Ev. Problem Med Variator CF7 -06

Sunding_

Medlem
30 nov 2006
24
0
1
Hej!

Ni som kan mer om mig, har precis införskaffat mig en CF7 -06 och tog mig en mer grundlig koll idag och kände på sekundär variatorn och rukkade den åt alla håll och kände att den glappade rätt mycket åt alla håll vilket lär resultera att den äter rem vid körning. Det kändes inte alls bra iaf.
Jag skruvade loss den och kikade och tyckte inte att splinsen var speciellt sleten alls. Axeln satt stummt också.

Det kan vell inte ska vara så här?
Om inte vad kan det vara för fel?
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
sekundären ska glappa i sidled... de kallas för "flytande".. detta resulterar till ICKE slitage.:)..

glappar den fram å tebax..alltså axeln ska snurra med då.. då äre nånting i diamondriven
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
sekundären är inte flytande , och alla DD har ett glapp i dreven vilket gör att det går att snurra en bit innan de säger "klonk"
 

Sunding_

Medlem
30 nov 2006
24
0
1
Hallå! Tack för alla snabba och bra svar. Jag hittade felet, anledningen till glappet var att det satt två brickor på utsidan av lagret vilket resulterade i att sekundären inte kunde "hoppa" in längst in på axeln. Men då uppstår ett nytt problem!
Axeln ligger längre ut än "väggen" i sekundären så när jag drar åt bulten i axeln så ligger sekundären en bit innan för axeln så att den kan hoppa ut i samma läge som innan med dubbla brickor på insidan mot lagret. Är det någon som förstår mitt problem och kan hjälpa mig? Man kan säga att axel är för lång.
 
Last edited:

Sunding_

Medlem
30 nov 2006
24
0
1
fattar inte rikigt vad du menar , den sitter fast med en bult som har en stor bricka på sig , shims ligger på axeln så att varaitorerna ska centrera
http://www.alpha-sports.com/sled/2006/2006 CF700EFIEB/11.gif
Precis det är lite svårt att förklara, perfekt att du fixade en bild! Jo, när jag köpte skotern satt det två shims brickor på axeln men då glappade skivan åt alla håll dvs sekundären hoppar inte ända längst in på axeln. För axeln är ju lite konisk.

Men tar jag bort ena shims brickan hoppar sekundären in perfekt på axeln men då sticker axeln ut utanför hålet på sekundären, så drar jag åt bulten med brickan så drar den bara mot axeln och sekundären ligger en bit innan för bulten och axelns ände. Förstår du hur jag menar?:)
 

Rodge

Välkänd medlem
27 jun 2007
324
1
16
Boliden
Du verkar ha kvar för lite schims, dem där schimsen används för att ändra linjeringen på variatorerna, om man plockar bort på insidan ska de användas på utsidan, och tvärt om!
 

Sunding_

Medlem
30 nov 2006
24
0
1
Du verkar ha kvar för lite schims, dem där schimsen används för att ändra linjeringen på variatorerna, om man plockar bort på insidan ska de användas på utsidan, och tvärt om!

Jahaaa! Så kan det vara! Har försökt att få loss drevet med axeln men får inte loss den. Något tips på hur jag kan göra för att få lös den?
Tack för idén! Alltså bör jag ta bort en på insidan för få axeln längre ut? Eller tabort på utsidan och sätta där inne för att få den kortare.:hmmmm:

Men om jag har båda dreven i locket från DDn så ligger de exakt i linje med varandra. Om jag lägger till eller tar bort på insidan så kommer inte dreven komma i samma liv?