ET 340 -81

SnakeMan1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
27
0
0
www.ss440.tk
En kompis har probs med sin ET 340 -81,får ingen gnista,han har testat bytt CDI-boxen samt kollat allt kablage.Nån som har nåt tips om va f** de kan vara...tändspolen är ny åxå dessutom...
 

SnakeMan1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
27
0
0
www.ss440.tk
Vart

Hur mycket ska den ge ungefär?
Sen sitter det en box strax fram höger fotstopp åxå,antar att det är en spänningsstabb som inte har nåt med tändningen att göra!


 

SnakeMan1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
27
0
0
www.ss440.tk
Har

redan kollat allt sånt...allt ä ok...har tom kopplat för bi alla knappar/t-lås osv..så det är därför jag behöver hjälp,eftersom de e nå mysko..
Men tack ändå!

 

SnakeMan1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
27
0
0
www.ss440.tk
Ohm??

>om den ger nå ström från motorn.
>Brukar vara vanligt fel att den
>inte ger ström.(p.s du kan ha
>jord fel också.)

Kan man inte ohm-mäta spolarna på nå vis?
Som tex den stora feta spolen(ljus?!)är rena rama kortisen med 0.5ohm,men dom andra ligger på 340ohm,15ohm resp 3ohm...
Jorden var åxå ok iaf..
Menar du man ska dra runt motorn o se hur mycket den ger?Menar du då på spolen(givaren) till CDI:n?Och i sånnafall,ungefär hur mycket ska den leverera för att ge gnista?

Vill åka !!! =




 

lindblom

Aktiv medlem
1 jan 2000
54
0
1
Tjurig ET340

Har en likadan. Tjurat ur då den stått utan skydd över sommaren (regn fukt) vilket inneburit att dödargeppet och tändningslåset kortslöt (båda faktiskt!) Ett hett tips.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Ohmmätning...

...är inte så säker. Tänk på att det räcker med att ett enda varv i spolen är kortslutet för att den inte ska fungera bra. Det kan vara svårt att upptäcka med ohmmätning, resistansen kan ju ofta variera ± 20 % mellan olika friska spolar av samma sort.
Det bästa är om man har möjlighet att mäta induktansen i spolen på något sätt (och då ha en frisk motsvarande spole att jämföra med).
 

SnakeMan1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
27
0
0
www.ss440.tk
Jorå

...svänghjulet var borttaget vid mätningen för att inte kunna påverka mätningen.
Ska testa o göra en bypass på både dödarknappen & tändninglåset samtidigt först,det testade jag inte sist,utan tog bara en i taget.Sedan får jag väl se om jag kan fixa några värden att jämföra emot.Tackar så mycket för hjälpen.

 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
Är det inte så att både dödarknappen och tändningslåset är kortslutande, så om du kopplar bort dem skall det gå att starta, altså, trycker du in dödaren så sluter den, och du får ingen gnista.

Förtydligande, om du kopplar en kabel mellan kontakterna och *kopplar förbi* så är det samma som att trycka in dödaren och stänga av med nyckel.

Om du däremot *klipper* kablarna så skall det gå att starta.
 
Last edited: