Får inte bort muttern till avgasporten.

Turbotrotteln

Aktiv medlem
18 jan 2015
93
0
6
Sörmland
Hallå..

Polaris Edge 600 - 02.

Avgasport som muttern gått sönder på när jag skulle ta isär.. nu ser det inte ljust ut. Får inte bort den, någon som har en idé på hur det ska gå till, går det montera avgasporten trots att den här har pajjat.

Aldrig skruvat i sånt här förr.


Se bild
IMG_5155.jpg
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Svetstång är förjäkla bra när man håller på med trasiga skruvar/muttrar. Bara att ställa åt hårt som fasen och sen vrida ur den försiktigt.
 

Turbotrotteln

Aktiv medlem
18 jan 2015
93
0
6
Sörmland
Svetstång är förjäkla bra när man håller på med trasiga skruvar/muttrar. Bara att ställa åt hårt som fasen och sen vrida ur den försiktigt.
Är den vänster eller höger gängad ? Funderar på om jag slog av den pga att jag försökte lossa den åt fel håll.

Finns fan inte mycket kvar att nypa i dock!
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Vanlig högergänga.

Vänstergäng används enbart på roterande delar där rotationsriktningen riskerar att mutter/skruv kan lossna.
 

Turbotrotteln

Aktiv medlem
18 jan 2015
93
0
6
Sörmland
Vanlig högergänga.

Vänstergäng används enbart på roterande delar där rotationsriktningen riskerar att mutter/skruv kan lossna.
Fick lös det, förstod inte att muttern satt ihop med brickan och allting. Muttern gick iaf sönder helt när jag spände på svetstången. Men bakom "lappen" så spände jag runt svetstången och rotera på avgasbladet .. då kom det loss =)
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Vanlig högergänga.

Vänstergäng används enbart på roterande delar där rotationsriktningen riskerar att mutter/skruv kan lossna.
Nästan. Vänstergänga används ju också på vantskruvar, styrstag och liknande saker där det är praktiskt att ha högergänga i ena änden och vänstergänga i andra änden.
Ett sådant ställe, där många har vridit av skruvar för att man inte har insett att det var vänstergänga, är stödet/momentstaget mellan motorn och sekundärvariatorns lagerbock på diverse Arctic från början av 90-talet. Det är högergängat in i gummiklossen som ligger an mot motorn men vänstergängat in i hylsan på lagerbocken. Och kontramuttrar i båda ändar.