Fått i vattenblandad bensin i tanken, vad behöver man tänka på?

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
265
103
43
Vittangi
Hade en halvfull 20-liters bensindunk stående ute på gården och när snön smälte så tippade den omkull på marken, där det var en del vatten. Såg det när jag kom hem från jobbet en dag, så jag ställde bara upp den men troligen så var den lilla avluftningskorken lite öppen och bensinen har kommit åt att blandas med vatten. Vilket inte jag hade en tanke på då. Jag har kommit till den slutsatsen eftersom att jag igår tankade i bensinen från dunken i skotern och jag kom bara ca. 100 meter innan den började bluddra och tappade kraft. Efter ytterligare ca. 100 meter så slocknade den helt och jag fick bogsera hem den. Jag har i alla fall kollat så att motorn går runt som den ska när man drar i startsnöret och det gör den, precis som vanligt.

Det som jag har gjort hittills är att suga ur all bensin som jag kommit åt ur tanken (ca. 35 liter) och jag har även tänkt byta ut bränslefiltret mellan tank och motor (samtidigt då tömma bensinen från de slangarna på bägge sidorna om det bränslefiltret). Min tanke sedan var att fylla tanken med ny, fräsch 98-oktanig bensin och få igång den (kanske kräver en del dragande, måste kanske även blåsa lite i tanken för att trycka ut den nya bensinen i alla slangar) och låta den köra igenom en del bra bensin genom motor och bränsleledningar etc. Låta den gå på tomgång rätt länge och sedan köra lite lugnt runt ängen några varv så att allt får bli genomvarmt. Sedan var tanken att köra sommarförvaringsprogrammet och ställa undan den för denna säsong.

Men, är det något annat jag bör göra för att minimera risken för skador på motorn? Någon som har några tips? Skotern är en Ski-doo Freeride 850 E-tec 2018.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.094
894
113
Stora Blåsjön
Töm ur så mycket av soppan i tanken som möjligt, tanka sen i e10 soppa, typ vanlig 95. Mer etanol hjälper till stt samla upp vattnet.
Då soppan cirkulerar så räcker det med att du får igång den igen så kommer det gå bra.
Tror inte du behöver krångla med att tömma filter och slangar.
 
Reactions: Henrikssons

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Häll även i 1% tvåtaktsolja i tanken för spridarnas skull. Vatten har en förmåga att få spridare att ärga ihop så häll alltid i lite tvåtaktsolja inför sommarförvarig.De gäller alla tvåtaktsmaskiner om de ska stå längre tid även utan vatten i tanken.98 okt är bättre för längre dvalor då mer etanol ger mer rost i motorlager och ärgar spridare mer så jag skulle välja 98 okt trots att e10 tar med sig vatten effektivare än e5.
 
Reactions: Henrikssons

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Jag brukar hälla i en skvätt t-röd för att binda upp vattnet med bränslet, köra igång motorn ett tag och efter det i med nytt bränsle 98 okt
 
Reactions: Henrikssons