Få mer klös i Ski Doo mxz rev -2003

hallonet

Välkänd medlem
8 feb 2010
400
1
16
Rimbo/Gottröra
Har varit lite inne på att byta skoter nu under vintern, men är samtidigt ganska frälst i min gamm ski doo:).

Så har börjat smida lite planer inför kommande säsong om jag ska ha kvar den. Tycker att den är lite för slö i acc på låga varv eller från stillastående, den har alldeles för dålig gasrespons. Tänkte även byta matta under sommaren, till en 38 iaf tror jag, men är ju då rädd att den blir ännu slöare såklart.

Så, är det någon av er som har nå tips hur man ska gå tillväga?, är det variator kitt eller vad finns det för "trim" möjligheter, som gärna är hållbart i längden också.

Ska tilläggas att den är nyligen nerdrevad iaf, så det är gjort, annars är den orginal.

Tack på förhand!:)
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Om det sitter originalgrejer i variatorn kan det nog vara läge att byta ut lite grejer.
Det är lätt det mest prisvärda du kan göra.
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Förutom fixa variator så kan du lägga en slant på andra reeds. Föreslår då Boyesen Rage Cage
https://boyesen.com/rage-cage-power-pack-snow
Om dom verkligen ger upp till 7 hästar mer vet jag inte men däremot blir motorn rappare och vridet betydligt mer användbart.

Sent from my GT-I9305 4G via Tapatalk
Bullshit! Tror inte de ger ett smack. Min 600HO bänkades till 117hk med boysen reeds, de är väl specade till 116hk? Han som bänkade sa att originalreedsen ger mest. Men de vet jag inget om, jag satt de endast för att slippa originalgummina med skitkvalitet!

Men justera in variatorn samt bestycka den, jag vann från 112hk - 117hk med att gå ner från 380 till 330/320 på huvudmunstyckena.
 

hallonet

Välkänd medlem
8 feb 2010
400
1
16
Rimbo/Gottröra
någon som vet en bra firma man kan vända sig till för tips? några som är kända för att omptimera skotrar.
gärna så nära sthlms området som möjligt, typ dalatrakten lr nåt iaf:). Om jag sätter på en ny slutbössa, typ speedtech. Måste jag bestycka om den då eller är dom inte så känsliga?.
 

mullfritz

Välkänd medlem
30 okt 2007
566
0
16
Umeå
någon som vet en bra firma man kan vända sig till för tips? några som är kända för att omptimera skotrar.
gärna så nära sthlms området som möjligt, typ dalatrakten lr nåt iaf:). Om jag sätter på en ny slutbössa, typ speedtech. Måste jag bestycka om den då eller är dom inte så känsliga?.
Skotern kommer att gå sämre med speedtech burk.. satsa istället på en topp med optimerad förbränning
 

Thincan

Välkänd medlem
11 jan 2010
190
2
18
som du själv skrev det är en gammal skoter, innan du börjar plocka på nya trim grejer, kolla att allt är helt å funkar som det ska, kolla vad du har i variatorerna, hur den är drevad, vad den varvar mm,
 

hallonet

Välkänd medlem
8 feb 2010
400
1
16
Rimbo/Gottröra
jäkligt tacksam för era svar grabbar, får väl ta å ringa m-performance och höra vad dom säger.
Är det väldigt stora kostnader vi snackar om tro?, tänkte så att det ens är värt att göra nånting, är ju ingen monsteroptimering vi snackar om, maskinen går rätt bra ändå, är bara det där lilla accet jag vill åt, för att resa den osv. Vill ju helst låta gammen gå en säsong till iaf då jag fortfarande utvecklas på skoterfronten, och har börjat våga lite mer och provar saker så känns skönt att inte behöva köpa ny än.
 

Niseye

Välkänd medlem
5 dec 2011
519
1
16
Västernorrland
Variator orginal, drevning var 20 eller 21 + orginal.
44mm bc matta. V-force3
Justerat på klossarna i boggien.

Det var det jag gjorde på den där reven. Det var en -05a btw
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.640
802
113
Kramfors
Re: Sv: Få mer klös i Ski Doo mxz rev -2003

Jag skulle ha portat den,, välj trialportning så håller den bra och du kan få 5hk till i hela registret.
Reedventilerna skulle inte jag köpt för org ser i stort sett ut som v-force och är minst lika bra fast det håller längre. I samband med portning ber du om optimerat kompförhållande för den soppa du kan åka och vill åka. Som ex så kan man få ut mer kus med 98 okt och det går även få optimerat för 95 okt med lite mer hk även från 95okt. Topparna på dessa är såpass bra att jag inte skulle kosta på nya billet toppar.

Finns säkert någon pipa som ger lite mer hk också och vill du ha stor skillnad i hk så sätter du dit dubbla pipor.
Slutligen bromsar man maskinen och mappar in den. Därefter kan man då titta på registret på dynopapperet och bestycka in variatorerna efter det.
 

hallonet

Välkänd medlem
8 feb 2010
400
1
16
Rimbo/Gottröra
Sv: Re: Sv: Få mer klös i Ski Doo mxz rev -2003

så en 44 kams matta passar på reven utan att ta i?, hade tänkt mig att byta till en 38, men kanske borde satsa på en 44:a istället?
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Om du är lite händig själv har jag sett någon stanns dom sålde 600 ho portningsmallar.
Ingen aning om det är en " bra" portning men är man händig och villig att göra det själv blir det nästintill gratis =)

Har ingen större erfarenhet av dubbel rör men dom brukar väsnas onödigt mycket och bli mer känslig på bestyckning mm.