Skall man göra något speciellt för att få isär vevhuset?
Har lossat på bultarna, två fram och två bak.
Är det tätningsmassan som håller ihop skiten som berget eller missar jag något?
Det kan också vara styrningar som håller ihop det, även lagren.
Till min F7-motor har jag 4" hög kudde med två hål i, där jag trär in vevstakarna. Då ligger motorn upp-o-ned i ett säkrat läge.
(det förutsätter ju att du har tagit bort cylindrar och kolvar, samt stator och allt annat som kan hålla ihop vevhusdelarna - förutom själva bultarna)
Då lossar jag bara ungefär högst 5 mm på varje bult som håller ihop vevhushalvorna, håller upp motorn i en vevstaksända (låt säga PTO-sidan) och smäller med en gummiklubba på PTO-sidans bultar. Gör detsamma med motsvarande sida och lägger sedan ned allt igen.
Då ska kunna lyfta nedredelen (som i relation nu är övredelen) - efter att du dragit lös bultarna helt.
Där ligger alltså vevaxeln i övredelen.