Förarbevis

sp4x

Välkänd medlem
22 feb 2006
1.074
0
36
Östersund
förarbevis + legitimation
Själv har jag bara leg (körkort) med mig, och den enda gången jag vart stoppad så var det ok, de kollade i sitt register om jag hade behörigheten.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Du kan ta med bägge om du vill förenkla för tjänstemännen men kravet är att du har med dig en godkänd legitimation endast.

Detta gäller för övrigt också bil.

Garanterat.
 

Casy

Välkänd medlem
5 dec 2007
628
0
16
Mörsil/Krokom
Vissa snutar hävdar att man ska ha med sig regbeviset oxå.. men kollade man med pitepolis så behövdes Inte regbevis.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Det räcker nog med leg och att fordonets reg. skylt finns med.
Då lär dom nog kunna se om föraren har godkänd behörighet och att skotern är försäkrat och besiktat (det sista gäller endast hyrskotrar)
 

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
Vissa snutar hävdar att man ska ha med sig regbeviset oxå.. men kollade man med pitepolis så behövdes Inte regbevis.

Tidigare var det så att man var tvungen att ha med sig reg. beviset eller en kopia på det.

Kanske har det ändrats i så fall, skulle vara bra att veta om/när det gjordes i så fall. Fram till dess kommer iaf. jag att ha med mig en kopia på regbeviset.
 

kochkramer

Aktiv medlem
2 nov 2006
86
0
6
Sorsele
Reg beviset behöver man inte ha med sig, frågade några poliser som hade nykterhetskontroll i fjol. Dom sa att man inte behövde det, men det unterlättar ju så klart.
Jag tror att dom bara tar reg nummret åsså kollar dom när dom kommer tillbaka till stationen igen, jag kan kolla upp det närmare med min bror som är polis.
 
D

Deleted member 9532

förarbevis + legitimation
Själv har jag bara leg (körkort) med mig, och den enda gången jag vart stoppad så var det ok, de kollade i sitt register om jag hade behörigheten.
Det finns inga regler eller lagar som säger att man behöver ha med sig legitimation. Jag var på skoterkurs förra helgen och då frågade jag. Han som höll i utbildningen sa att det inte finns krav på att ha leg med sig.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Reg beviset behöver man inte ha med sig, frågade några poliser som hade nykterhetskontroll i fjol. Dom sa att man inte behövde det, men det unterlättar ju så klart.
Jag tror att dom bara tar reg nummret åsså kollar dom när dom kommer tillbaka till stationen igen, jag kan kolla upp det närmare med min bror som är polis.
Dom har ju mobilen med sig, ringer bara upp ledningcentralen som slår in reg. nr. och personnummer, då får dom ju upp om skotern är inregad och försäkrad, vem ägaren är, och om föraren har rätt förarbehörighet.

Blev stoppad av för mig, okänd polis här i A-jaur, när jag körde bil.
Givetvis så var plånboken med körkort hemma, ingen annan leg. heller.
Normalt sett böter, men han var mycket trevlig och sa att det fixade sig, så han ringde upp ledningscentralen och uppgav bilens reg. nr. och frågade mig efter mitt person nr. för att kolla om det stämmde att jag var ägare av bilen och att alla papper var i ordning, samt för att se om jag då hade körkort. Efter ett utandningsprov, konstaterade polisen att både jag och bilen var "Grön", så jag fick åka iväg utan att ha fått någon bötesbelopp.
 

kochkramer

Aktiv medlem
2 nov 2006
86
0
6
Sorsele
Sant men de beror nog på hur mycket dom har att göra, är det så att du kommer i ett gäng med skotrar så kan dom bara ta nummret sen får du en räkning på posten. Sen finns de ju inte mobiltäckning överallt ;)