erfarenheter Phazer

freddda

Medlem
1 jan 2000
14
0
1
Kiruna sverige
går i köptankarna åt en kort phazer då jag vill ha en relativt billigt köp och låga ägande kostnader.

Vad är era erfarenheter av phazer är det mkt små strul med dem?
Eller funkar dem så bra att jag lämnar in den på servic med vilka intervall? tankar och kör??

Vad är dem stora skilnaderna om jag köper en 07, 10, 14 eller annan där emellan, ngn årgång man bör se upp med?

har åkt mkt 600 genom åren kommer denna kännas slö?

Finns det ngn möjlighet att frakta med en extra bensin dunk? känns som att avgaserna, värme går rakt på den?

vad förbrukar dessa om jag åker på längre tur?

övrigt bra att veta om phazer?
 

Cthulhu

Välkänd medlem
1 feb 2013
122
0
6
Sävast
www.nhservice.se
Service en gång om året, motorolja, filter, kedjehusolja samt smörjning nipplar o.s.v.
jag skulle välja bort första årsmodellen, dvs 2007, 08 och framåt.

den har trots allt bara 80hk, dvs snudd på 40 mindre än en 600. tänkvärt, men de är en riktigt rolig maskin att köra trots effekten, den var med i Snowriders BLS test för nåt år sen, läs det?

Förbrukningen borde ligga på ledkörning runt 1,5l milen.
Bensindunken kan du lämna hemma med den förbrukningen...?

övrigt vetande är att den kan upplevas tippig, ingen fartraket.
 

Karibo90

Ny medlem
1 mar 2013
4
0
1
Sangis
Service en gång om året, motorolja, filter, kedjehusolja samt smörjning nipplar o.s.v.
jag skulle välja bort första årsmodellen, dvs 2007, 08 och framåt.

den har trots allt bara 80hk, dvs snudd på 40 mindre än en 600. tänkvärt, men de är en riktigt rolig maskin att köra trots effekten, den var med i Snowriders BLS test för nåt år sen, läs det?

Förbrukningen borde ligga på ledkörning runt 1,5l milen.
Bensindunken kan du lämna hemma med den förbrukningen...?

övrigt vetande är att den kan upplevas tippig, ingen fartraket.

En skitskoter skulle jag säga.
 

Lindmark

Medlem
25 feb 2013
12
0
1
Umeå
Jag är super nöjd med min MTX -08, super rolig att köra men är inte riktigt lika snabb efter leden som en 600. Självklart så beror det mycket på föraren också. Dock så tycker jag att den är betydligt roligare att köra efter leden eftersom den har så pass bra bottendrag. Tycker faktiskt att Phazern är betydligt piggare trots mindre hk. Lätt att hoppa o leka med. Körställningen är enligt mig den bästa som finns på en skoter idag, provade en kompis MXZ 600 etek igår och var inte imponerad. Var som att sitta i en fåtölj å köra, jättefin motor men det var inte en maskin för mig.

Sen kan man ju anpassa skoterval efter ändamål samt sin egen kroppshydda. Själv väger jag ca 65kg och föredrar aktiv körning, dvs om jag vägde 90 kg och bara vill piska led så skulle jag inte köpa Phazern.

Phazern är en riktigt rolig leksak som är billig att äga. Nästa skoter jag köper lär också bli en Phazer om inte Yamaha har något nytt på g i samma viktklass. Och nej en är inte tung.
 

freddda

Medlem
1 jan 2000
14
0
1
Kiruna sverige
Låter ju som att den kan uppfyla kriterierna för mig. har sett att det finns lite olika lösningar för dunk om man vill åka på längere turer i öde berg och skogar..

Hur är kvaliten på dessa??
Har ni haft några problem med dem (utom sånt du själv kört sönder)??

Funderar även ev på en mtx. vad tror ni är klokaste köpet om jag kör varierat led och lös snö??

sett att dem kommer med en xtx 14 som hade vart kanske optimalast men orkar inte slösa mer än ca 50 tusen. Efter hur många mil kan dessa skotrar ses som slut..
 

lilltampen

Välkänd medlem
27 jan 2009
200
0
16
Västerbotten
Har haft en kort 07:a och av 10 skotrar som jag ägt så var den absolut överlägset sämst, mycke strul, det var bussningar i framvagnen,sprucken boggie,strulande back,strulande startrelä, sekundärvariatorn paja 3ggr, drivaxeln gick av, avgasrören sprack, gick uselt i snön, riktigt kass skoter i mina ögon.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Låter ju som att den kan uppfyla kriterierna för mig. har sett att det finns lite olika lösningar för dunk om man vill åka på längere turer i öde berg och skogar..

Hur är kvaliten på dessa??
Har ni haft några problem med dem (utom sånt du själv kört sönder)??

Funderar även ev på en mtx. vad tror ni är klokaste köpet om jag kör varierat led och lös snö??

sett att dem kommer med en xtx 14 som hade vart kanske optimalast men orkar inte slösa mer än ca 50 tusen. Efter hur många mil kan dessa skotrar ses som slut..
Är absolut inget yamaha fan,men avråder dig att köpa en phazer(om du nu inte tänkt på den gammla modellen,PZ1&2)om du promt ska ha yamaha,så köp en nytro,annars köper du en 600cc 2-T av valfrit fabrikat(mkt.bättre än phazern)är det bränsleförbrukningen som är nr1 på listan,så köp ski-doo etec 600,om det inte är nr 1.så far å testa vad du tycker"verka"rätt,dock höjjer jag ett varningens finger för att köpa nå 500cc 4-T,du blir bara besviken,garanterat....
 

Marcus-stind

Välkänd medlem
12 mar 2008
100
0
6
Är absolut inget yamaha fan,men avråder dig att köpa en phazer(om du nu inte tänkt på den gammla modellen,PZ1&2)om du promt ska ha yamaha,så köp en nytro,annars köper du en 600cc 2-T av valfrit fabrikat(mkt.bättre än phazern)är det bränsleförbrukningen som är nr1 på listan,så köp ski-doo etec 600,om det inte är nr 1.så far å testa vad du tycker"verka"rätt,dock höjjer jag ett varningens finger för att köpa nå 500cc 4-T,du blir bara besviken,garanterat....
Exakt vad baserar du detta på?

Jag hade en RMK 700 innan jag bytte till min Phazer RTX -09 och jag är ännu inte besviken.
 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Jag betalar 1200 kr om året för min helförsäkring, den drar inte så mycket bensin och jag kan i vart fall följa med de med de coola skotrarna även om jag inte åker först eller brantast så halkar jag ju inte direkt efter heller... Är man lite sansad, åker skoter 4 helger om året så är den ju perfekt.. Den har sina baksidor självklart och andra skotrar kan var bättre eller mer lämpliga men inte är den så hemsk som en del säger.. :)
 

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Phazer MTX är ett bra köp, lågt inköpspris, låg försäkring, måttlig förbrukning och bra andrahandsvärde. Fruktansvärd lättburkad. Sidehilling i lite svårare terräng tycker den om.

Nackdelarna är: marknadens sämsta fotsteg, stoppknapp sitter fast i gasklumpen, fruktansvärt glapp i hela framvagnen, snö kommer in vid styrstag och innanför "bukplast", Bakreflexen i lyftbågen, placering av hastighetsmätare, stötdämparna runt om, ful ruta, startrelä och bränslepumpsrelä fryser.

Man blir lätt less på alla som skryter om Yamahas kvalité, jag är inte speciellt imponerad men det är lite pest eller kolera när man väljer skoter. Anledningen till att man kör Yamaha är helt enkelt att Honda inte tillverkar skotrar...