Ext 580z rasad motor

Jazze

Välkänd medlem
20 jan 2013
125
0
16
Kommer med största sannolikhet hämta hem en ext 580z i helgen.
Motorn är skuren i den.
Frågan är varför?

"innan den skar gick den bara på en cylinder . Anledningen till det vet jag ej . Men förgasaren till samma cylinder " flödade över" och bensinen rann ner i vevhuset och vidare ut i kröken ."

Tanken med att skaffa det här liket är att man dotter vill lära sig skruva med motorer så det blir att riva å bygga från grunden
 

Jazze

Välkänd medlem
20 jan 2013
125
0
16
Nu är den inköpt.
På plus sidan är att den inte hade skurit.
Den var visserligen helt stum i motorn när vi tittade på den men det visade var pga att det satt en massa svart, trådigt skit mellan primär och motor
Efter att tagit bort det så går den runt fint
På minus sidan är att jag inte vet vart det svarta, trådiga skiten kommer ifrån...
Kan det vara packboxen på veven?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Den trådiga skiten lär vara rester av exploderad rem. Du bör undersöka packboxen för den kan gå sönder när remmar trasas sönder bakom variatorn.
 

Jazze

Välkänd medlem
20 jan 2013
125
0
16
Den trådiga skiten lär vara rester av exploderad rem. Du bör undersöka packboxen för den kan gå sönder när remmar trasas sönder bakom variatorn.
Låter som en bra plan!
Behöver lista ut varför den bara gick på en cylinder senast den var igång oxå
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Låter som en bra plan!
Behöver lista ut varför den bara gick på en cylinder senast den var igång oxå
Du skrev tidigare att den flödade över på den cylinder som inte gick. Att den fyllde vevhuset med bensin kan både vara otät flotörnål på förgasare eller läckande pumpmembran i bränslepump. Om de membranet läcker så rinner de soppa via vacumslangen rakt in i vevhus och då går de surt.
 

Jazze

Välkänd medlem
20 jan 2013
125
0
16
Provstartade den nu.
Lät som den gick bra
Bra respons i gasen
Men cylindern närmast variatorn blir inte varm samt bensin åker ut i avgassystemet
Pump och förgasare får sig en genomgång i helgen
 

Jazze

Välkänd medlem
20 jan 2013
125
0
16
Tiden för det här projektet har inte riktigt funnits men idag fick jag äntligen lite tid att titta till den.
Sist vi tittade till den och provstartade den så glömde vi stänga bensin kranen.
Av någon anledning fick jag för mig att plocka ur stiften å dra runt den utan tändningen på
Jädrar va det sprutade bensin ur båda cylindrarna!
Borde betyda soppapumps fel va?
När den fyller vevhuset när den bara står still alltså
*Edit* eller flottörnålen
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
De är endera bränslepumpens membran som läcker in i vevhuset via vacumslangen som går mellan pump och vevhus eller så läcker en av förgasarnas flotörnålar. Att den fyller bägge vevhusen beror på att just din modell har förmodligen "halvtäta" vevaxeltätningar de är bara kolvringar mellan vevhusen så om motorn läcker in bränsle i ena vevhuset så sipprar de sakta in soppa även i de andra vevhuset = bägge vevhusen fylls med soppa. De händer inte på de flesta andra motorer för de har täta gummi stefatätningar mellan vevhusen.

1. Ryck lös vacumslangen från motorblocket och sug i slangen de ska vara tvärstumt då är den ok. Du ska kunna suga fast tungan i slangen och den ska sitta kvar så tätt måste de vara.

2. Om pumpen va tät Rengör bägge förgasarna och då speciellt bakom flotörsätet ta lös sätet så du får ut allt skräp. Slipa in nålsätets tätyta mot nål med tandkräm eller slippasta för ventiler, använd topps.
 

Jazze

Välkänd medlem
20 jan 2013
125
0
16
De är endera bränslepumpens membran som läcker in i vevhuset via vacumslangen som går mellan pump och vevhus eller så läcker en av förgasarnas flotörnålar. Att den fyller bägge vevhusen beror på att just din modell har förmodligen "halvtäta" vevaxeltätningar de är bara kolvringar mellan vevhusen så om motorn läcker in bränsle i ena vevhuset så sipprar de sakta in soppa även i de andra vevhuset = bägge vevhusen fylls med soppa. De händer inte på de flesta andra motorer för de har täta gummi stefatätningar mellan vevhusen.

1. Ryck lös vacumslangen från motorblocket och sug i slangen de ska vara tvärstumt då är den ok. Du ska kunna suga fast tungan i slangen och den ska sitta kvar så tätt måste de vara.

2. Om pumpen va tät Rengör bägge förgasarna och då speciellt bakom flotörsätet ta lös sätet så du får ut allt skräp. Slipa in nålsätets tätyta mot nål med tandkräm eller slippasta för ventiler, använd topps.
1 kan suga och blåsa i vacumslangen med nästan inget motstånd...
Renoveringskit är beställt

2 plockade isär förgasarna och gjorde rent dom ändå
Dom var riktigt fina invändigt
Dock så var det inte mycket kvar av gummit mellan förgasare och luftburk
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
1 kan suga och blåsa i vacumslangen med nästan inget motstånd...
Renoveringskit är beställt

2 plockade isär förgasarna och gjorde rent dom ändå
Dom var riktigt fina invändigt
Dock så var det inte mycket kvar av gummit mellan förgasare och luftburk
Suger du med vacumslangen fastsatt i blocket eller bränslepump? Du ska rycka lös den från blocket och suga mot bränslepump! Mot blocket är de inge motstånd.
 

Jazze

Välkänd medlem
20 jan 2013
125
0
16
Nu är pumpen äntligen renoverad och den går som den ska.
Stort tack för all hjälp!

Nu ska vi fixa det kosmetiska
Laga eller fixa ny huv (gångjärnen trasiga)
Klä om dynan
Eventuellt förlänga skotern

Ps är det någon som veta hur höga kammar man kan ha på en ext 580z?