Enduro -02 går varm.

Errrnst

Välkänd medlem
1 jan 2000
514
1
16
36
Luleå Sverige
Har problem med min Enduro 500 -02.

Börja med att den stannade när jag körde kanske 50-60km/h på isen, fick igång den igen efter att ha bytt stift, såg ut att gå lite varm när stiften skiftade i vitt. Sen efter det har den fortsatt att gå varm, trotts bra med kylsnö och kalla utetemperaturer.

Har tagit bort termostaten och den går fortfarande varm så frågan är lite vad som kan tänkas vara problemet?
Skotern går bra men går tillslut varm...

Jag börja fundera ifall det kan vara vattenpumpen som spökar.
Tacksam för svar!
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
Har problem med min Enduro 500 -02.

Börja med att den stannade när jag körde kanske 50-60km/h på isen, fick igång den igen efter att ha bytt stift, såg ut att gå lite varm när stiften skiftade i vitt. Sen efter det har den fortsatt att gå varm, trotts bra med kylsnö och kalla utetemperaturer.

Har tagit bort termostaten och den går fortfarande varm så frågan är lite vad som kan tänkas vara problemet?
Skotern går bra men går tillslut varm...

Jag börja fundera ifall det kan vara vattenpumpen som spökar.
Tacksam för svar!
för min del blev det till slut att skotern skar sig.. ena kolven var utbränd alltså variatorsida sen hade veven gått plus alla lager.

så jag tror inte att det är vattenpumpen utan nåt inne i motorn, bäst för dig att öppna och kolla.
 

rogereriksson

Välkänd medlem
1 jan 2000
527
0
16
Har problem med min Enduro 500 -02.

Börja med att den stannade när jag körde kanske 50-60km/h på isen, fick igång den igen efter att ha bytt stift, såg ut att gå lite varm när stiften skiftade i vitt. Sen efter det har den fortsatt att gå varm, trotts bra med kylsnö och kalla utetemperaturer.

Har tagit bort termostaten och den går fortfarande varm så frågan är lite vad som kan tänkas vara problemet?
Skotern går bra men går tillslut varm...

Jag börja fundera ifall det kan vara vattenpumpen som spökar.
Tacksam för svar!


Den kan gå för snålt
Har du haft den länge?
Många Enduro 500 har haft lite varmgångsproblem som standard.... men vita stift är inte standard.
Dålig cirkulation i kylsystemet, luft i kylsystemet eller dålig pump.
Svårt att ge bra råd när man inte har så mycket fakta.
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
Den kan gå för snålt
Har du haft den länge?
Många Enduro 500 har haft lite varmgångsproblem som standard.... men vita stift är inte standard.
Dålig cirkulation i kylsystemet, luft i kylsystemet eller dålig pump.
Svårt att ge bra råd när man inte har så mycket fakta.
vadå inte så mycket fakta, tycker att det var bra med fakta där.
jag tror då inte att det är kylsystemet som krånglar nu.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Problem med varmgång....

LYNX Enduro 500 LC ( 2002 )

Har tagit bort termostaten och den går fortfarande varm så frågan
är vad som kan tänkas vara problemet ?
Skotern går bra men går tillslut varm...

Jag börja fundera ifall det kan vara vattenpumpen som spökar.
Tacksam för svar!
Vattenpumps impellern är direkt driven ifrån vevaxeln via ett drev.
Brukar alldrig vara något problem såvida inte drevet gått sönder men då går motorn varm direkt då impellern slutar att snurra.

Du kan inte bara så där plocka bort termostaten...
Då du gör detta så frilägger du "bypas" ledningen vilket gör att du i princip inte får någon kylning alls till motorn.
( Kylarna förbi kopplas ! )
Om man tar bort termostaten på dessa modeller så måste "ByPas" ledningen spärras/täppas till.

Testa att spärra "ByPas" ledningen samt lufta ordentligt och se till att du har tillräcklig mängd kylvatten i systemet.


.