Enduro 500 (2003) Frågor

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16
Hej. :)

Sitter ju clickerdämpare i framvagn som har 4 hack (om jag inte minns fel) vad händer vid vilket hack? Vad är de som ändras?

Hur är dessa bestyckade från fabrik? fett, lagomt, snålt?

Ska de följa med fjäderspännar verktyg? Har nämligen inga, funkar spännare från tex Polaris?


Tycker "Ägarehandboken" är totalt värdelös då de gäller tekniska saker om skotern, står bara vad man får och inte får göra.

MVH Jonas
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Har en likadan skoter, hittar inte markeringen till clickern :s

Bestyckningen var mycket fet på min, det gick hur bra som helst, men drack 5liter milen, har haft in den så dom har bestyckat ner, den tar 2-2.5 milen oavsett körning =)

Det ska finnas fjäderspännar verktyg med, det är samma som ski-doo har till sin främre boggie dämpare.

Föresten du har inte fipplat i variatorn eller något? Tänkte hade ju inte vart fel om man hade kunnat få nå tips så den blir rappare =)
 

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16
Clicker markeringen är kanske nåt jag hittat på?! Orkar inte gå ut å kolla hur de är heller just nu, men tror inte jag hittar på. :rolleyes:

Aha men så mycke drar inte min, ska kolla i helgen exakt vad den drar. Ville bara veta eftersom Lynx brukar bestycka fett.

Japp, förra ägaren har fipplat i variatorerna, han lämnade tom in den hos Strandbergs mek & racing. Vet dock inte vad som är gjort, men hörde att den går mycke bättre nu.
 

_hjorten_

Välkänd medlem
29 okt 2007
162
0
6
Borlänge
Det sitter mycket riktigt clicker dämpare på med 4 steg. Steg 4 är det hårdaste läget och steg 1 det mjukaste läget! Tror att du höjer mottrycket på något vis med hjälp att clickern!

/Martin
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Det är bara det att man kan snurra ratten rätt många varv, inte så lätt att veta vars man är..
 

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16
Det är bara det att man kan snurra ratten rätt många varv, inte så lätt att veta vars man är..
Jag har än inte tordats eller behövt ändra clickern, men bra att du sa de där, då ska jag va lite försiktig.
 

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16
Max_K: I vilket läge står din primärvariator i, alltså justerskruvarna? Min stog i läge 4.

Hur mycke skidtryck tappar man genom att släppa upp balatan lite? Ger de verkligen mer res? Tycker min går lite väl slickat just nu..
 

Klangebo

Välkänd medlem
26 okt 2007
248
0
16
Mora
Oja, att släppa på balataremmen ger mycket, men se till att den inte blir helt slak då den ska skydda boggin, men slapp på den så den precis sätter stopp för fjädringen när man drar isär dämparn :)
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Max_K: I vilket läge står din primärvariator i, alltså justerskruvarna? Min stog i läge 4.

Hur mycke skidtryck tappar man genom att släppa upp balatan lite? Ger de verkligen mer res? Tycker min går lite väl slickat just nu..
Har inte kollat, men kan kolla upp det imorgon!
 

Klangebo

Välkänd medlem
26 okt 2007
248
0
16
Mora
Visst tappar du skidtyck, men de är inte alls så den blir okörbar på leder eller så, absolut inte, blir lite roligare enligt mig bara, reser mer å känns lite smidigare å mindre framtung.
Men de är ju upp till var och en så testa och se själv :)
 

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16
Då blire att skruva imorrn då :) Den bör väl dessutom bli lite bättre i lössnö va? Eller är jag helt ute och cyklar. Eftersom de lyfter framdelen bättre.
 

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16
Kollade upp idag, och de sitter ju en "ojusterbar" balatarem på min. Så man får väl ta å byta den då å mixtra vidare.

Sitter de sånna balataremmar på alla EVO:sar eller? alltså ojusterbara.
 

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16
Har en tändstifts fråga..

Jag tycker skotern drar lite väl mycke soppa för att vara en 500, kan inte säga hur mycke den drar exakt heller..

Men till stiften.. Hur ser dom här ut?