Erfarenheter av Ezryde boggie / Nextech boggie?

mr-norberg

Välkänd medlem
29 nov 2011
438
0
16
Funderar på köp av Ezryde boggie eller en Nextech kevlar boggie till mitt Iqr bygge!
Någon som åkt eller åker med sådan i sin maskin?
För och nackdelar?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.093
894
113
Stora Blåsjön
Får väll göra det då :)
Ska man köpa en ezryde så måste man veta vad man köper, det gjorde inte bamsegrill och jag när han skaffade en sådan till sin iqr.
Det är en skitbra boggie om man vill hålla skidorna i marken och för att klättra rakt upp. Funkar fint för skråkörning men det finns bättre, största nackdelen är att det är svårt att få upp skidorna med den, speciellt störigt är detta när man kör ett skrå och ska över en bäck då vill man gärna ha över skidorna.
Sen en grej till är att man måste ha mattan skitspännd för att inte mattan ska kugga när boggien trycks ihop, och då menar jag inte pro-rmk spännd utan verkligen skitspännd! Så mattan är skitspännd när boggien fjädrar ut och slak när den tryck ihop.
När bamse köpte sin ez ryde så var vi imponerad av vikten på den har för mig att den vägde precis 19kg, och då vägde min expertx boggie hela 30kg så det var rejäl skillnad och den nya ez med carve väger nog lite mer.
Men en pro-rmk boggie med fox float och iceage bomber rails väger 19.6kg.

Mitt tips är att skippa ez ryde boggien.

Av vad man kan läsa på nextechs hemsida så står det "IF YOU ARE RUNNING A TURBO THIS SUSPENSION WILL KEEP YOUR SKIES DOWN GUARANTEED"
Väger dock 15.4kg så det är riktigt bra, dock är det nog då billigare att skaffa ett pro rmk chassie och bygga på istället... då iqr bulken innehåller onödigt mycket material, utan för den delen vara speciellt stark utan ytterligare förstärkningar.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Bra svar från asker som oftast:)

Men likt förut så anmärker jag på att du tipsar om att folket inte ska bygga dittan och dattan

Vi behöver fler projekttrådar, och då du inte längre drar ditt strå till stacken på den punktrn, så måste någon annan göra det oavsett utgångsobjekt, juh!! :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.093
894
113
Stora Blåsjön
haha jag det är lite dåligt med projektbiten nu, kommer dock några grejor jag ska fixa på rmk:n innan vintern. Dock ligger fokus på det blivande garaget nu :)
Ja jag kanske var lite negativ ang iqr valet.. men när jag hade iq:n och lagt löjligt mycket tid på en den, och sen går man och köper en ny pro rmk och den var bättre redan ur lådan så kanske det lätt blir så :)
 

mr-norberg

Välkänd medlem
29 nov 2011
438
0
16
Har ju redan iq'n och den byggdes om i tunnel, fotsteg och framvagn ifjol. Sen är den i nyskick 15 Tim gångtid
Så jag tycker det är bortkastat att lägga 150 tusen på en ny maskin då jag inte åker så mycket.
Men ska jag bygga så vill man göra det riktigt och snyggt och med stil då maskin kommer bli kvar och inte säljas.
13 kilo väger nya Nextech boggien :)
Men den kostar ju endel cash och dollarn är ju inte precis låg just nu.
Sen blir det bökigare med polarisboggie då den är 155 el 163 och jag har 2.52 delning och sliraxel. Ett jävla stök med drivhjul.
Tänker sikta på 153 längd. Då det blir lättare med matta och jag slipper byta hjul.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Hr Norberg ställde samma fråga på facebook där jag svarade ungefär likadant-min åsikt är att boggien från Pro Rmk antagligen är det enklaste och billigaste alternativet.
Men han är så förbaskat tjurskallig att han inte vill lyssna på det örat...suck.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Två tum mattlängd måste vara mycket billigare att få till än att köpa en boggie baserat på mattdelningen? Alternativt byta druvhjul, det är inte heller så orimliga pengar, ens om man köper Avid..? :)
 

mr-norberg

Välkänd medlem
29 nov 2011
438
0
16
Hehe du ser ju vad jag skrev Tobbe ;)
Hängde upp en rmk boggie i vintras men den blir inte riktigt bra tycker ja mot drivhjulen. Den måste tas av och i med stabkit och så
Det är därför jag funderar på en annan boggie
Men det kan ju vara fel av mig :)
Sen ser ju Ezryde och Nextech bra ut också ;)
 

mr-norberg

Välkänd medlem
29 nov 2011
438
0
16
Beställde Avid drivhjul i fjol till min axel och de skulle kosta 5500 men de dök aldrig upp så jag blev vrång och sålde boggien för att satsa på en kortare så matta och så skulle stämma!
Beställde hjul i jan och har inte dykt upp än.

Sen jobbar man ju ibland så det blev ju ingen tid till varken skruvning eller åkning :)
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Jo, jag monterade timbersled förra året, tror inte det går att göra så mycket jämförelser mellan Nytron och IQ:n som är relevant dock...sen knäckte jag ju två ryggkotor efter ungefär 200 meter av premiärturen, så ärligt talat har jag ingen aning om hur den funkar. Kommer hem från jobb om en vecka, då ska boggien ur och säljas, skotern är ev såld med originalboggie.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.093
894
113
Stora Blåsjön
Sen blir det bökigare med polarisboggie då den är 155 el 163 och jag har 2.52 delning och sliraxel. Ett jävla stök med drivhjul.
Tänker sikta på 153 längd. Då det blir lättare med matta och jag slipper byta hjul.
Varför behöver du byta drivhjul och matta bara för att man väljer en 155" boggie?
Det går andeles utmärk att köra med en 153" matta med en 155" boggie. Det skiljer 1tum i längd och det är inom ramen för mattspänningen. Men vart hittar du en 153" matta med 2.52 delning? 153" mattan har 3" delning.. sen om du vill att grejorna ska hålla så lär du ändå byta boggieskenorna i pro-rmk boggien och då kan du beställa dom i vilken längd du vill.
Sen är jag nyfiken på vad för rolig matta du hittat för 2.52 delning, finns inte mycket att tillgå där utan man brukar i regel bli tvungen att byta till 2.86 delningen för att hitta mattor.
 

mr-norberg

Välkänd medlem
29 nov 2011
438
0
16
Jo det är sant att det bara skiljer en tum men rmk boggien blev så skum mot drivhjulen.
Nytron har 2.52 och 153 längd :)
Challenger extreme 63mm hade jag tänkt mig :)
Har åkt den mattan både på m800 och Nytro och var väldigt nöjd med den :)
Satte upp boggien på samma mått som Rmk 2014 därifrån boggien hade suttit.
Och den hamnade så at den tog i hjulen.
Men men nu ska ju inte den upp för det blir en helt ny nu .
Det är vikten jag vill få ner maximalt på Iq'n det är därför jag funderade på en Nextech elle Ezryde boggie
Sen vill jag helst ha singeldämpare.
Billigare i längden med en dämpare än två ;)
Men de verkar ju inge bra! Men snygga är de ivf ;)
 
Last edited:

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Har en arbetskollega som är jävligt nöjd över sin kmod boggi i ett pro-ride chassi. Själv har jag inte kört så mycket med det så ska egentligen inte yttra mig allt för hårt. Men betydligt bättre skidtryck och ändå lekfull boggi. Samt går den som en dröm över ojämnheter på led. Org boggin ligger å slår upp bakändan medans kmoden går jämnt å stabilt över guppen.
Så det kan ju vara ett alternativ..
 

mr-norberg

Välkänd medlem
29 nov 2011
438
0
16
Har för mig att det var 2.52 på min 162 men jag lan ha fel också :)
Det kanske var samma på m800 och Nytron då kan det ju stämma med 3" som du säger
Då stöp det på det isf :)
Då blir det ju drivhjulsbyte ändå då
Men man får beställa dem på annat håll denna gång då :) frågan är ju vem säljer drivhjul till sliraxeln? Vet du?
 

mr-norberg

Välkänd medlem
29 nov 2011
438
0
16
Det stämmer med delningen :) 3"
Kollade på ett kvitto jag har liggandes från när jag byggde om Nytron!
Suck
Var då en jävla tur man inte beställde nån matta då :)
Ja det lutar mot en Ezryde boggie ivf om man hittar någon till rätt pris
Eller en Nextech till lämpligt pris i Staterna :)
Men om någon fler har några erfarenheter av dessa boggien så skriv gärna :)
Alltid bra att få prata av sig lite så man vaknar :)
Tack Asker :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.093
894
113
Stora Blåsjön
Jo hade en expert x i det bygget, bra men otroligt tung med sina 30kg... Inte allt för hållbar heller.
Behöver du sliraxeln då? Körde då med vanlig axel i min och då hade den någon extra häst över det normala.. Enklast annars är väll bara att sätta i en axel från en pro rmk så har du rätt drivhjul på en gång.