få varv på 8300?

roppin_96

Välkänd medlem
26 nov 2012
308
3
18
Luleå
www.youtube.com
Va ska man ha för variator setup för att få varven över 8000 i djupsnö? (puder) och ändå ha ett grymt bottendrag. Jag kör 11-66 vikter och får bara 7900
 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Vad har du för sekfjäder?

Jag skulle vilja tro att en flackare helix typ 58-40 skulle passa bättre till RMKn.
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Bara ta lös helixen så kan man se färgmärkningen på fjädern. Vad har du för fjäder i primären?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

roppin_96

Välkänd medlem
26 nov 2012
308
3
18
Luleå
www.youtube.com
primär är org fjäder, körde silver ett tag och då flög varven mot 9000 :0
Ser nu att org fjädern ska vara black/purple och den jag har liggande är svart med ett grått streck, är den fjädern bättre eller sämre?
 

thewayout

Välkänd medlem
14 sept 2004
394
0
16
primär är org fjäder, körde silver ett tag och då flög varven mot 9000 :0
Ser nu att org fjädern ska vara black/purple och den jag har liggande är svart med ett grått streck, är den fjädern bättre eller sämre?
helixen ser du ju direkt på baksidan på sekundären, fjäder ser du om du tar bort helixen så du behöver inte montera bort nåt för det.. vadå silver? team silver? 165-344?
varvstopp på 8600.. kanske du får 100 varv till på toppen med team silver jämnfört med original.
högre sluttryck, lättare vikter, flakare helix, styvare sluttryck sek.fjäder, allt ger mer toppvarv
så det är bara å välja vilken väg du vill gå.
 

roppin_96

Välkänd medlem
26 nov 2012
308
3
18
Luleå
www.youtube.com
allt sket sig ändå.. bultarna till helixen är fast ärjade på nå jävla vänster.. sprängde 2 stycken torx bitts för att bult****** satt så hårt.. fick lös en men vad hjälpte de till
 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Sätt sekundären i frysen i 20 min, värm sedan på helix vid bult tills ett klickande ljud uppstår. Använd sedan slagmejsel för bästa resultat.

Skickat från min HTC Desire S via Tapatalk 2
 

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
räcker med en varmluftspicka att värma skruvarna,sätt pickan imot i ca 20 sek sen tar du spärrskaftet och knycker till lite,Torx T27,om du använder nån form av mutter snurra och kör för hårt så far bitsen på engång
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Leta rätt på en primärfjäderkarta och sök efter en fjäder som är lite hårdare än den du har. Du säger ju själv att du fick för höga varv med en fjäder så vad du behöver är alltså en fjäder som är styvare än den du har men mjukare än den du provade.

Tar du en fjäder som har samma starttryck som du har nu men med högre sluttryck så kommer du att få samma inslagsvarv som nu men högre slutvarv
 

lucasdegerman

Aktiv medlem
22 dec 2010
91
2
8
kan inte förstå att alla har såpass problem med helix skruvarna. dem är limmade med loctice likväl som dem ska limmas då dem ska tillbaka. ta gasol och värm försiktigt, enklast är att spotta på skruven och av sunt förnuft vet du då du värmt nog. trixet är endast att få gänglåsningen att släppa vilket den gör av värme... jag kör team silver, svart/lila i sekundär 71g 10serie vikter justerbara. varvar 8300 på mätare så alltså 8200 ärliga i lössnö på högre höjd,får den att varva 8400 på hårt för att sedan gå ner till 8300.
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Hehe! Kunde inte skrivit bättre själv! Men skriv gärna hur du lastat! Annars kan noviser lätt bli jävligt fundersamma!! Gissar att du kör mtx 70g +1g i innersta hålet vilket borde motsvara 69g.. Eller??
 

lucasdegerman

Aktiv medlem
22 dec 2010
91
2
8
jag kör med team roosters vikter, 11g vid häl längst in på vikten,4,5g på mitten, 2,3g längst ut. totala vikten 71,2g?. tanken var att prova lätta ner han lite till. vet dock inte vart jag ska lätta,någon som har något tips? mest bara för att prova om det kan bli bättre, såg ju dock nu att dem verkar ha en tomvikt på 56g? alltså kan dem inte väga 71,2 nu? ska ta och väga dem oviktade....
 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Jag hade då inget loctite på mina torx. Dom satt dock stenhårt fast i aluminiumet på helixen därav användandet av kyla och värme.

Skickat från min HTC Desire S via Tapatalk 2
 

roppin_96

Välkänd medlem
26 nov 2012
308
3
18
Luleå
www.youtube.com
jag hade inte heller loctite på mina, dom satt så in i helvete.. låg i frysen i 2 tim sen gasol värmare sen matade jag med en högtrycksdriven mutterknackare.. fick nöta på länge innan dom släppte vill jag lova! Men tack så mycke för tipsen!
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Glöm inte stenmans tips om montagepasta på bult skallarna vid montage! Vid test lägger jag aldrig loctite. Men när jag har hittat the sweet spot så lockar jag dem! Men dom e tusen ggr lättare att få lös med pasta! Värmer tills locken släpper sen skruvar man lös... Ingen 13 el 14 jag skruvat i har varit lockad från fabrik!