Etec

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.912
135
63
Skellefteå
Om jag inte minns helt fel så har jag i några trådar läst att Boost III rekommenderat att hälla i lite olja i bensintanken. Detta gällde Etec motorerna, och var enligt honom bra för injektorerna. Kanske kan Boost III vara så vänlig och förklara vad vinsten med det förfarandet skulle vara. :)
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.203
169
63
Säfsen
Triboron är bra att skvätta i lite i tanken. Bor är halkigare än teflon och håller det mesta uppsmort.
Synd att Triboron är så sjukt dyrt, annars så skulle man köra på det i alla tvåtaktare man äger.
 
Reactions: mattgojohn

Sneeuwscooter

Välkänd medlem
6 jan 2017
157
37
28
Nederländerna
elcomanagement.nl
Om jag inte minns helt fel så har jag i några trådar läst att Boost III rekommenderat att hälla i lite olja i bensintanken. Detta gällde Etec motorerna, och var enligt honom bra för injektorerna. Kanske kan Boost III vara så vänlig och förklara vad vinsten med det förfarandet skulle vara. :)
Alltid? Jag vet att den här gången ställde jag undan skotern med ett speciellt "oljeprogram". Detta beskrivs i manualen.
(Jag upptäckte detta först förra året, vilket är lite fånigt. Jag borde egentligen göra detta varje gång jag ställt undan den för sommaren.)
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.608
469
83
Malå/Adak
Alltid? Jag vet att den här gången ställde jag undan skotern med ett speciellt "oljeprogram". Detta beskrivs i manualen.
(Jag upptäckte detta först förra året, vilket är lite fånigt. Jag borde egentligen göra detta varje gång jag ställt undan den för sommaren.)
Det där "tjollret" tror jag man ska ge fan i , särskilt som man har en lössnömaskin med 800/850 för som dom hinkar olja kan det inte finnas någon anledning att ge den mer olja någonsin.
På en 600 som farsan ledkör skulle jag möjligen fundera på att köra konserveringsprogrammet men förmodligen inte ens där.....
 

Sneeuwscooter

Välkänd medlem
6 jan 2017
157
37
28
Nederländerna
elcomanagement.nl
Det där "tjollret" tror jag man ska ge fan i , särskilt som man har en lössnömaskin med 800/850 för som dom hinkar olja kan det inte finnas någon anledning att ge den mer olja någonsin.
På en 600 som farsan ledkör skulle jag möjligen fundera på att köra konserveringsprogrammet men förmodligen inte ens där.....
Jaha, är det så?! Så det kan i alla fall inte skada att jag inte gjorde det tidigare år (när jag ägde den).
Men min skoter brukar inte använda så mycket olja.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.608
469
83
Malå/Adak
Skadar gör det knappast, annat än att risken för ett tändstiftsbyte när den ska igång till hösten igen förmodligen tripplats =)
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.608
469
83
Malå/Adak
Mina E-tec 800 och 850 har alla legat på över 5% olja, och ett par närmare 7%, och redan sotat stift ordentligt från det så jag har aldrig konserverat mina. Har man beskedligare förbrukning gör det förmodligen inte så mycket.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.330
1.143
113
Stora Blåsjön
Beror väll lite på hur man förvarar skotern under sommaren står den ute under bar himmel på en åker så är det nog helt klart en fördel att fylla skiten med olja, även om man kanske släcker nått stift när det är dags att köra igen.
Men har man bra förvaring inomhus så är det overkill.