det som gör det, inget man la märke till dock.
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Bästa sättet att kolla är att köra rakt mot en väg så ena skidan tar i då ser du hur långt bak den andra är.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Nix, det är inte justerbart. Tråkigt nog så är något krokigt eller av.....
 

ChrisGoransson

Välkänd medlem
6 dec 2009
636
1
16
för nära kusten
Armarna är känsliga, alla original undre brukar krokna om man använder skotern som den ska användas... Om du tar en titt på den andra undre armen som du inte bytt så är säkert den böjd... Nu när du bytt den ena så ser du förmodligen hur det egentligen ska se ut, hur ser toe in/out ut??
 

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
kolla vinkeln på styrspindeln från sidan så kan du nog få en hint om vad som är galet , om A-armen får sig en smäll så kan den flyttas lite längre bak ,och av detta så kan spindeln bli en aning rakare ;ställa sig upp(har en liten lutning bakåt vanligtvis) och är detta fallet så ser det ut som om skidan är lite bakom den andra.

Kolla även bussningarna innan genom att dra i skidorna framåt/bakåt så att det inte är en sådan enkel sak som utslitna bussningar med riktigt stort glapp.
Detta fel är vanligt på tex Yamaha nytro
 

punktnig

Aktiv medlem
28 nov 2010
68
0
6
stöde
Tack för alla svar, tänkte inte att det kunde vara den som inte är bytt som är krokig också.
ska även kontrollera bussningarna. Blir till att pilla litte till helgen.

Tack o bock, återkommer när jag kollat detta
 

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
sen kan du ställa skidorna rakt och jämnföra avståndet som stötdämparna har mellan A-armarna om du förstår vad jag menar,så ser du också om det är nånting som är snett
Alltså stötdämparen sitter ju mitt i A-armen kolla så det ser lika ut på båda,sen bytte du bara den nedre,är inte den övre också sne då?
 

punktnig

Aktiv medlem
28 nov 2010
68
0
6
stöde
Tackar får kolla det också.
Mycket möjligt att den övre e sne men såg verkligen inte ut som så. Är inte i närheten av maskinen nu dock blir förhoppningsvis i helgen jag får titta igenom allt.