ET 400 får inte soppa!

jonatangrund

Medlem
19 mar 2010
26
0
1
kaxås
hej et:n verkar inte få soppa kollat soppa pump, filter och förgasare. den går på lite gas i ca 400m sen så dör den om man rör gasen men går på tomgång sen går den på lite gas igen går att gasa mer med choken i. kan de vara nå komprelaterat ? hur ser man om soppapumpen e dålig?
 

CrazyKlasse

Medlem
4 dec 2009
20
0
1
Piteå
Hadde samma problem på min ET 400. Det hadde blivit nån ispropp, så hällde bara i en lagom mängd t-röd i tanken, Så började det funka normalt igen.
 

O.bach

Välkänd medlem
14 jan 2007
274
0
16
Norge
Hei.

Tegn på at den får for lite bensin. Har du renset forgasseren?
For å kontrollere bensinpumpen tar du av slangen som går til forgasseren. Så drar du i snora, og da skal det sprute en 15-20 cm ut av slangen fra pumpa. Husk å ta ut pluggene, da får mer fart på motoren. Sjekk samtidig slangen fra veivhus om den er full av bensin. Om den er det, er pumpen lekk. Da må du evt bytte pumpe eller overhale den.

Håper dette hjelper.

Mvh

Ole Bach
 

jonatangrund

Medlem
19 mar 2010
26
0
1
kaxås
nu har jag kollat och blåst igenom förgasarn igen och soppa pumpen spruta 50 cm så den e bra.
men den går fortfarande dåligt (gick lite bättre) så va i hela friden ska jag göra ? har funderat på att prova sätta dit en annan förgasare och kolla om det hjälper? har även provat byta stift men ingen skillnad.
 

O.bach

Välkänd medlem
14 jan 2007
274
0
16
Norge
Hei.

Virker som om det nyttet å få den renset. Går den bra på tomgang? Er det når du kjører på fullgass den vil stoppe? Kan være lav flottørhøyde, slik at flottørhuset tømmes for bensin.
Kan og være at forgasseren er så skitten at du ikke får den ren bare ved å blåse i dyser og kanaler.
Kan hende du må legge forgasseren i bløt, for å få den ren. Ta en balje og ha bensin/parafin i den og legg forgasseren i den. Vask den førs utenpå og deretter inni. Bytt bensinen/parafinen etter du er ferdig å vaske den utvendig.
Så tar du av flottørhuset og legger den i nytt bad. La den ligge der en stund. Så tar du ut dysene og blåser de og luftkanalene rene med trykkluft.
Kan også være lurt å sjekke kompresjon. Varm og kald.
Er verdt et forsøk.

Mvh

Ole Bach
 

jonatangrund

Medlem
19 mar 2010
26
0
1
kaxås
nu funkar et:n som den ska jag har rengjort förgasarn minst 5 gånger nu :p men de var inte där felet satt utan det var så att de e en sak som flottören trycker på när är full den lilla saken är väldigt utsliten så den gick inte upp som den skulle men jag spände upp flottören mer och nu får den som den ska :) :hello:
 

jonatangrund

Medlem
19 mar 2010
26
0
1
kaxås
:mad: den går inte att få helt bra så nu funderar jag om en et 340 förgasare från 82 passar eller kan man köpa flottör och den lilla nålaktiga saken :p
 

O.bach

Välkänd medlem
14 jan 2007
274
0
16
Norge
Hei.

Du kan kjøpe den delen hos forhandler eller rinab.se eller stenmark maskin.
Koster ca 350 kr, tenker jeg.

Mvh

Ole Bach