Et 340-86 mattbyte

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Tänkte höra med de lite mer insatta hur man löser problemet på en klassiker som denna när mattan körts av. Har hört att det är relativt enkelt att flytta boggien bakåt och montera en 307:a. Men problemet som jag stött på är att drivaxeln på vår maskin är fyrkantig. Min lokala återförsäljare sade att det ej tillverkas drivhjul med 2.52 delning för fyrkantig axel längre. Så alternativet blir att byta drivaxel, vet någon vilka som passar en kort et 340 från 1986 och om det verkligen stämmer angående det med drivhjulen.

Andra tips?

Mvh Eric
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Det gjordes vissa årsmodeller av br250 och et 250 med 2.52 delning och fyrkantsaxel. jag fick tag på ett par drivhjul från wst demontering i Vilhelmina när jag byggde om en et 340 för några pr sen. jag tog även boggien från en br250 utan flip för jag förlängde min et till 345 matta.
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Jag försöker komma ihåg. Och jag kommer inte åt min trådhistorik här på forumet via tapatalk för wp8. Tror jag ska ha nån tråd om detta, men minns inte säkert. Men jag fick i min tur hjälp här via forumet. Ska fortsätta söka efter infon du behöver.