För hög kompa efter renovering - vad kan vara fel? (800 PT -07)

markkus

Välkänd medlem
5 feb 2005
184
0
6
Har en Renegade 800 PowerTEK -07 som jag i somras bytt följande på i förebyggande syfte.

- kolvar, till Wiseco (satt likadana där innan som tidigare ägare bytt)
- lämnat bort veven för lagerbyte (alla lager) och riktning

Men, nu när jag monterat ihop allt och ska dra i startsnöret så är det knappt så motorn går att rubba. En kompression sen tar det liksom stopp. Tar jag bort tändstiften går den hur lätt och fint som helst, men såfort jag monterar stiften så är det stopp.

Vad i hela världen kan vara fel?
MYCKET tacksam för svar :)

Mvh Markus
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.094
895
113
Stora Blåsjön
Du är för svag :)

Går den lätt utan tändstift så är det bara "oljekomp" du känner, det försvinner till stordel efter första provstarten.
 

markkus

Välkänd medlem
5 feb 2005
184
0
6
Hehe, ja så tänkte jag också först tills jag drog av snör-helvetet :)

Men du tänkte alltså att oljan som jag smetat in kolvarna och loppen med gör att det går sjukt tungt, för det går riiiiktigt tungt?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.094
895
113
Stora Blåsjön
Du kanske har smetat på lite mycket olja. Brukar bara finfördela oljan så cylinderväggarna och kolven får en tunn oljehinna.
 

markkus

Välkänd medlem
5 feb 2005
184
0
6
Ja jag tog nog i rätt ordentligt. Men hur fasiken löser jag det nu då så jag kan dra runt skiten? Tänkte ett tag att man kanske skulle hälla på lite bensin i tändstiftshålen så att det läker ner lite lättare mellan kolvringarna?

Känns ju drygt att plocka upp cylindrarna och det igen då man typ måste ur med motorn pga så trångt. :/
 

markkus

Välkänd medlem
5 feb 2005
184
0
6
Kör på samma tjocklek som satt där innan, dvs den som följer med Wiseco-kittet.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Gaah, klart det är fotpackningen jag menar! Har suttit och räknat kompförhållande till bilmotorer halva kvällen så snöade in mig på toppackning :)
 

markkus

Välkänd medlem
5 feb 2005
184
0
6
Felet hittat, riktigt rookie-mistake: Hade ej monterat primärvariatorn pga ville se att allt funkade innan. Men blev väl för lite roterande massa eller nåt varpå den liksom fastnade mellan varje kompression.

Monterade primärvariatorn och vips blev den som vanligt att dra i, startade på tredje rycket. :)

Mvh
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Låter lite otroligt, tror nog snarare på oljefilmen grabbarna pratar om.. Men funkar det nu så är det ju bra.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.094
895
113
Stora Blåsjön
Härligt att du hittade "felet".
Det gör faktisk rejär skillnad när man har primär variatorn på, speciellt på en twin och detta i kombination med mycket olja gör ju sitt.