Enduro 494

mattan71

Medlem
23 jan 2010
16
0
1
Hejsan

Jag är alldeles ny här...och samtidigt "ny" i skotervärlden.
Saken är den att jag är ute efter en efter en skoter för en bra penning, men samtidigt en hyfsat rolig maskin.
Jag kommer att använda den dels till familjen för att kunna åka upp på fjället i lugn fart för att njuta och leka med barnen. Men den ska även kunna ge mig ett fånigt leende när man är ute med kompisarna.

Är då en Enduro 494 tillräcklig?
Till saken hör att jag inte alls är helt ovan att hålla i ett styre då jag har kört motocross sedan barnsben. Lite skoter har jag kört då chanser har getts :cheesy:.

Eller har Ni andra förslag? Tänkte inte betala mer än 20000:-.

Mvh // Mats
 

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
Enduro 494 finns inge bättre i den prisklassen... tillräckligt att köra me, tar lite soppa, bra fjädring och bra komfort tycker jag iaf...:D
däremot för låga kammar orginal (23mm), de ska va minst 32mm kammar...
 
Last edited:

kviiten

Välkänd medlem
19 okt 2008
162
0
6
vuollerim
en grymt fin maskin för billig peng.. bra dämpare i boggien (öhlinare), rapp för att vara en 500 och gode billig i soppan! dock så är mattan inget att hejja över, byt matta sen så har du en rolig maskin.. och höjja styret är att rekomendera då det är en aningens lågt.. hade 4" och ett backcountry styre på min, vart en väldigt bra körställning! :)
 

mattan71

Medlem
23 jan 2010
16
0
1
Kanon!
Då är jag kanske rätt ute då iaf.
Kom gärna med mer värdefull info om Ni har.

Mvh // Mats
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
97 hade klenare fotsteg och magnapullen var sämmre på 97 orna också. rekomenderar fotstegsförstärkare på 97 orna om det inte redan sitter på
 

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
Kanon!
Då är jag kanske rätt ute då iaf.
Kom gärna med mer värdefull info om Ni har.

Mvh // Mats
ja säger du kommer inta att ångra dig, men ja tycker du ska skita i 97:erna för dom är så mycke sämre...
köp en 98 och uppåt för dom har bland annat dubbla "insug" vid styre, så när man kör i "fluffi" snö så är de mindre risk att dem suger in snö...
 

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
98:erna har längre fjädrings väg åxå, så köp ingen 97:a fotstegen är som nå papper bara (veka)...
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
jag har en 97 och då det var riktig fluffig snö så blev luftfiltret igensatt men man tog bara lös det och skakade ur det så gick den bättre igen. Det blir för igen täppt så den börjar fyrtakta lite.




men kika lite på 583 och 670 också, dom blir man inte lika less på snabbt. efter ett tag kanske 494 känns aningen slö.
 

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
jag har en 97 och då det var riktig fluffig snö så blev luftfiltret igensatt men man tog bara lös det och skakade ur det så gick den bättre igen. Det blir för igen täppt så den börjar fyrtakta lite.




men kika lite på 583 och 670 också, dom blir man inte lika less på snabbt. efter ett tag kanske 494 känns aningen slö.
men på 98:erna så behöver man inte skaka bort snön eller dom börjar då inte heller fyrtakta, , och vem var den som inte tördes köra när de var fluffi snö, nämner inga namn... ja till baks till skotran...

om du ska ha en 583 eller 670 så tar dom dubbelt me soppa, min 494 tog 1,6 när ja körde mest led men lite burk och sånt ochså

men som de oftast brukar vara på alla skotrar är att de första året dom kom med ett nytt chassie så finns de alltid nå fel, men dom felen har dom åtgärdat på 98:erna, så ja rekomenderar 98
och uppåt...
de finns ju G-Touring ochså, dom har ju dubbeldyna org och längre matta (345)...
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
583 drar väl kring 2,3- 2,5 l milen. inte tycker jag det är så farligt. dom är ju roligare än en 494 då det är mer att köra med men nog räcker säkert en 494 också. men dom är ju kanske lite svaga om man ska köra mycket utanför leden plus att dom kanske drar mer soppa då efter som att man måste hålla mycket mer gas. jag vet ej om det är så men det borde ju vara så tycker jag efter som att 583 och 670 är starkare så behöver man ju inte ge så mycke gas.
 

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
583 drar väl kring 2,3- 2,5 l milen. inte tycker jag det är så farligt. dom är ju roligare än en 494 då det är mer att köra med men nog räcker säkert en 494 också. men dom är ju kanske lite svaga om man ska köra mycket utanför leden plus att dom kanske drar mer soppa då efter som att man måste hålla mycket mer gas. jag vet ej om det är så men det borde ju vara så tycker jag efter som att 583 och 670 är starkare så behöver man ju inte ge så mycke gas.
för att din inte drar mer de är för att du har kvar original mattan som it skottar nå, men min tar lite mer nu för ja har för längt den me 345x38x32s matta och drevat ner den 2 kugg för dom är högt drevade, men de är alla sport maskiner i den års-mod:en... ja har då råd att köpa en ny matta ja, och ja får du full tank...

men om du ska ha skotern som familje skoter och köra lite själv så är den perfekt, ja har enkel dyna och de går bra att sitta två ochså...
 

mattan71

Medlem
23 jan 2010
16
0
1
Hej

Kul forum det här. Seriösa svar, tack tack.
Tyvärr har de motocrossforum jag varit aktiv i spårat ur och blivit en massa personangrepp.

Hur är det med serviceintervall? Kolvbyte mm.?
Något man ska kolla extra noga.

Tror ändå att 494 är ganska så perfekt när både frugan och min äldste son kanske ska dra igång den. Nu är han fortfarande för ung, men då han kör cross är det svårt att få honom att låta bli... (mitt eget fel :biggrin1:)

Mvh // Mats
 

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
494 är inte dung dragen, ja kan dra den me en hand när den är kall (-15) men inte no fort för att den ska starta, de är lätt styrd och variatorerna växlar mjukt... ja har då läst att en hade bort cyllindrarna och kollande och han såg dom "ränderna" från den först borrningen och den hade gått 1000 mil på en 494...
och Rv-motorerna är riktigt driftsäkra...
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
det man ska kolla extra noga på är sprickor längst bak på fotstegen och och sen det vanliga tex kolla efter sprickor i chassiet och boggin och allmänt skicket på den. motorerna i enduro är väldigt driftsäkra dom flesta går över tusen mil utan kolvbyte, kan gå upp mot 1300 mil utan kolvbyte. men man ska väl byta kolvar vid tusen mil ungefär.

en 583är faktiskt inte så tungdragen tycker jag, men det kanske är bäst att du köper en 500 iallafall. alla motorerna är välldigt bra
 

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
det man ska kolla extra noga på är sprickor längst bak på fotstegen och och sen det vanliga tex kolla efter sprickor i chassiet och boggin och allmänt skicket på den. motorerna i enduro är väldigt driftsäkra dom flesta går över tusen mil utan kolvbyte, kan gå upp mot 1300 mil utan kolvbyte. men man ska väl byta kolvar vid tusen mil ungefär.

en 583är faktiskt inte så tungdragen tycker jag, men det kanske är bäst att du köper en 500 iallafall. alla motorerna är välldigt bra
de brukar vara sprickor längst bak där tex bakre boggie fästet sitter... sen ska du kolla på skidorna om de är spruckna eller krokiga om de är plåt skidor, om de är plåt så ska du byta till plast, ja har CTRL skidor hyffsat bra bra skidor... sen så kan du kolla på staget som går från skidan till skotern xD för ett av mina var lite krokigt för den är ju inte så värst hög fram...
och om fotstegen är krokiga så är den "hårt" körde me...