Ett litet projekt men en ski-doo i centrum

A Stenvall

Välkänd medlem
6 dec 2013
272
1
16
29
Sikfors, Piteå
Tjenna! :ciao:

Sommaren går mot sitt slut, snart är hösen och älgjakten här! Sen går de fort uta bara den i några månader så har vi skotersäsong igen!! :eyebrows:
Skotertok som man nu är så sitter man ju såklart på jobbet och försöker planera lite halvt om halvt. Så sitter nu här och tänker på föregående säsong, saker man vill förbättra och saker man vill göra om!! Så då tänkte jag att jag vänder mig till er alla skotertokar för förslag och idér!!

Så det har blivit lite ändrade planer för mig nu till vintern gentemot vad jag hade tänkt mig i våras!!
Blir en Freeride 154" då jag efter nånga timmars funderande kom fram till att det var hoppande, droppande, misslyckade vändningar in i björkar och stenar som mördade min kära Klara (summit'n):Cry:


Kom efter några timmars funderande fram till (hör och häpna) att jag måste ha ett stadigare chassie, och att jag betvivlar att varken boggie eller chassie på en T3 skulle hålla en säsong...
Så tanken med en freeride är väll att den ska hålla lite bättre :bigsmile:

Men mina tankar så här långt, är ju då en Förstärkt freeride som jag förhoppningsvis lyckas banta ner lite grann!!

Tänkte göra en lista med punkter som jag räknat ut att jag ska ha/funderar på om jag ska ha, så ge gärna förslag och lämna åsikter, dela med er om erfarenheter!!

Ski-Doo Freeride 154" :

Motor/drivlina :

Programvara från Mulle (m-preformance)

V-kitt (lutar mot att det blir att testa ett från Tord's motorservice i boden!! Annars blir det ett från speedtech då jag körde detta i vintras och var nöjd)

Remdrift?? (Vill testa men har ingen erfarenhet och känner ingen som har)

Avgassystem : blir att köpa lättviktspipa och burk från T3'an (då burken inte passar på pipan som sitter std)

Turbo/bigbore : måste fundera ett tag!! Har inte riktigt bestämt mig om budgeten tillåter det hela

Mer förslag? Bara ösa på!!

Kaross/chassie/förstärkningar :

Frontbåge : Skinz rausmussen(ursäkta stavningen) båge skall beställas hem

Dämpare : frågan är hurvida jag ska köpa mig FOX Evol-R eller om man ska köra på freerides std dämpare?

Bukskydd : hade tänkt kör stenhårt på stora bukskyddet, kedjehusskydd och variatorskydd

Förstärkningar : hade tänkt förstärka lite av varje t.ex fotsteg, dragbåge bak sant klumpen som håller i framvagnen (glömt vad den heter, lämna gärna föralag på mer förstärkningar)

Kåpor : tanken är att köra på crosskåpor och crosshuv (kvaddade rubbet i vintras) så vore jättebra om någon kunde länka nån bra huv, gärna med luftburk!

Dekalkitt : Kommer bli ett dekalkitt i grönrosa aktiga färger! Inte snyggaste (enligt mig) men har ingen lust att börja lacka om en massa skenor/kåpor och dylikt!!

Tillbehör :
Dödare : hade tänkt försöka få tag i en dödare som man måste trycka in för att döda maskinen (tror det var i Chris tråd jag såg det hela och blev omedelbart kär)

Belysning : tror att det blir att köpa 2st mindre Ledramper (20-60W) en att montera på huven och en på styret!

Magnapull : frågan är ju nu om man ska montera en magnapull och slita bort batteri/ elstart (litar inte riktigt på elstarten) tankar angående detta?

Drag : dragets vara eller icke vara på en sådan maskin är ju frågan? Kan vara bra att ha om man ska bogsera kompisar! (Händer mer än det borde) sen kan det vara behändigt att ha på vårkanten!!

Skidor : C&A Pro Bx körde på dom i vintras!! (Varför bryta ett fungernde koncept)

De här är då min lista på saker jag funderat över!!
Förslag och åsikter är välkommna så säg gärna vad ni tycker och tänker!!

Hälsningar Anders
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Slutburk från t3 är väl bara stryka då brp lagt ned den planen. 2015 ska ju få samma burk som 14. Men det finns väl andra alternativ?
 

A Stenvall

Välkänd medlem
6 dec 2013
272
1
16
29
Sikfors, Piteå
Slutburk från t3 är väl bara stryka då brp lagt ned den planen. 2015 ska ju få samma burk som 14. Men det finns väl andra alternativ?
Jo vi får se hur det blir!! pratat med Crossfix i piteå (kanske inte bästa källan vad man hört) och på dem så låter det som om den kommer hit till skandinavien..
Men annars så funderar jag på nått annat helsystem, men är inte så insatt i ämnet så tar gärna emot förslag!

Jo Marcus det ver dem jag tänkte på!!
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Jo vi får se hur det blir!! pratat med Crossfix i piteå (kanske inte bästa källan vad man hört) och på dem så låter det som om den kommer hit till skandinavien..
Men annars så funderar jag på nått annat helsystem, men är inte så insatt i ämnet så tar gärna emot förslag!

Jo Marcus det ver dem jag tänkte på!!
OT: känns långsökt att man skulle ge Skandinavien t3 burkar då tillverkningsvolymen hit inte borde försvara kostnaden för att tillverka dom. Men vem vet ryssarna kanske ligger på att dom ska ha den burken så då kanske den kommer hit också. Säljs väl en hel del summits i Ryssland.
 

A Stenvall

Välkänd medlem
6 dec 2013
272
1
16
29
Sikfors, Piteå
M1cr0n : jo det såg ju inte allt för komplicerat ut!! Blir att försöka hitta nån som kört för att höra vad dom har för erfarenheter av det hela :)

Dydyyyls : joo det är långsökt, men man vill ju hoppas iallafall ;)
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Jag kör TKI remdrift på min 2014 FR154.
Varför? För att det finns att köpa, såklart! :D

Har inga som helst belägg till exakt varför man ska ha remdrift, men tryggheten är väl det främsta jag tänker på. Extraremmen är med hela tiden. Man slipper alltså en kedja som KAN gå sönder och dra med sig en hel del kostnader, samt omaket att eventuellt inte ens kunna bärga den på hederligt sätt från platsen där det hänt.

Sen viner det ju lite fränt. Ungefär som att köpa öppen BOV till en 740; minst 100 hk extra!

I grund och botten så köper jag som teoretiker hela viktbesparingsgrejen och reducerat trögetsmoment, men vad det gör för skillnad i slutändan rent praktiskt har jag inget bra svar på.

Hade jag varit mindre upptagen med utbildning, jobb och social situation hade möjlighet till busenkelt omdrevande för varierande terräng/underlag varit en stor köpfaktor.

Gällande just TKI så är det tyvärr så att batteriet inte längre passar i sin stockhållare samt att CF-skyddet vid foten är så vasst att det nöter på skorna. C3 har inte detta problem, iom att deras skydd är helt i CF och har ett rundat hörn. TKI har en plan CF-bit som distanseras ut av en fräst plastremsa.
Förmodligen har C3 samma problem med batteriet..?
Kvalitet och finish är skrämmande bra, så man kan nästan tro att det inte kommer från USA!
Gällande denna vassa kant så ska det enligt Tom@TKI vara lugnt att slipa ned den, utan risk för att CF-fibrerna separerar/fransar.

Nu vet jag inte riktigt hur prisbilden ser ut, men för ett år sedan var TKI helt klart billigare.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Vad kostar Skinz-bågen?
Tror BRP's XC-båg gick på ett par tusingar. I mitt tycke den snyggaste av dom alla.
Många är skeptiska till alubåge, som det är, men i ärlighetens namn så vill man (iaf inte jag) ha en alltför stadig båge, som bryter sönder chassiet än att deformeras själv.

Är det inte dragbåge standard 2015?

Hela Grip'n'Rip kittet är absolut inte dumt att förstärka med.

Prova först med standarddämparna. Jag tycker dom duger väl.

Magnapull är inte alls dumt att ha, särskilt för mig som ännu inte orkat anpassa batterihållaren till remdriften. Men helt ärligt; e-start är gode najs, men när batteriet är slut så är det slut!

En grej som jag kan rekommendera är Skinz forward post. Inget tjaffs med att modda luftburken och kanske fortfarande bästa pris över konkurrensen?
Även lägre styrhöjare (2-3") för en som är just under 180 cm gör gode skillnad.
Vill man ha den justerbara höjaren från BRP så tror jag det var 15 mm sänkning man får från standard (från 130 till 115 ?). Undra om det var 1" till sänkning man kan hämta genom att byta till ett Cheetah bar... Och då fortfarande har justerbar höjd på enkelt vis.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Knäckte tre kedjor första året på min -13 BD.

Visade sej så småningom att boven i dramat var de Duells smådrev jag använt, dom var feltillverkade och alla som körde med dom hade kedjeproblem. Duells erkände däremot aldrig att dom tabbat sej......
 

A Stenvall

Välkänd medlem
6 dec 2013
272
1
16
29
Sikfors, Piteå
Camata: tack för feedbacken, låter riktigt bra! Är sugen på C3 men dom är ju så dyra :eek:
Forwardpost hade jag inte ens tänkt på, men det är ju ett givet köp när man tänker efter!
Meb riktigt fin info, man tackar och bockar!!

JAAG: det lät ju mindre roligt... har hört om liknande historier, inget lika brutalt som dej.. så det är därför jag vill köra remdriften
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Sen väl roten till det onda upptäckts gick det bra.

En sak som jag grubblat över när det gäller remdrift i allmänhet är ju att dom flesta är helt öppna eller i bästa fall delvis skyddade. Sitter det en stum sträckare, eller ännu värre rem utan sträckare, och det kommer in en liten kvist eller isklump mellan drev och remhjul så borde det vara jävligt lätt hänt att man kröker en axel. Det blir ju en fruktansvärd utväxling på kraften i remmen.

Jajja, väntar på offerten på en 154" Freeride och blir den inte bra så byter jag mej nog en -15 RMK 800LE just för att den modellen saknar remdrift =)
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Jag körde freeride förra året och summit med fox dämpare nu och skulle aldrig i mitt liv byta freeride dämparna mot foxare. Däremot är om shimsning värt sin vikt i guld då dom inte är progresiva så dom är mjuka hela vägen = värdelöst.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Jag körde freeride förra året och summit med fox dämpare nu och skulle aldrig i mitt liv byta freeride dämparna mot foxare. Däremot är om shimsning värt sin vikt i guld då dom inte är progresiva så dom är mjuka hela vägen = värdelöst.
Vem lämnar man in till för ombyggnation nuförtiden?
Alla fyra dämpare?
 

A Stenvall

Välkänd medlem
6 dec 2013
272
1
16
29
Sikfors, Piteå
Brygg : jag vet inte varför men jag har haft för mig att dom var progresova :eek: men isf blir det då garanterat att få det åtgärdat!
Nån som kan tipsa vart man kan göra det?
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Ja möjligt dom är lite progresiva men på tok för lite. Jag körde endast skogs åkning och hoppar mer eller mindre inget men till och med jag tycker det var värt vart enda öre för om shimsningen.

Ställer du dom på mjuk så är dom mjuk och du slår mer eller mindre igenom om du drar upp på ett skidres. efter om shimsningen är dom lika mjuka men du slår inte igenom. Körde på mjukaste 95% av tiden. var bara om jag skulle försöka mej på nått hopp eller längre sträcka efter leden som jag ställde på dom lite hårdare.

Var Stenmanracing här på forumet som hjälpte mej med det.
 

ward

Välkänd medlem
20 feb 2012
538
1
18
Piteå
Brygg : jag vet inte varför men jag har haft för mig att dom var progresova :eek: men isf blir det då garanterat att få det åtgärdat!
Nån som kan tipsa vart man kan göra det?
Hör med Janne på Traktor-City sjukt bra på dämpare!
 

Stenmanracing

Välkänd medlem
28 aug 2012
510
0
16
Storuman
Jag kan fixa liknande som jag gjorde åt Brygg! Det är en rejäl omschimsning då dom är väldigt knepigt schimsade original. PM om ni behöver hjälp.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Jag försöker inte göra reklam på något vis för stenman men jag vill starkt rekommendera hans setup pga jag blev sjukt nöjd till väldigt bra pris =)