Exciter 2 -91

nord_man

Välkänd medlem
1 jan 2000
240
0
16
Nordingrå sverige
Körde min exciter i helgen och plötsligt ungefär värmenöp den mitt på sjön.
hade olja och allt men vad kan ha hänt?
Grannen som boserade hem mig sa att de va för lite olja i den.
nu vägrar den starta den bara tänder till och sedan blir det inte något mer. vad är det för fel???
 

christerljung

Aktiv medlem
1 jan 2000
50
0
1
Falun
troligen nypning/skärning. det räcker att en kolvring "geggat" fast i aluminiumet på kolven så försvinner kompet. då blir den svårstartad. jag vet ... min exciter gjorde det 3 ggr förra vintern... det slutatde med motorbyte. Alla 2-taktare med lite kraft i slutar nog tyvärr sina dagar på detta sätt...
vid renovering var noga med ALLT. kolvspel, ring-endgap, rengöring, packningar, rätt komp osv.
 

nord_man

Välkänd medlem
1 jan 2000
240
0
16
Nordingrå sverige
ja har pratat med en kunnig och han sa att ja bara skulle kunna byta kolv och felsöka så att det inte händer igen sendan.
har skruvat lös grenröret och förgasarna och kollat om jag kan känna om nån vinge har gott av.men känner inte nåt sånt.
ska av me cylindrarna i helgen och kolla de.
men om kolvarna är okej. vad kan det då vara?

 

christerljung

Aktiv medlem
1 jan 2000
50
0
1
Falun
kolla hur tungt/lätt det är att dra med bara ett stift i motorn. om det går lättare med ett stift ur så är det paj på den cylinder som har stiftet i. annars kan det var nåt med tändningen... dåliga tändspolar kanske.
 

nord_man

Välkänd medlem
1 jan 2000
240
0
16
Nordingrå sverige
ska in med skotern idag honing och nya kolvar.kan ha fått sön in i luftburken efetersom jag körde i det strax innan den nöp. ska köra lite lungnare sedan.