kommer lite mer här ! Direkt när du kommer dit så går du till sekretarietet och visar upp regbevis, försäkringsbrev, licens, har du inte licens så är det där du löser en engångslicens, du börjar inte skruva med skotern först utan du går direkt dit och fixar det, försök göra klar skotern före du åker och far iväg i god tid så slipper du tok-stressa! sen är det dags för besiktning och försök att kolla så att allt fungerar innan du åker dit, ta gärna en liten sväng före så ser du att allt fungerar perfekt. på besiktning så ser man till att allt sitter fast osv, att variatorskyddet är på plats och att lysen/nödstopp osv fungerar. Efter du har besiktat kör du in i depån och tar en bra plats för dina verktyg, reservdelar osv. och på en del tävlingar så är det en speciell tankdepå, så du får ju kolla upp det ! då tar du och dricker vätska , käkar och laddar medans du väntar på förarsammanträdet som brukar ske en halvtimme före start. Där går han igenom lite olika grejer, kan vara sjukvård, vilka delar av banan man ska passa sig för eller hur starten går till. före start så ska du se till att värma upp skotern och givetvis dig själv, varmkör skotern på bock om du har tillgång till det, vet inte vad det är för krav på det i enduro, i cross är dom stenhårda på att du ska ha godkänd bock och dödmanslinan fastsatt i dig. Men jag vet inte i enduron, en jeepdunk fungerar ju perfekt för att värma skotern, men värm dig själv också, jogga, stretcha och gör lite höga hopp, sen ska du nog vara redo för race! kör inte för fort från början så du tröttar ut dig och crashar till slut, utan tänk efter hur det känns med din kondis och hur skotern går (fjädring också) så märker ju du om det är dags att mata på eller ta det lite lugnare! när det obligatoriska stoppet kommer så är det perfekt om du har en kompis med som tankar och fixar allt åt dig, byt gärna tröja under om du kan. sen är det bara att köra mot mål! se till så att du har nån som kör dig hem efter för man är jävligt slut efter en enduro tävling, det är helt sjukt alltså. men men, det var väl vad jag har som erfarenhet/vad jag har läst ang sånt, och det jag gör.