et340 t/r -86 frågor

killen72

Välkänd medlem
1 apr 2012
202
1
16
hej..
har en et340 t/r -86
ja undrar vad original remmen heter ?
eller vilken rem den ska gå med..


ett problem som kommit är att det rasslar som fan när den ska dra iväg
när det går lite trögt (tex, om ja håller i den när den ska iväg) eller upp för en backe...
det är typ bara i början sen för svinner det och man märket inte av det
tills man kommer i samma situation igen..


tips på detta fel ??


Med vänlig hälsning johan
 

killen72

Välkänd medlem
1 apr 2012
202
1
16
man tackar...
mattan är inte dåligt spänd.. har ruskat å försökt att känna på div, lager
det låterriktigt illa (typ metalliskt)
kollade när ja höll fast den å då fladdrade remmen som fan samtidigt som det lät illa
kan det va en dålig rem eller variatorerna som behöver renoveras ??

hur kollar ja kedjan ? å hur spänner ja den eller hur spänd ska den vara ?

Med vänlig hälsning johan
 

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
för att kolla kedjan så måste du nog ta bort locket till kedjehuset,för att spänna kedjan,lossa kontramuttern,alltså låsmuttern,dra in skruven utan verktyg det du orkar för hand,sen släpper du 0,5-1 varv,pröva att rycka i drivaxeln och se om det glappar,sen så kan variatorena vara sliten,går att kolla glapp m,m på dom med,vart bor du?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Om du tittar i tunneln, vid båda ändar av drivaxeln, så brukar det synas att det börjar komma ut otrevligheter ur lagren om de är nära att haverera. I högra änden, vid kedjehuset, läcker det ut olja om lagret är dåligt, och i vänstra änden kan man vänta sig att hitta smörjfett, rost, metallspån mm.
När vänstra lagret börjar glappa brukar brytpinnen för hastighetsmätardrevet gå av ganska snart, så att hastighetsmätaren lägger av.

Om remmen fladdrar så kolla noga om någon av variatorerna kastar. Det är inte ovanligt att lagret innanför sekundärvariatorn är slut eller sitter löst på axeln. Om det har suttit löst någon gång tidigare så är det inte ovanligt att axeln har blivit krokig som följd av en misslyckad påsvetsning för att reparera axeln sedan den har nötts ner vid lagerläget.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Om du tittar i tunneln, vid båda ändar av drivaxeln, så brukar det synas att det börjar komma ut otrevligheter ur lagren om de är nära att haverera.
I högra änden, vid kedjehuset, läcker det ut olja om lagret är dåligt, och i vänstra änden kan man vänta sig att hitta smörjfett, rost, metallspån mm.
Kedjehuset sitter på vänster sida, så vänd på detta

När vänstra lagret börjar glappa brukar brytpinnen för hastighetsmätardrevet gå av ganska snart, så att hastighetsmätaren lägger av.

Om remmen fladdrar så kolla noga om någon av variatorerna kastar. Det är inte ovanligt att lagret innanför sekundärvariatorn är slut eller sitter löst på axeln. Är ingen drivaxel där på ET340
Om det har suttit löst någon gång tidigare så är det inte ovanligt att axeln har blivit krokig som följd av en misslyckad påsvetsning för att reparera axeln sedan den har nötts ner vid lagerläget.
Rätt tänkt, men inte riktigt rätt för en ET.
 

killen72

Välkänd medlem
1 apr 2012
202
1
16
ja tackar för tipsen..
jag bor i Stockholm
men skotern i orsa
ska kolla lite mer nästa gång ja åker upp