Erfarenheter av BK-system VK 540 ??

Grubblarn

Medlem
18 jan 2009
36
0
1
Luleå
Kan någon lämna synpunkter eller erfarenheter av Bk-system monterat på Viking 540 III. (eller andra effekt/motormässigt likvärdiga maskiner) Har ett orginal bk-system jag tänkte montera och är lite intresserad av om det finns negativa åsikter kring det. Enligt tillverkaren så säljer de många system till vikingen. De har ej hört negativa synpunkter från den typen av maskin men det behöver ju inte betyda att det inte finns sådana.
Tänker mest på märkbar effektförlust och ev varmgång. Tänker inte i dagsläget ha pulka till utan bara maskinen, Tacksam för synpunkter

/Grubblarn
 

Grubblarn

Medlem
18 jan 2009
36
0
1
Luleå
Tappar jag mycket? Har du testat och vet av egen erfarenhet eller är det mera generellt att systemen stryper ner lite. Finns det fler som testat en sådan montering?
 

Jaacob

Välkänd medlem
22 okt 2009
560
0
16
Luleå
Farsan hade en excel-v 540 med hemmabyggt BK-system, som han använde när han skulle dra pulka, och vid den typen av körning märkes då knappt nån effektskillnad.
 

Grubblarn

Medlem
18 jan 2009
36
0
1
Luleå
Låter ju positivt. Kan ju variera på dimensioner på ett hemmabyggt system och det man köper från BK. Skriv gärna någon fler om ni har testat orginal systemet kontra utan system alls. (Orginal är rektangulärt med måtten 50x30mm)
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Man verkar ju tappa lite effekt: http://www.m-performance.com/Sidor/dyno_yamaha.htm. Dessutom tappar man lite (obs lite) markfrigång. Se till att hänga upp systemet så nära du kan under fotsteget.

Dock så var det inget jag märkte av när jag körde med hemmagjort system (2" rör) på min Grand Touring 470. Den gick aldrig varm heller, inte under de veckor jag hade systemet (satte det tyvärr i en sten på leden).
Fördelarna var desto större: man slapp avgaserna på förarplats, det var lätt att ansluta till avgasrör under pulkan, dessutom blev det lite tystare på förarplats. Rekommenderas på ett familjeåk. :)
 

Strasse

Välkänd medlem
27 jul 2009
434
0
16
Gräsmyr
vi hade en viking som följde oss en gång i fjällen med ett sånt system och den gick väldigt varmt, trots att den inte drog något. detta var dock en viking 1a
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Eftersom du redan har systemet, montera det och se vad som händer. Det kan vara bra att du håller koll på motortempen, kanske montera en tempmätare?
 

Grubblarn

Medlem
18 jan 2009
36
0
1
Luleå
Tack för era synpunkter. Skall montera systemet troligtvis till veckan och kommer hålla koll på ev märkbar effektförlust. Skriv gärna fler erfarenheter de som har, borde finnas ganska många Viking med bk ute på öppna marknaden.