Enduro-600 ( 2001 ) Förlänga boggien 307 --> 345 matta... ?

Jimmysandberg

Medlem
28 mar 2007
26
0
1
Hemmingsmark
ska förlänga en lynx enduro 600 -01 boggi till 345 från 307, vilket är de bästa matrialet att ha, blir aluminium för vekt eller? för plåt är ju inge bra att he ihop med aluminuim?
 

Spinnjonte

Välkänd medlem
8 okt 2006
486
0
16
Skellefteå
Sv: Vilket matrial ska jag använda?

Aluminum bör ju funka rätt bra eftersom boggieskenorna ju är gjorda av det. Mät originalskenorna bara och se till så att du gör förlängningarna nog kraftiga bara så ska det nog bra, det viktigaste för hållbarheten när du förlänger är nog att se till så det blir monterat HELT stumt och inte finns minsta lilla glapp.
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
Sv: Vilket matrial ska jag använda?

du bör använda samma legering som skenorna är gjorda av, det finns olika hård/styv alu
är det för mjukt böjer det sig ,för hårt så spricker det
 

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Sv: Vilket matrial ska jag använda?

Vad kostar ett förlängningskitt då, det kanske inte är lönt att du pular själv.
 

an_oger

Välkänd medlem
17 jan 2007
188
0
6
Sv: Vilket matrial ska jag använda?

till min yamaha så kosta dom 700 kronor paret och var gjorda i 5 mm plåt.

Dom hade en bockning upp till som gjorde dom styvare mot och ett spår skuret mitt i för att passa på en liten klack som sticker ut längs med hela boggien.

Ca 10 hål i plattan som man sedan fick bora igenom boggie skenan och bulta igenom.... 6 hål m10 och 4 hål med m6.
Glöm inte att sätta brickor mot aliminumen för annars äter sig bultarna igenom det mjuka matrialet... deta är väldigt viktigt.

men det är inga problem att göra dom själv om du har borar och en vinkelslip mer behövs inte..... det som kan vara knepigt är att få till hålet för vändaxeln så bara det var skäl nog för mig att läga 700 på fabriks tillverkade då jag räkna med en 4 timmars kappande och filande för bara axel hålen.

men har du tillgång till en fräs så är det nog gjort på 10 minuter.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Sv: Vilket matrial ska jag använda?

Det funkar, bara du har rediga förstärkningar på sidan om så håller det nog kanon. Ifall du får tag i duralaluminium tycker jag att du ska satsa på det istället, håller mycket bättre.
 

Jimmysandberg

Medlem
28 mar 2007
26
0
1
Hemmingsmark
Sv: Vilket matrial ska jag använda?

vad menar du med förstärknigar? hur ska jag förstärka tänkte du? vars kan man få tag på sån dära aluminim då?
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Sv: Vilket matrial ska jag använda?

Eller ja, det beror ju helt på hur du hade tänkt göra som.. Finns lite olika varianter att tillgå, ska försöka rita upp några.



Som du kanske förstår är:

Svart: Original skenorna
Röd: Förlängningsbiten
Blå: Förstärkningar

Någon av dessa metoder skulle iallafall JAG använt ifall jag förlängde min boggie


Duralaluminium är kanske inte så lätt att få tag i, men vissa verkstäder/industrier som skär metall brukar ha, om inte annat kan dom säkert ta hem några bitar åt dig.
 

Predator

Välkänd medlem
30 okt 2007
208
0
16
Luleå
Sv: Vilket matrial ska jag använda?

Alumec är en jätte fin Aluminium legering som har en sträck gräns på 500 MPa, högre än vanligt konstruktions stål.

Du ska förlänga skenorna 38mm och jag tror det viktigaste är att du inte får glapp eller snett då detta garanterat kommer öka slitaget.

För utseendet på förlängingen så är det ju rätt intressant att veta var påfrästningarna kommer ifrån. Antagligen uppåt från tyngden av skotern i sidled då du svänger och framåt mot motorn av trycket från mattan.

Kan nog vara värt att köpa färdiga kitt där nån kanske har räknat lite på det ifall man nu inte gör det för kul och gillar att klura lite.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Sv: Vilket matrial ska jag använda?

Pansaraluminium är ganska starkt också.. Men desto dyrare o svårare att få tag på :)

Det är väl ändå 19cm som skenorna ska förlängas??