Ext 550 Efi - 93

holmgren_

Välkänd medlem
21 nov 2006
242
0
16
Boden
Tjena,

Hade kanske tänkt titta på en AC EXT 550 EFI, årsmodell 93. Jag vet dock inte mycket om skotrar, har aldrig haft en skoter själv.

Så vad tror ni om en sån? Vad kan ni säga? Någon som har en sån skoter?
Vad ska jag titta på osv.?

Mvh
 

andree_jump

Medlem
10 nov 2006
40
0
1
bengtsfors
hej jag hade en utan efi en 92a en bra skoter att starta med ett bra vridmoment i dom.. en mkt fin skoter som är lättsåld (och lättköppt):p
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
823
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Har haft en EXT 550 EFI -93. Gick bra, EFI:n funkar bra, lite "plastig" i chassiet och kassa dämpare men annars en ok skoter. Håll koll på att batteriet är fräscht, kan bli knepiga fel annars. Byt matta till 30mm eller mer.
 

holmgren_

Välkänd medlem
21 nov 2006
242
0
16
Boden
Okej tack, vad är ett bra pris på dem nuförtiden då tror ni?

Vad har de för toppfart med ca 90 hk? Är det bra acc? Hur går de i djupsnö? Hur många mm är orginalmattan då?
 

emmes

Välkänd medlem
1 apr 2006
252
0
16
Tjena,

Hade kanske tänkt titta på en AC EXT 550 EFI, årsmodell 93. Jag vet dock inte mycket om skotrar, har aldrig haft en skoter själv.

Så vad tror ni om en sån? Vad kan ni säga? Någon som har en sån skoter?
Vad ska jag titta på osv.?

Mvh

min brors 93:a skar 2 ggr samma månad sen slog han sönder skiten
 

holmgren_

Välkänd medlem
21 nov 2006
242
0
16
Boden
Hmm...okej. Vafasen, man vet inte vad man ska tro och göra. Vissa säger bara bra saker andra dåliga, har aldrig varit nå fel iallafall enligt säljare.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
att en skoter som har varit servad på aukt. verkstad och varit omskött på rätt sätt, ska ha skurit 2 gånger är bullshit.

Men ja, det har förekommit många många skurna 580/550 motorer genom tiderna. Jag själv har lyckats köra sönder 3st på ett år.

MEN när man sköter den på rätt sätt, så håller den hur länge som helst. En kompis har kört över 1200 mil nu sen 4 år tillbaka. Han har bytt kolvat förra vintern, och den bara går och går och går.

Men vad jag tycker du ska se upp med är EFIn, börjar den spöka kan det bli tråkigt.

Mkt vanligt är att man byter ut efin mot förgasare. Så kan man hålla bättre uppsikt över saker och ting och bestämma mer "själv". Sen hänger inte allting på ett litet j*vla batteri heller. Kostar en del att konventera. Men jag har ett "Kitt" som jag säljer för 2000kr (förgasare, cdi, tändplatta osv).
 

holmgren_

Välkänd medlem
21 nov 2006
242
0
16
Boden
Men ja, det har förekommit många många skurna 580/550 motorer genom tiderna. Jag själv har lyckats köra sönder 3st på ett år.

MEN när man sköter den på rätt sätt, så håller den hur länge som helst. En kompis har kört över 1200 mil nu sen 4 år tillbaka. Han har bytt kolvat förra vintern, och den bara går och går och går.

Men vad jag tycker du ska se upp med är EFIn, börjar den spöka kan det bli tråkigt.
OK. Jag vet dock ingenting egentligen och kan inte mecka eller göra nåt själv, blir isåfall att lämna in den eller fråga polare. Om det inte är pisslätt att byta nått själv som alla kan göra? Men finns det någon manual eller dylikt?
Som man kan titta i och där det t.ex står alla utnämda delar inuti skotern och vad dem gör samt hur man byter dem osv. ? Finns det någon slags handbok? Nån som vet? =)

EFI:n... Hur kollar man så att den fungerar korrekt då? Går det?

Mvh
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Finns nog inget igentligt sätt att kolla upp om EFIn fungerar. Funkar den så funkar den, sen kan den börja gå sämre och sämre sen sluyta fungera, eller så kan den bara ge upp helt på en gång.

Har man "tur" så är det bara byta batteri, annars blir det dyrt om man ska hitta en ny EFI box. (en annan orsak till att folk byta till förgasare)
 

TurboTouring

Aktiv medlem
13 feb 2007
96
0
6
Lycksele
Jag har haft en likadan maskin, köpte den som demomaskin -93 och haft den tills ifjol. För mig har den gått som en klocka. Visst har det varit lite skruva men jag har inte hört någon som haft en skoter i 13 år och inte skruvat lite. Det jag fick göra var att byta tempgivaren som sitter i framkant på luftburken, kabeln skavdes av. Håller man koll på batteriet så är det inte några problem men EFI. Sen finns det en kontrollampa på sidan av EFI-boxen som blinkar till när man vrider på tändningen. Jag servade inte min primärvariator så den fick jag byta ut efter 800 mil. Men jag var riktigt nöjd med den, blev nog ca 1500 mil med den. Hör av dig om du har funderingar!
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Hade en 580 -94 som hade gått 1000+ mil då jag sålde det och 600 då jag köpte den. Det som var fel på den var att nån spole behövde en omlindning. Köpa nytt gick på ett gäng tusen..
Den gick bra ett tag, sen blev den svag. Då fick man "ta om" på gasen så började den gå bra ett tag igen..
Som föregående "talare" har skrivit så är det viktigt att batteriet är fräscht. Min slutade starta då det var kallt.. Bränslepumpen gick, men den pumpade inte nog..

Det var dom två felen som var, inte en skruv annars!