Förarbevis snöskoter

Ranchn

Välkänd medlem
22 feb 2005
372
0
16
Holmsund / Hällnäs
Hej, grabben skall ta förarbevis för snöskoter och nu funderar vi om det finns pc-program för för detta ändamål. Det finns ju körkortsprogram för bil och mc.. men till snöskoter???
 

Heggan

Välkänd medlem
4 okt 2004
386
0
16
40
Luleå
Tror inte det är nödvändigt. Om man har suntförnuft och har kört skoter nån gång så klarar man kursen utan problem.
 

daniels

Välkänd medlem
7 jan 2005
318
0
16
Heggan skrev:
Tror inte det är nödvändigt. Om man har suntförnuft och har kört skoter nån gång så klarar man kursen utan problem.
Javisst, säg åt han att minst läsa igenom den där "foldern" ett par gånger så spikar han nog provet.

Frågorna är typ så här:

Det står en samling renar på isen där du hade tänkt köra, vad gör du?

1. Kör över dom.
2. Slå läger och vänta tills dom försvunnit.
3. Kör lungt en bra bit på sidan.

;)
 

Håkan K.

Välkänd medlem
1 jan 2005
293
0
16
På skotern
Håller med föregående talare.
Man kan inte jämföra körkort för bil och MC med FÖRARBEVIS,som är ett mycket enklare prov,dessutom helt utan krav på praktisk uppkörning. (vilket jag tycker är beklagligt)
Alla med minsta bondförnuft klarar provet helt utan bekymmer!
 

daniels

Välkänd medlem
7 jan 2005
318
0
16
Jo här var det faktiskt praktisk uppkörning nu såg jag men köra i en cirkel på isen säger inte mkt om hur man är som förare :/
Bättre än inget kanske..
 

Skotran

Välkänd medlem
1 jan 2000
671
0
16
Bjurholm
Det är ingen uppkörning som man kan bli kuggad på men för att få förarbeviset måste "läraren" veta att man har "erfarenhet" av körning. (dvs veta var bromsen sitter och vilket håll man ska luta åt i kurvor.)
 

daniels

Välkänd medlem
7 jan 2005
318
0
16
Skotran skrev:
Det är ingen uppkörning som man kan bli kuggad på men för att få förarbeviset måste "läraren" veta att man har "erfarenhet" av körning. (dvs veta var bromsen sitter och vilket håll man ska luta åt i kurvor.)
klart dom kan kugga på "uppkörningen" :) det har hänt, de va en värsting här som tog en sväng på egen hand i en jäkla fart så han visste nog vart gas o broms satt iaf :)
 

Håkan K.

Välkänd medlem
1 jan 2005
293
0
16
På skotern
daniels skrev:
klart dom kan kugga på "uppkörningen" :) det har hänt, de va en värsting här som tog en sväng på egen hand i en jäkla fart så han visste nog vart gas o broms satt iaf :)
FEL!
Man kan inte bli underkänd på praktisk körning,då det bara är teoriprovet som bedöms.
Kursledaren har krav på sej att ha ett PRAKTISKT MOMENT i utblidningen,men hur det är utformat och vad det innehåller är helt upp till den enskilde kursledaren att bestämma. (det finns kursledare som har en utflykt till ett vindskydd för att grilla korv som det "praktiska momentet" i utbildningen och det vore intressant att veta hur man "kuggar" på en sån övning?!)
Det praktiska är således inget man kan "kugga" på som det är med körkort.
OBS! skillnad på körkort och förarbevis!
 

daniels

Välkänd medlem
7 jan 2005
318
0
16
Håkan K. skrev:
FEL!
Man kan inte bli underkänd på praktisk körning,då det bara är teoriprovet som bedöms.
Kursledaren har krav på sej att ha ett PRAKTISKT MOMENT i utblidningen,men hur det är utformat och vad det innehåller är helt upp till den enskilde kursledaren att bestämma. (det finns kursledare som har en utflykt till ett vindskydd för att grilla korv som det "praktiska momentet" i utbildningen och det vore intressant att veta hur man "kuggar" på en sån övning?!)
Det praktiska är således inget man kan "kugga" på som det är med körkort.
OBS! skillnad på körkort och förarbevis!
säger du det så :) jag vet bara att dom som underkänts inte ens fick skriva teorin.

Ej medlem/Inloggad skrev:
Hej! kan man ta förarbevis på somarn?
Tror inte de har några kurser då :)
 

Håkan K.

Välkänd medlem
1 jan 2005
293
0
16
På skotern
daniels skrev:
säger du det så :) jag vet bara att dom som underkänts inte ens fick skriva teorin.


Tror inte de har några kurser då :)
Jag är själv kursledare,så jag säger det,ja! :)
Om det är som du säger så är det kursledaren själv som bestämt att vederbörande inte får skriva provet om han/hon inte kan hantera en skoter,vilket tyder på en seriös och ansvarsfull kursledare! Men han har inget stöd i lagen för att inte tillåta att vederbörande skriver teoriprovet. Men tummen upp för kursledaren!


Tro det eller ej,men man KAN faktiskt ta förarbevis på sommaren!
Eftersom förarbeviset gäller "TERRÄNGskoter" och inte SNÖskoter,så är det samma förarbevis för fyrhjuling (den räknas också som terrängskoter) så man kan skriva provet och ha den praktiska delen på fyrhjuling! Inte många som har förarbeviskurser på sommaren,men det är faktiskt fullt möjligt! :p

Sen kan man väl diskutera det lämpliga i att ha praktiken på fyrhjuling om man ska köra snöskoter och vice versa....men enl. lagen möter det inget hinder.
 

XC600

Aktiv medlem
1 jan 2000
86
0
6
Förarbevis

Som elev får du bara köra under en utbildares uppsyn (om du inte har körkort utfärdat före -00) och tog han skotern utan lov och körde utanför "provområdet" så blir det olovlig körning. Jag är inte säker att det var orsaken, men skulle tippa att det är så.
 

Rave643x

Välkänd medlem
15 mar 2006
136
0
6
Vinterborg
finns helgkurser, å de är inge svårt, jag har kompisar som är totalt blåsta om du fatta va ja menar, som har fixat alla rätt, även jag!
 

Mordecaien

Välkänd medlem
28 jan 2006
376
0
16
Kramfors
Javisst, säg åt han att minst läsa igenom den där "foldern" ett par gånger så spikar han nog provet.

Frågorna är typ så här:

Det står en samling renar på isen där du hade tänkt köra, vad gör du?

1. Kör över dom.
2. Slå läger och vänta tills dom försvunnit.
3. Kör lungt en bra bit på sidan.

;)
APP APP APP!

Man ska vända och ta en alternativ väg :rolleyes:

Och nej, man kan inte "kugga" på den praktiska delen. Men om man beter sig som en idiot och blankt skiter i vad som sagts så brukar det i så gott som alla fall leda till att man blir hemskickad och inte får slutföra kursen. Helt klart förnuftigt, och inte något man ska bråka om.

Och kursen som sådan är inte alls svår, det lär inte behövas något internetprogram. Bara du (din son) läser igenom häftet och boken några gånger, och kursledaren sköter inlärningen pedagogiskt ska det inte alls vara några problem!
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Sv: Förarbevis

Som elev får du bara köra under en utbildares uppsyn (om du inte har körkort utfärdat före -00) och tog han skotern utan lov och körde utanför "provområdet" så blir det olovlig körning. Jag är inte säker att det var orsaken, men skulle tippa att det är så.
Olovlig körning blir det inte.... Däremot kan man åka på böter för att man framfört en terrängskoter utan förabevis, men olovlig körning det gäller bil, mc lastbil och buss.
 

ski-dooer

Välkänd medlem
21 nov 2006
212
0
16
jämtland
Tro det eller ej,men man KAN faktiskt ta förarbevis på sommaren!
Eftersom förarbeviset gäller "TERRÄNGskoter" och inte SNÖskoter,så är det samma förarbevis för fyrhjuling (den räknas också som terrängskoter) så man kan skriva provet och ha den praktiska delen på fyrhjuling! Inte många som har förarbeviskurser på sommaren,men det är faktiskt fullt möjligt! :p

Sen kan man väl diskutera det lämpliga i att ha praktiken på fyrhjuling om man ska köra snöskoter och vice versa....men enl. lagen möter det inget hinder.
Mmm min sambo tog förarbeviset på sommaren och fick köra en gammal slut helt bromslös polarisfyrhjuling i en slalombacke...:eek: vidare var kursledaren väldigt seriös (ironi) och uppmanade till försäkringsbedrägerier samt att gärna *****s med renar för lapparna va dum i huve osv..
 

Bobbo V

Välkänd medlem
1 jan 2000
116
0
6
Uppsala
Sv: Förarbevis

Olovlig körning blir det inte.... Däremot kan man åka på böter för att man framfört en terrängskoter utan förabevis, men olovlig körning det gäller bil, mc lastbil och buss.
Hur säker är du på det du just har skrivit?
 

Matsa741

Semi PRO sledder
28 dec 2006
48
0
0
Kiruna
Jag har själv åkt på en olovlig körning på en 4 hjuling så att framföra en terängskoter utan förarbevis är olovlig körning och det får man böter för.
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
ingår is bad i utbildningen?? om inte kanske det vore dags att införa det :) Har man badat isvak så vet man ju lite om hur kroppen reagerar i den situationen om den inträffar lite plötsligt någon gång :eek:
de flesta som gjort lumpen har ju testat men alla gör ju inte det i dag

eller vad tycker ni :confused:
 

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Det är ingen uppkörning som man kan bli kuggad på men för att få förarbeviset måste "läraren" veta att man har "erfarenhet" av körning. (dvs veta var bromsen sitter och vilket håll man ska luta åt i kurvor.)
det krävs lite mera än så