Extra bogiehjul T3

Malgomaj

Välkänd medlem
13 apr 2009
625
0
16
Hammarby
Ni som kört T3 164 och 174, hur upplever ni att slidesen nöts? Det finns ju en risk att man tvingas åka lite hårdpackad led runt påsk och tänkte kolla hur ni gjort? Räcker isrivare eller har ni satt in extra bogiehjul?

Är såklart medveten om att en T3 inte är en ledskoter men min 154 kommer att köras på en del led i vinter. Går liksom inte att undvika.
 

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Kört en del led med 163an och det var inga som helst problem så länge stänkaren och isrivarna nedfällda. Vid mer färsk led behövs inte isrivarna alls.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.150
111
63
Åker man mycket i fjälls på vindpinade sjöar och leder så är det ett måste. Annars klarar man sig.

Klarade mig hela säsongen hemma utan nämnvärt slitage, ca100mil. Men en fjällresa räckte för att köra slut på dom på 40-50mil.
 

Malgomaj

Välkänd medlem
13 apr 2009
625
0
16
Hammarby
Intressant, två helt olika uppfattningar. Nåja, varken extra hjul eller nya slides är ju någon större kostnad så det är väl bara att testa och se.
 

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Beror på var man gör på fjällresorna:) 180mil fjällkörning utan problem. Uppskattning 75% friåkning.
 

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Jag körde slut på 2 par slides på min 163" (på ca 150 mil) och kommer sätta på boggiehjul i år på nya 154".

Jag "kör" aldrig led (avskyr det) men man är ju så illa tvungen på vissa platser för att komma ut till där det inte är reglerat. På vissa ställen krävs det 1-2 mil led och när det är riktigt packat (typ mornar på våren) så hjälper inte ens isrivarna.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.150
111
63
Beror på var man gör på fjällresorna:) 180mil fjällkörning utan problem. Uppskattning 75% friåkning.
Givetvis. Men nu hade vi otur med regn och blåst dagarna innan, stenhårt både utanför och på lederna innan man hade kommit långt upp på fjället. Då har man problem med en T3! :)