Etec 800 13-14

jooohan

Välkänd medlem
14 dec 2010
307
0
16
Piteå
Hallå

Hur funktionssäker är 800a motorn nu från 2013 och framåt? Är det många haverier? Vågar man köpa en 2013 nu när harantin går ut? :D

Tacksam för svar
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.468
382
83
Malå/Adak
Dom flesta -13, (alla), har väl garanti till i höst i alla fall, vissa längre beroende på när dom togs ut.

Alla 800or börjar behöva lite service när dom närmar sej 5-6-700 mil. Kolvar och vevaxelkoll.
Jo nu kommer ett gäng haka på här och säga "Min skoter går som en klocka och den har minsann gått #### massor med mil" men sanningen är att en storservice behövs då och då.

Inte så många -13 som nått över 500 mil än däremot.

Köp en billig -13 i vår, ha handlaren att riva den i sommar för en koll av vev/kolvar, (byt kolvar hursomhelst) och allt som är trasigt går på garantin =)
 

Everest340

Välkänd medlem
12 dec 2012
270
0
16
Luleå
Finns en amerikanare som kört 1000 mil utan problem med 800e-tec! men det är nog långt ifrån alla som klarar det.
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Alla 800or börjar behöva lite service när dom närmar sej 5-6-700 mil. Kolvar och vevaxelkoll.
Jo nu kommer ett gäng haka på här och säga "Min skoter går som en klocka och den har minsann gått #### massor med mil" men sanningen är att en storservice behövs då och då.
)
Budskapet gick fram:)
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.468
382
83
Malå/Adak
Jag skulle tro att en finåkt ledskoter nog säkerligen klarar sej dubbelt längre, eller mer, än en lössnömaskin som använts som det är tänkt. Både när det gäller vevaxelkoll/omfettning och ev renovering men även kolvbytesintervall.

Sen är det ju skillnad mellan märkena faktiskt. En M8a skulle jag nog faktiskt tordas släppa iväg lite längre medans en 08-09 RMK behöver en komplett utbytesmotor var 300 mil, En lössnö BRP ska nog gärna ha en storservice före 700 mil i alla fall och att göra det tidigare kan bli billigare än att vänta....

Men idén med att köpa en skoter i slutet på garantin och göra en liten renovering är inte dålig, är några lager dåliga så får ju tillverkaren stå för vevaxelrenoveringen och man borde ha en tämligen problemfri maskin i två år. =)
 

jooohan

Välkänd medlem
14 dec 2010
307
0
16
Piteå
Jag skulle tro att en finåkt ledskoter nog säkerligen klarar sej dubbelt längre, eller mer, än en lössnömaskin som använts som det är tänkt. Både när det gäller vevaxelkoll/omfettning och ev renovering men även kolvbytesintervall.

Sen är det ju skillnad mellan märkena faktiskt. En M8a skulle jag nog faktiskt tordas släppa iväg lite längre medans en 08-09 RMK behöver en komplett utbytesmotor var 300 mil, En lössnö BRP ska nog gärna ha en storservice före 700 mil i alla fall och att göra det tidigare kan bli billigare än att vänta....

Men idén med att köpa en skoter i slutet på garantin och göra en liten renovering är inte dålig, är några lager dåliga så får ju tillverkaren stå för vevaxelrenoveringen och man borde ha en tämligen problemfri maskin i två år. =)
Du menar att man ska klyva motorn själv innan garantin gått ut för att se om något är dåligt, och isf går det på garanti? Tror inte återförsäljaren håller med om samma sak tyvärr...
 

Mtn_climber

Välkänd medlem
20 mar 2008
102
0
16
Jag har provat riva min skoter -12 summit innan garantin gick ut hittade 2 lager och en tätning på vevaxeln som behövdes bytas ut. Jag lyckades inte få nya lager eller vevaxel på garantin eftersom jag hade skruvat isär den själv och det gillade inte åf.
Den hade gått 430 mil och jag tycke det var dags att kolla status på vevaxel och kolvar.