EVO chassie med 800-HO DPM ( 2003 - 2005 ) Förgasarbestyckning & övrigt... ?

Dooleys

Välkänd medlem
5 apr 2006
798
0
16
Mycket snack liten verkstad, lite fakta här bara:

Mountain 03-04
De har samma DPM, MPEM
Samma drevning 23/43
Samma bestyckning 17,5/430
Samma nål 9DHI12-58
Samma primärfjäder Lila/Gul 160-230
Samma ramp 415
Samma viktpinne 18,83 gr
Samma kam 47/44 med svart fjäder
Samma luftburk

Adventure -05
Samma DPM,MPEM & Luftburk som Mountain
Drevning 26/43
Bestyckning 25/520
Nål 9XDY01-59
Primärfjäder Lila/Grön 160-260
Ramp 414
Viktpinne 16,7 gr
Kam 47/44 med grön fjäder

Rave 800 -04
Samma MPEM som ovan
Ej samma DPM
Ej samma luftburk
Bestyckning 20/520
Nål 9XDY01-59
Primärfjäder Lila/Gul 160-230
Ramp 414
Viktpinne 16,7 gr
Kam 47/44 med svart fjäder

Rave 800 -03
Ej samma MPEM som de andra = anna kalibrering, mm
Samma DPM som Rave -04
Samma Luftburk som Rave -04
Bestyckning 17,5/520
Nål 9XDY01-59
Primärfjäder lila/gul 160-230
Ramp 414
Viktpinne 16,7 gr
Kam 47/44 med svart fjäder

De sades att mountain modellerna skulle ha en annan kompression, men de har samma art.nummer så jag had nog fel där :)
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Bekräftade Fakta ang. 800 HO med DPM !

:cool: Hmmmmm.....

Här gäller det nog att börja ha bekräftade Fakta och inte bara en massa antaganden om si eller sån bestyckning och skillnader.... ;)

Som jämförelse...
Den enda Ski-Doo modell med EVO/ZX chassiet och 800 HO motor med DPM är 2003 års Summit 800 HO.

Jag har själv fysiskt kollat på 2 st. sånna idag och båda dessa har den mindre och nyare varianten av DPM burk.

Här nedan följer en jämförelse av de rätta reservdels nummren för respektive modell....

- - - - - - - - - - - - -

2003

Ski-Doo Summit-800 HO ( 2003 )
* DPM burk : 512 059 700 ?? Ej 100 % ??
* Luftburk : 508 000 298
* Topplock : 420 613 922

Lynx Rave-800 ( 2003 ) :
* DPM burk : 512 059 497
* Luftburk : 508 000 263
* Topplock : 420 923 826

Lynx Ranger Mountain-800 HO ( 2003 ) :
* DPM burk : 512 059 633
* Luftburk : 415 128 452
* Topplock : 420 613 922

Lynx Rave CROSS 800 HO ?? ( 2003 ) :
* DPM burk : 512 059 497
* Luftburk : 508 000 263
* Topplock : 420 923 826

- - - - - - - - - - - - - -

2004

Lynx Rave-800 ( 2004 ) :
* DPM burk : 512 059 497
* Luftburk : 508 000 263
* Topplock : 420 923 826

Lynx Ranger Mountain-800 HO ( 2004 ) :
* DPM burk : 512 059 633
* Luftburk : 415 128 452
* Topplock : 420 613 922

Lynx Rave CROSS 800 HO ?? ( 2004 ) :
* DPM burk : 512 059 497
* Luftburk : 508 000 263
* Topplock : 420 923 826

- - - - - - - - - - - - -

2005

Lynx Adventure-800 HO ( 2005 ) :
* DPM burk : 512 059 633
* Luftburk : 415 128 452
* Topplock : 420 613 922

- - - - - - - - - - - - - -


Genom att jämföra dessa kan man ju dra vissa slutsatser.... :rolleyes:

Kan någon med riktig inblick i ämnet på något sätt bekräfta/dementera det hära med att det finns 2 olika topplock....
Varför ?

Vad är det som skiljer på DPM burkarna ?

Sedan har jag hittat en annan intressant detalj....
Varför har endast 2003'an en Boost Bottle och inte övriga årsmodeller ?
Art Nr. : 420 867 817

Här är en bild på den "NYA" mindre typen av DPM burk...







.
 
Last edited:

Dooleys

Välkänd medlem
5 apr 2006
798
0
16
Lite mer rätt nu då kanske :)

420923825 Är nr.ändrad till 420923826
420613920 är nr.ändrad till 420613922
 

håxås

Välkänd medlem
22 jul 2006
1.158
10
38
42
häggenås
www.junggrensmotorteknik.se
inte för att vara petig men i min värd så finns de ingen ho variant av 03ans rave utan den komm först i 04an så de e därför de e olika toppar på dom
även cylindrarna e olika
cylinder-03 = 420 923 817
cylinder-04 = 420 613 852
 

mange .

Välkänd medlem
14 feb 2007
248
2
16
sundsvall
svar till vinternoll4 ang 22,5 LF munstycken ska finnas hos vilken handlare som helst som säljer orginal mikuni munstycken , har ingen koll om det finns som pirat.
 

mange .

Välkänd medlem
14 feb 2007
248
2
16
sundsvall
det verkar som det varierar en heldel mellan lika typ av motorer i bränsleförbrukning , jag tror många stirrar sig blind på enbart förgasar bestyckning men det sitter en heldel i rätt kalibrerade variatorer hur många byter tex fjäder i variatorn efter 150-200 mil vissa mjuka fjädrar håller inte rätt tryck längre än så .
 

Vinternoll4

Medlem
1 jan 2000
40
0
1
Puh, tillbaks på ruta 1...
Tack för fakta, detta blir man dock inte klokare av, vi har helt enkelt ingen maskin att jämföra med om man inte byter nål till samma som Ranger mountain för då blir de väl EXAKT samma vad gäller bränsle/motorsystemet eller är det nåt mer man inte tänkt på.. I sådana fall är det lockande att byta nål+munstycken eftersom det rapporterats (dock ej faktagranskat) om betydligt lägre förbrukning på dem trots högre kammar och mer nerdrevade.

Edit: Hann inte läsa ditt sista inlägg Mange ang variatorer etc innan jag skrev detta, dock föga troligt att en maskin på beprövat chassi ska vara så dåligt kalibrerad från fabrik att den tar mer soppa av den anledningen än en maskin med 51 mm matta att dra runt..
 

mange .

Välkänd medlem
14 feb 2007
248
2
16
sundsvall
tänkte bara komma med ett innlägg ang variatorer på min maskin adveture 800 -05 den funkade inte bra med orginal grejor i variatorn men nu efter lite pysslande går den betydligt bättre o drar mindre soppa vid normal körning
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Que ?

Inte för att vara petig men i min värd så finns de ingen HO variant av 2003'ans Rave, utan den komm först i 2004'an så det är därför det är olika toppar på dom, även cylindrarna är olika...

cylinder - 2003 = 420 923 817
cylinder - 2004 = 420 613 852
Hmmmmmm..... :confused:

Nu har du satt käppar i tanke hjulet..;)

Ranger Mountain 800 HO ( 2003 ) har 100% säkert 800-HO motor !

Vad gäller motorn i den korta Rave-800 av ( 2003 ) års modell så är den EJ av sk. HO modell

Men det som då är konstigt är att enligt artikel nummren så skulle i så fall inte heller någon av fabriks CROSSmaskinerna haft HO motorn varken 2003 eller 2004 -->
Detta ser då jag som högst osannolikt...

...Ej heller vanliga Rave-800 ( 2004 ) :confused:

Någon som kan bekräfta eller dementera ? :confused:



.
 
Last edited:

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Variatorbestyckning

Jag tänkte bara komma med ett innlägg ang variatorer på min maskin
Adveture 800 HO ( 2005 )
den funkade inte bra med orginal grejor i variatorn men nu efter lite pysslande går den betydligt bättre o drar mindre soppa vid normal körning
mange :

Varför inte dela med dig av dina erfarenheter vad gäller variatorbestyckningen ? ;)


.
 

håxås

Välkänd medlem
22 jul 2006
1.158
10
38
42
häggenås
www.junggrensmotorteknik.se
om man ska vara noga så har ingen kort maskin med en rotax793a under huven en riktig HO motor eftersom de e lägre komp i dom eftersom dom inte behöver lika hög komprition som en bergsmaskin som måste kompensera den tunna luften maskinen kan tänkas att köra i utan att tappa orken lika fort
dessutom så har tex summiten och säkerligen rangern oxå en lägre tändning än vad dom korta modeller har för att minimera risken för spikningar med de lite högre kompet
vad gäller komp och tändning i adventuren så vet jag inte men de verkar vara lika topp som på rangern så då ere nog så med den oxå som i rangern
att dom inte använder HO, HA (High-Altitude) motorn i cross maskinerna låter lite konstigt men de lär vara någon uträkning me det oxå
en ide kan vara att BRP endast hade egna trim-pipor anpasade till den icke HO,HA baserade motorn
 

mange .

Välkänd medlem
14 feb 2007
248
2
16
sundsvall
enligt vissa ska det bli en märkbar skillnad om man byter till en högkomp topp på 800 motorerna tex summit topp eller slp topp, man ska behålla samma tändning som orginal någon som provat ???
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
I spåkulan

Specen på BRP's hemsida (innan de gjorde om den) där stod det 800 HO LA..
:confused: Detta är klart förvirrande :confused:

Jag har fått tag på en engelsk språkig 2005 broschyr och i den skriver man om Adventure 800 HO följande :

Engine : 793 HO ( LA )

Jag tolkar då definitivt LA som Low Altitude.

Kan det månne vara så super simpelt att man ifrån BRP's sida gjort det väldigt enkelt för sig och bara rakt av valt en tändkurva med mindre förtändning och på det sättet gjort motorn "säkrare" för låghöjds körning
och därmed kallat den LA edition ? .

Om det är på det viset så blir man ju bara ännu mer förundrad över den knepiga förgasarbestyckningen. :confused:

Mysteriet tätnar..... :rolleyes:


.

 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
Sv: Adventure 800 ( 2005 ) NY maskin med massor av fel... ?

har en kompis som har en adventure.tydligen bara en massa rackel enligt han.endast 60 mil på mätarn.bar racklar och håller på.visar servicemeddelanden och nu går den itne ens enligt honom
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Samma fel ?

Jag har en kompis som har en Adventure-800 HO.
Tydligen bara en massa rackel enligt han.
Endast 60 mil på mätarn.
Den bara racklar och håller på.
visar servicemeddelanden och nu går den inte alls enligt honom.
RotaX447 :

Skulle vara intressant om du och din polare kunde mera i detalj/utförligare förklara problematiken på hans maskin !

Det verkar som om vissa av dessa maskiner har liknande fel och det är bra om vi kan ringa in vilka ! :(



.