EXT-580 Z ( 1993 ) Köpråd & Allmän info... ?

holmgren_

Välkänd medlem
21 nov 2006
242
0
16
Boden
Hej

Jag kan inte mycket om skotrar och hade kanske tänkt köpa en första skoter.
Kanske en EXT 580Z, årsmodell 93? Någon som har en sådan eller har haft?

För och nackdelar? Går bra?
Hur många mm var originalmattan? Går snabbt?

Några tips på vad jag ska fråga vid ett ev. köp?

Mvh
 

andree_jump

Medlem
10 nov 2006
40
0
1
bengtsfors
Sv: EXT 580z - 93

hej hade en ext 550 special 92 den tyckte jag gick riktigt bra vridet är grymmt på dom. orginalmattan dög till mig va kanske 22 mm eller nått sånt.. kolla främre variotorn.. de gjorde inte ja.. så fick kosta på den en service direkt.. men sen blev jag nöjd:)
 

holmgren_

Välkänd medlem
21 nov 2006
242
0
16
Boden
Sv: EXT 580z - 93

Okej främre variatorn var nu den sitter... Men enligt "skoterbanken" där det finns recensioner står det att Ext:n 580z har kort högkamms-matta. Stämmer det och är original? Eller är det inte original dära när det står "kort högkamm" ?

Mvh
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Sv: EXT 580z - 93

Skoterbanken är inget att lita på när det gäller faktauppgifter det är en massa olika ägares tro å tyckande som visas inget annat.
Vad är en högkamsmatta? 1", 1,5" eller kanske 2" det finns inget definierat mått så ordet högkamsmatta är högst subjektivt och alla har väl sin egen definition.
Men åter till frågan på EXT 580Z -93 satt det endera en 19 eller 21mm original är inte helt 100% vilken.
Det är nog en helt OK första skoter men mitt råd iom att du är helt färsk på skotrar att ta med dig någon som vet vad det handlar om som kan kolla igenom den åt dig innan du köper så slipper du kanske gå på en mina.

Lycka till!
 

holmgren_

Välkänd medlem
21 nov 2006
242
0
16
Boden
Sv: EXT 580z - 93

Skoterbanken är inget att lita på när det gäller faktauppgifter det är en massa olika ägares tro å tyckande som visas inget annat.
Vad är en högkamsmatta? 1", 1,5" eller kanske 2" det finns inget definierat mått så ordet högkamsmatta är högst subjektivt och alla har väl sin egen definition.
Men åter till frågan på EXT 580Z -93 satt det endera en 19 eller 21mm original är inte helt 100% vilken.
Det är nog en helt OK första skoter men mitt råd iom att du är helt färsk på skotrar att ta med dig någon som vet vad det handlar om som kan kolla igenom den åt dig innan du köper så slipper du kanske gå på en mina.

Lycka till!
Ok. Tänkte hur många mm mattan var, att det bestämda om det var högkamm? 19 eller 21 mm var inte något vidare eller?
Ska försöka få med någon, får se. Tack!
 

gu77a

Välkänd medlem
15 dec 2006
212
0
16
kalix
Sv: EXT 580z - 93

jag har köpt en ext 550efi och min går finfint har inte kört nå snabbare än 140 änn så länge men tippar att den går kring 150-155 men ext 580z sägs vara lite mer att köra med +inte så farlig bensinförbrukning men tycker de är fint vrid i dom lyckas få upp ett skidres då och då :)
 

holmgren_

Välkänd medlem
21 nov 2006
242
0
16
Boden
Sv: EXT 580z - 93

Okaj. Låter fint det. 140-150 km/h är ju helt okej, tror ändå inte jag kommer köra så fort när jag nästan aldrig kört skoter tidigare. (Första skotern någonsin).

Bensinförbrukningen - Låter bra att den inte drar alldeles för mycket soppa...

Mvh
 

holmgren_

Välkänd medlem
21 nov 2006
242
0
16
Boden
Sv: EXT 580z - 93

Köpte den idag och nu är den hemma. (EXT 580Z -93). Utan EFI dock.
Körde lite idag när jag skulle köra upp den på gården, det var isigt som fasen och knappt någon snö alls.

Hade problem med att dra igång den, hade först tjåckern i från början, men då gick det EJ att dra igång den. Sen testade jag utan tjåcker och då gick det lätt. Men jag gav nog för lite gas och stoppade på tjåckern för tidigt så motorn stannade. Den puttrade lite på tomgång sen stanna den, men det var ju svårt att backa pga. isen även om jag gasade max kom jag ingen vart.

Är ju inge vidare eftersom det var första gånen jag körde. Jag tror felet var att jag inte gav nå gas så den blev varm och varvantalen ökade? Sen så la jag i tjåckern förtidigt vete fasen när jag skulle lägga i den?

Men till slut fick jag upp den och parkerade den tycker det var svårt första gången men får väl lära mig. Jag slov av tjåckern när skotern var av.

Mvh
 

holmgren_

Välkänd medlem
21 nov 2006
242
0
16
Boden
Sv: EXT 580z - 93

*Jag tror felet var att jag inte gav nå gas så den blev INTE varm och varvantalen ökade?

Lite om köpet då. Alltså: 220 mil, nya styrstål, plastbelag och handvärmare. Tycker den var snygg och i bra skick faktiskt, men jag vet ju inte så mycket om skotrar. Det är iallafall en suzuki-motor och variatorn såg inge fel på den när jag tittade iofs. Mattan var fin dock bara typ 21 mm.

Pris 15 000 SEK. Var det ett bra eller dåligt köp?

Mvh
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Sv: EXT 580z - 93

låter som ett bra köp. Normalt pris. Dock tvekar jag på att den bara gått 220 mil. Kan ju stämma men. Då är den kört MINDRE än 17 mil per år, vilket verkar lite.

Men stämmer det, så verkar det som en kanon bra afär=) inte jätte bra, men defitnifit INTE dålig. Lycka till och hoppas den fer dig många sköna stunder ;;)
 

holmgren_

Välkänd medlem
21 nov 2006
242
0
16
Boden
Sv: EXT 580z - 93

Okej. 223 mil stämmer faktiskt. 4 tidigare ägare och han som ägde den senast har inte kört någonting med den eftersom det inte funnits någon snö i år. Han sålde eftersom han redan hade flera skotrar och hans fru ville inte ha den pga. annan skoter. Den som ägde den före honom hade heller inte kört speciellt mycket med den. Det är iallafall det jag fått veta.

Tack, jo hoppas det blir bra. Bara inte motorn, mattan, varitorn eller nå annat går sönder direkt. Hur kollar man att variatorn ser bra ut då? Mattan verkar vara kanonfin och ingen kamm är borta än så länge som jag sett.

Mvh
 

gu77a

Välkänd medlem
15 dec 2006
212
0
16
kalix
Sv: EXT 580z - 93

be någon skoter kunnig kolla variatorn isåfall men du ska inte choka när du kör eller nå sånt du ska bara ge chok när den ska gå varm lr dra igång den
 

holmgren_

Välkänd medlem
21 nov 2006
242
0
16
Boden
Sv: EXT 580z - 93

be någon skoter kunnig kolla variatorn isåfall men du ska inte choka när du kör eller nå sånt du ska bara ge chok när den ska gå varm lr dra igång den
Okey. Förstår mig på bättre angående choken nu än tidigare. Var och körde idag en längre bit än tidigare för första gången. Tyckte den lät lite konstigt på tomgång och den varvade som fasen max, även om jag inte körde maxfart. Ska den göra så varvantalet nästan max fast man inte kör max?

Orginalmattan är inge vidare har jag märkt på EXT:n men inte så konstigt kanske. Märkte också att olje-ikonen lyste i början, men den släktes sen efter någon sekund. Har fyllt på olja nyss så kan inte vara därför den lyser? Någon som stött på liknande sak mes sin?

Annars tyckte jag den gick OK i början, accet var rätt bra i början iaf. Enda konstiga jag märkt är det med olje-lampan, dämparna lite dåliga, varvantalet konstigt(?) .

Är det nån som vet förresten vad skylten nedanför "hur-långt-skotern-har-gått-skylten" är och står för? Den ser ut exakt likadan som där man ser hur långt den har gått. Men det är mindre siffror.

Tacksam för svar. ;-P

Mvh
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Sv: EXT 580z - 93

1. Choken använder du vid kallstart inte annars, full choke och dra i gång, när den startat så minskar du till 1/2 och när den sen börjar gå oroligt (innan du ens börjar åka) så slår du av choken helt.
Det är väldigt viktigt på en 2taktare att man varmkör ordentligt innan man börjar varva och belasta den.
2. Varvtalet på en skoter är alltid högt iom att variatorerna (om dom är rätt kalibrerade) vid gaspådrag alltid strävar efter att hålla motorvarvet där du har mest effekt (brukar ligga mellan 7000-8500 rpm beroede på motor)
3. Oljenivålampan tänds när du startat för att visa att givare å lampa fungerar sen slocknar den (helt normalt)
4. Den nedre raden är en trippmätare som du kan nollställa genom att vrida på pinnen som sticker ut ur mätaren för att tex kolla hur långt du kört i dag.
 

holmgren_

Välkänd medlem
21 nov 2006
242
0
16
Boden
Sv: EXT 580z - 93

MrGreen >> Tack så hemskt mycket för svaren. Bara ett problem nu:

Idag när jag skulle dra igång den efter gårdagens körning så ville den inte starta. Jag drog jättemånga gånger, men den ville inte riktigt starta, tyvärr. Först var dragsnöret hårt och kändes konstigt, men sen vart det lättare att dra. Ändå fick jag inte igång den. Vet du vad det kan vara för fel? Den startade nästan men sen dog den...

Bensinen är på reserv tror jag, men skall ändå fungera. ?
 

holmgren_

Välkänd medlem
21 nov 2006
242
0
16
Boden
Sv: EXT 580z - 93

Det var inget, den gick igång idag på andra draget. Måste varit att den var sur eller något tidigare.
 

holmgren_

Välkänd medlem
21 nov 2006
242
0
16
Boden
Sv: EXT 580z - 93

Hmm... Idag gick den inte heller igång. Det var helt omöjligt när jag skulle dra igång, den var så enormt jäkla segt att dra i startsnöret. Även om man tog i allt vad man hade gick det inte. Fruktansvärt segt och konstigt.

Nog borde den gå igång även om det är -16 grader ute? Vad kan det vara för fel då den gått igång tidigare i veckan? Vad menar du med att supa igång den då?