FÖRSÄKRINGAR VIKTIGT !!!

Kjelle

Medlem
1 jan 2000
20
0
1
KOLLA UPP ERA FÖRSÄKRINGAR !

IF har ändrat sina regler på ett högst anmärkningsvärt sätt. Dom skriver i sitt senaste mycket dåliga informationsbrev till skoterägare att dom för våran skull 'sänkt' premien. Det är inte sant, nu tvingas man att ha helförsäkring ett helt år i taget, man kan ej ändra sin försäkring på annat sätt än att sälja skotern ? Man kan inte ställa av skotern och ta bort sin försäkring. Man är tvingad till att ha IF helförsäkring året om. Om man inte säger upp försäkringen före sin årsförfallodag så hamnar man automatiskt i detta 'avtal'

Jag anser att detta verkar olagligt ! Och brevet till oss är fördummande då man försöker vinkla det till att man gör detta för våran skull, för att vi 'inte ska ha så besvärligt då vi ställer av våra skotrar' Ja herregud, kan ingen stoppa försäkringsbolagens OLAGLIGA OCKERMETODER !!

Man kan lika gärna köra oförsäkrat, för den dan det händer nåt får man likså inte mycket hjälp av bolagen !


 
C

CrossCountry

Länsförsäkringar erbjuder samma typ, en basförsäkring som gäller ett helt år samt vanlig hel/halv/trafik som kan ändras till garageförsäkring vid avställning.

Basförsäkringen kostar 50-60% av helförsäkringen, lönar sig alltså bara om man kör skoter mer än 7 månader och det är det väl inte så många i sverige som gör...

Om man bortser från de som kör på vatten sommartid fast det tror jag inte försäkringsbolagen anser skall täckas av försäkringen.
 

anders3

Semi PRO sledder
1 jan 2000
79
0
0
Detta är mest troligen på grund av alla snål jävlar som ställer av och på skotern varje helg. Detta kostar försäkrings bolagen mycke pengar i hantering och därför blir nu försäkringarna på detta vis.

Så tacka alla idioter som förstört för alla andra.

 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
[Uppdaterat: Senast editerat den 18-Nov-03 kl 05:18 PM (CET)]Håller med dig fullständigt Min försäkring vart dubbelt så dyr nu pågrund av det du skrev om.Sen angående att du skall kunna ställa av den i Länsförsäkringar,så MÅSTE du ha minst tre f-säkringar hos dom.Så för min egen del så vinner jag ingen ting på att använda dom kontra If,för dom är för dyra på alla dom andra sakerna som jag har.
Båten If 2400:-,Lf 6000:-Redan där är min vinst borta!Men ni andra kan ju f-säkra tex
kärran,hem-säkringen. För tänk på att ha skoter,kärra ev bil på samma om det är möjligt för då kommer man undan med en självrisk om olyckan är framme,när man är ute på vägen. För det är lätt hänt att den ev vinsten är borta om du skulle åka av eller bli påkörd på grund av alla självriskerna. :)

Mvh: Bola....................

 
E

ejwbegysv

Kanske en dum fråga.. Men måste man har skoter försäkrad? Bilen är man ju tvungen att ha trafikförsäkring på...
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Du måste ha trafik försäkring,annars får du köra på inhägnat område om du skall åka utan. ;)
Mvh: Bola.....
 

Kjelle

Medlem
1 jan 2000
20
0
1
Det är inget fel i att ställa av skotern då den inte används !

Varför ha helförsäkring då man kanske inte rör skotern på två veckor och den står i garaget !

Det är inte fråga om snålhet, utan ekonomi, när man betalar 40000 :- /år i försäkringar så är måttet tyvärr rågat !!

Varför TVINGAS att ha helförsäkring på sommaren, om andra företag hade kunnat tvinga på sina kunder idiotiska produkter till ockerpriser hade dom blivit stämda, varför skall försäkringsbolag få göra hur dom vill och fortfarande anses ha lagen på sin sida.

Korkat !
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Jag håller med dig om att det är idiotiskt att behöva ha tafik eller hel-halv hela året.Helst eftersom att det står i lagen om att man inte får köra i terrängen på barmarkssässongen utom vid speciella tillfällen.(vissa bolag skriver att dom nu har gjort om så att du kan köra hela året)Jag pratade med en tjej på If om den nya f-säkrings formen och till slut så kröp det fram att det berodde på dom höga kostnadena (stavas det så?),att maskinerna
ställs av och på ibland flera ggr på en vecka.(uhu vicken lång mening det vart)
;-)

Mvh: Bola............
 

leijon

Välkänd medlem
1 jan 2000
160
0
16
skoter.65north.se
Mitt tidigare inlägg den 16/10:
"Ni som ställt av skotern efter varje tur för att sedan ställa på skotern några dagar senare när ni skall ut och köra för att ånyo ställa av skotern på kvällen, har gett försäkringsbolaget IF så mycket administrativt extraarbete (läs ökade kostnader) att de nu också (som sista bolag?) infört helårspremie
Finns det något annat vettigt försäkringsbolag där man kan ställa av skotern åtminstone en gång/år?"
 

Kjelle

Medlem
1 jan 2000
20
0
1
Varför skriver då inte IF (Skadia) som det är istället:

Vi har fått ökade kostnader följt av lågt förtroende hos våra kunder pga våra olagliga och pinsamma lägenhetsaffärer.

Varför skall vi som KUNDER få ta smällarna pga att försäkringsbolagen missköter sig ?
 

Kjelle

Medlem
1 jan 2000
20
0
1
Administrativt extraarbete?! F

ör nåt som sköts totalt med automatik och via databaser som är kopplade mot varann och automatiskt skickar ut fakturor , dumma infobrev etc. nej du, den går jag inte heller på !
 

anders3

Semi PRO sledder
1 jan 2000
79
0
0
angående det här med att man inte kan ställa av sin skoter över sommaren,jag har sådan försäkring och när halvårs invbetalningen kom så ringde jag och ställde av skotern , lät bli att betala , och jag har inte hört av dem sedan dess.

Är det inte så att du KAN ställa av din skoter men då är den helt utan försäkring dvs utan stöld brand osv
 

Bacon

Välkänd medlem
1 jan 2000
576
0
16
Sverige
Jag läste förra året här på forumet, att det är försäkringsbolagena som kommer att stoppa skoteråkningen i detta land, och jag börjar att bli rädd för att den som skrev detta då kommer att få rätt.
Ingen kommer att ha råd med försäkrinarna på skotrarna...

Ps. bankerna och försäkringsbolagen är dom största gangsterna av alla!!!
 
E

ejwbegysv

Jag ägde förut en BMW M5 med 340hk, den kostade mig 16000per år i helförsäkring... Min Summit kostar också 16000per år i försäkring.. skandal!

Sen har trygghansa ett system att man betalar mer på vintern och väldigt lite på sommaren.. Så det lönar sig inte att ställa av den under sommaren...
 
D

Daniel Pettersson

Har pratat med IF

Jag har vart i kontakt med if om detta. Svaret jag har fått är att skoterägarna ställer av o på skotrarna från dag till dag och administrationen blivigt för dyr, jag hade köpt hans argument om inte if hade passat på att höja total premien. För mej som "skött" av o på ställningen blir det skit dyrt nu, framförallt då jag bor i norduppland där säsongen vissa år är väldigt kort. If kommer även att göra om mc försäkringen. Jag tror att fler kommer att välja att halv försäkra skotern nu och vid ev. skada anmäla den stulen. Så jag tror ej på deras idé.
 
D

Det ni!

Själv blev jag upplyst om detta när jag tog min försäkring förra året om att det inte går att ställa av skotern utan att det är en helårsförsäkring, Jag kollade runt och kom fram till att ändå Länsförsäkringar var billigast för mig, kostar ca 2800:-år/hel,
kör en zr500 -98 Dom har inte höjt min premie för i år...

På sikt kommer det att bli lika dyrt att åka snöskoter som MC pga alla skador och stölder.
Destå fler personer som blir skadade pga snöskoteråkning kommer att driva upp priserna, pga att det är all vård på sjukhus som kostar för försäkringsbolagen...

Läste någonstans att Trygg hansa hade typ 3 allvarliga mc olyckor i sommras som kostade dem ca 10 mille i sjukhus räkningar så det är inte så konstigt att det blir dyrt, och då ska man tänka på att en sporhoj typ R1,R6,zx6r - zxr10r, i klass 7 kostar från ca 20 000 - 50 000 hel/år för en 25 årig stockholmare...

 
D

Det ni!!!

RE: Har pratat med IF

>Kanske billigast att inte ha
>försäkring alls.


Säg det när du ska pröjsa sjukhus räkningen efter en olycka... eftersom din sjukhusräkning kommer att täckas av trafikförsäkringen på fordonet...