Färg på tändstiften?

Blommen_

Välkänd medlem
21 jun 2008
142
0
16
Malung
Skoter än som bänkad osv för optimal förbrukning. Jag jobbar ilag med en "gubbe" som vunnit skotercross sm guld flera gånger.
Stiften är typ gråa och dom ska vara gyllenbruna typ jag har br9ecs stift i.
jag vill att dom ska vara mer svarta för då vet jag att skiten får bensin som den ska på fullgas.Iaf så säger han att dom är gråa pga av att stiften är för hårda/kalla.
nån som har ett nå tipps om stift då?
//Mvh Lynx 700 sp -01
 

Blommen_

Välkänd medlem
21 jun 2008
142
0
16
Malung
Sv: Färg på täntiften?

hade skit brådis,ska fixa det nu:D
Skoter är bänkad hos M-performance i mora för optimal bränsleförbrukning. Jag jobbar ilag med en "gubbe" som vunnit skotercross sm guld flera gånger och han har jobbat som arctic återförsäljare hela livet.
Och nu till saken! Mina Stift är typ gråa och dom ska vara "gyllenbruna" typ. Jag har BR9ESC stift i nu jag vill att dom ska vara mer svarta för då vet jag att skiten får bensin som den ska på fullgas...
Och iaf så säger han att dom är gråa pga att stiften är för hårda/kalla.
Någon som har nått tipps om stift då?:hmmmm2:
//Mvh Lynx 700 sp -01
 

Engbergarn

Välkänd medlem
18 maj 2008
134
0
6
Östersund
Sv: Färg på täntiften?

Gå in på www.ngk.se sen på den sidan går du in på E-learning, klicka på tändstift, sen allmänt, och sida 5. där ser du nästan vad han menar. ;)
9:an på ditt tändstift visar kall/varmheten på ditt stift, du kanske skulle prova ett lika tändstift men med lägre nummer kanske 7, de kan du också se på samma sida :eek:
 

Blommen_

Välkänd medlem
21 jun 2008
142
0
16
Malung
Sv: Färg på täntiften?

Okej tack så mycket,kanske ska ta ett kliv ner på 7? Finns dessa stift på ok?
 

Blommen_

Välkänd medlem
21 jun 2008
142
0
16
Malung
Sv: Färg på täntiften?

fan,kollade ännu mer,fick alla svar ju! Tack så mycket!
Men som sagt jag vågar gå ner på 7va? de kmr ju inte hända något?
 

Engbergarn

Välkänd medlem
18 maj 2008
134
0
6
Östersund
Sv: Färg på täntiften?

De som kan va en fara är väl att de kan blir lite för mjukt, du skulle ha hört med någon raceåkare el. dom som bänka den. Dom kan kanske veta:) men hur ny/gammla är stiften du har i nu då?:eek:
 

Blommen_

Välkänd medlem
21 jun 2008
142
0
16
Malung
Sv: Färg på täntiften?

Ja,byter typ 3 ggr på en säsong, är inte spec gammala
nästan helt nya då jag kollade dom på färgen:p
 

GeK

Välkänd medlem
1 jan 2000
593
3
18
Stockholm, kör i norra dalarna
Sv: Färg på täntiften?

Gå in på www.ngk.se sen på den sidan går du in på E-learning...
Gäller inte allt detta mer eller mindre stift i bilmotorer?

Jag har också lärt mig att stiftet i skotern (2-takt) hels ska vara lite svart, max brunt, något som i en bil skulle indikera motorfel som t.ex. fet gång p.g.a. igensatt luftfilter. Har själv "mellangrå" färg på stiften (BR9EYA), d.v.s. korrekt färg för bil, och har kört så tre säsonger nu utan problem. Mulle har i.o.f.s. sagt att den färgen "indikerar lite magert" men har perfekt gång och effekt i maskinen och vill inte "fetta till det lite". Å andra sidan ligger jag inte heller och maxgasar 2 minuter över en sjö så det borde väl vara OK. Avgastempmätare är nog inte dumt.
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Sv: Färg på täntiften?

För att vara på den säkra sidan ska man ha stiften chocklad bruna. Som Marabous mjölkchocklad ;)

Men för att få ut MAX ur maskinen ska du ha dom så ljusa som möjligt men det ökar risken för ras.
 

Engbergarn

Välkänd medlem
18 maj 2008
134
0
6
Östersund
Sv: Färg på täntiften?

Gäller inte allt detta mer eller mindre stift i bilmotorer?

Jag har också lärt mig att stiftet i skotern (2-takt) hels ska vara lite svart, max brunt, något som i en bil skulle indikera motorfel som t.ex. fet gång p.g.a. igensatt luftfilter. Har själv "mellangrå" färg på stiften (BR9EYA), d.v.s. korrekt färg för bil, och har kört så tre säsonger nu utan problem. Mulle har i.o.f.s. sagt att den färgen "indikerar lite magert" men har perfekt gång och effekt i maskinen och vill inte "fetta till det lite". Å andra sidan ligger jag inte heller och maxgasar 2 minuter över en sjö så det borde väl vara OK. Avgastempmätare är nog inte dumt.

De gäller även skotrar, eftersom ngk gör stift till snöskoter, du kan även kolla till vilken skoter modell du ska ha olika stift till på samma sida.:rolleyes:
Gå igenom E-learning riktigt så får du den info du vill ha ;)