EXT-580 Z ( 1993 ) Går ojämnt & konstigt... ?

holmgren_

Välkänd medlem
21 nov 2006
242
0
16
Boden
När man trycker ned gasen i början när man börjar köra händer inte mycket. Motorn mullrar och det låter som att den får slut bensin och svarar inte bra på gasen. (Har nyss bytt packning och insugsgummi, först gick den bra och accet kom direkt, men sedan hände något.)

Jag kan trycka ned den nästan helt och den går 40 km/h bara. Efter ett tag kommer accelerationen (kan dröja 30 sekunder) och den börjar öka i hastighet. Då ändras också ljudet och den låter som vanligt (högt).

Alltså "utväxlingen" eller accelerationen kommer efter ett tag, inte direkt, som det gjorde förrut. Den låter väldigt konstigt i början också och när man ska köra i djupsnö kommer den ingen vart som den brukade göra.

Går ojämnt och enormt slött (580cc) på något sett. Vet någon vad det kan vara för fel? Variatorn? Någon som har haft samma problem? Jag själv har ingen aning vad det kan vara.

Sedan när den väl börjar accelerera kommer den knappt upp i 100km/h. Tidigare har den gått mycket snabbare än det... Fråga 2: Gasvajern är också väldigt slak, hur spännar man den? Det har väl inte någonting med saken att göra?

Skotern är en AC EXT 580Z. Någon som vet vad det kan vara?
 
Sv: Går ojämnt & konstigt - Fel?

kolla tändkablar?.. den kanske går på en burk på låga varv?.. kan va nån vevhustätning som ha fare eller nån packning.. då bruka dom hålla på så.. eller felbestyckning.. men de borde de ju inte vara.. variatorn kan de va.. om rullarna är dåliga å vikterna.. isf växlar den ju inte som den ska !
 

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Sv: Går ojämnt & konstigt - Fel?

om du har reedventiler vet inte om din modell har det så kolla upp dom dåliga reedventiler gör grymt mkt! :D
 

_jens_

Aktiv medlem
2 sept 2006
62
0
6
BODEN
Sv: Går ojämnt & konstigt - Fel?

Du kan ju plocka isär sekundären och kolla om helixen löper som den ska. lycka till
 

holmgren_

Välkänd medlem
21 nov 2006
242
0
16
Boden
Sv: Går ojämnt & konstigt - Fel?

Hmm... Plocka isär något skall jag nog inte göra själv då jag inte är så bra på att skruva. Vet knappt vad helix är. Tändkablar, jag tvivlar på det. Packning eller liknanade det är möjligt, men bytt innan detta problem uppstod.

Kan det vara att den får för mkt bensin eller nå? Jag tycker den drar väldigt mycket soppa. Ungefär 4-5l/mil har den dragit på sistone.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Sv: Går ojämnt & konstigt - Fel?

Låter hellre som om den får för lite soppa... Sitter insugningsgummina som dom ska? Prova spraya startgas runt dom och se om motorvarven ökar.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Sv: Går ojämnt & konstigt - Fel?

Den har inte skurit då? Hur går den ifall du pallar upp den?
 

an_oger

Välkänd medlem
17 jan 2007
188
0
6
Sv: Går ojämnt & konstigt - Fel?

har du kontrolera att variatorerna växlar som dom ska.... det där låter som när vi knöla ner en 250 motor i en Skido olympic utan att byta secundärvariatorn...... secundären var så mjuk jämfört med kraften i 250in så att den växla ut max direkt och sedan inte börja gå rent förs hastigheten blev rätt för utväxlingen.


Så en sak som kan ha hänt är att secundär variatorns fjäder har gått av eller blivit matt......... deta är en mycket osanolik orsak men värd att titta up.
 

holmgren_

Välkänd medlem
21 nov 2006
242
0
16
Boden
Sv: Går ojämnt & konstigt - Fel?

För lite soppa om den helt plötsligt drar 5l/milen? Insugsgummina är nyss bytta och sitter nog som dem ska.

Nej, den har inte skurit. Vi har tittat på cylinder & kolvar. Bara det att den inte får full effekt på den ena, men den går på två cylindrar det hör man.

Utväxlingen kommer efter 10-20 sek före det går den knappt framåt när man gasar, dvs. enormt seg/slö. När den väl får acc/utväxling så kommer den bara upp i kanske 80-100 km/h. Det är det som gör mig fundersam, att den går så sakta motför tidigare. Den får som inte kraft som tidigare.

Sekundären vet inte. Växlingen kanske nå me saken att göra.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Sv: Går ojämnt & konstigt - Fel?

Vadå inte full effekt på ena? Låter inte sådär jättebra, men vad vet jag...

Pröva att palla upp den bak och gasa upp och se hur den beter sig då.

Grundlig översyn av variatorerna vore nog inte dumt
 

holmgren_

Välkänd medlem
21 nov 2006
242
0
16
Boden
Sv: Går ojämnt & konstigt - Fel?

Nja, den verkar inte få ut effekt på den eftersom den är så slö/seg. Det är nog ingenting med variatorerna och den går på två cylindrar, helt klart.

Troligtvis får den för mycket soppa och olja, gasvajern behöver nog också bytas eftersom den fastnar pga. att den får för mycket olja. Eller så är det någonting med förgasarna. Kanske is i förgasarna.