Enduro-500 ( 1999 ) Köpråd & information... ?

Nybörjaren

Medlem
11 okt 2007
42
0
6
Hej!

Var ett tag sedan jag höll på med skotrar och i denna tråd vill ja helst ha så mycket information som möjligt gällande Enduro -99

Hit me!
Fakta om motor, vad som är bra respektive dåligt med skotern. Vad man ska vara noga med att kolla (motor, skidor,boggie, variator etc)

Berätta gärna ni som har erfarenhet om ni tycker skotern är pigg, gör sig bra på led, hänger den på värre maskiner på sjön? Vilken hastighet ska den normalt göra? Kan man sitta två vuxna även på enkeldyna? Går det köpa till en dubbel?

Sen en fråga till, om jag köper en begagnad enduro på en skoterfirma. Brukar dom göra någon service av skotern så det bara är att tuta och köra??


Ju mer som skriver desto gladare blir jag.

Tack på förhand.
 

ActWrong

Välkänd medlem
11 okt 2006
413
0
16
Umeå
Sv: Information gällande Enduro -99

tycker motorn är skit, låter å går som en kina 4t cross = skit (kan vara just den skotern oxå) fast driftsäker tycker ja den är, har gått 1400mil på samma kolvar. plåt skidor org.. gillas inte :/ köp plastbelägg el nya skidor. måste ha värre matta är nästan så den gräver ner sig på leden :p Sitta 2 tycker farsan å hans kompisar går helt utmärkt (2 tjocka gam gubbar ;) så de får säkert plats 3 me norma kroppsbyggnad)
drar jämt me en formula 583 elr va dom nu heter.

drar upp både bra å dåligt men de me motorn går som en kina 4t kan vara just på farsans skoter oxå. men me fet matta å andra skidor blire chill.

hoppas de va te nån hjälp, trevlig helg sup å svälj! :)
 
Last edited:

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Sv: Information gällande Enduro -99

Jag hade en Enduro 500 Sp -99 förra vintern, blev ingen lång bekantskap för min del, kom inte riktigt överens med maskinen trots att den var i väldigt fint skick. SP-99 = 307cm matta, WP-dämpare, "lättviktsskidor", kanske mer? Min hade backväxel och elstat dessutom. Jag tror inte man trivs 2 personer på den nån längre sträcka, tjejen och hennes kompis skulle åka två men det blev jättetrångt (båda 165-170cm) trots 50mm styrhöjare. Betydligt mer plats för två på MXZan...

+ Lättkörd!
+ Bränslesnål, väldigt bränslesnål rentav.

- Den sades ha varit på närmare 90hk, men jag bytte bort en 95hk AC som var BETYDLIGT mer att köra med! Andra tyckte den gick bra för att vara en 500...
- Kändes lite traktoraktig, mycket har nog med skidorna att göra.
- Delvis krånglig att meka med...pinnar och stag kors och tvärs...för att komma åt batteriet måste stag, luftburk etc. bort först...
 

Nybörjaren

Medlem
11 okt 2007
42
0
6
Sv: Enduro-xxx ( 1999 ) Information inför köp...

Tack för era svar.

Jag hade tänkt mig enduro 500 -99.
Jag har fortfarande några frågor jag behöver svar på =/

1. Kan man köpa till en dubbeldyna? isf vad brukar priset ligga på?
2. Hastighet, vilken hastighet ska denna skoter komma upp i normalt?
3. Det här med skoterfirma. Om man köper en begagnad skoter på en skoterfirma servar dom skotern och brukar man få garanti?
4. Blir det nån snö i år? ;)