Förgasar modell på exciter

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Vad heter förgasaren som sitter på min exiter.
Den är utrustad med anslutningar för vatten (förvärmning) Och har trottel posisions givare.

Det verkar som om det sitter 3st munstycken i denna och ja vill ha lite mera info hur detta funkar.
1lågfart m,
1huvud m,
och så ett litet munstycke somm sitter ihop med en slang som går ifrån florörkoppen och upp till insuget på förgasaren.

Nån som vet vad denna förgasare heter ?
 

Ingoberra

Aktiv medlem
1 jan 2000
86
0
6
VM38 skulle jag tro

Det är det på min EX iaf och jag har 320 mj och 20 pj men den svarar dåligt på gasen (får för mycket)har nålen på mittersta läget vad har du för bestyckning
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Bestyckning

Ja har också 320 mj och 20pj men ja trodde det stor 200 på mitt pj munstycke. ska kolla detta i kväll. Problemet ja hade var att oringen mellan flotörkoppen och förgasaren i mitten var kass så det som begränsade hur mycket bensin den fick var nålen.

Ja har fixat nya oringar nu men har inte testat det. Ja ska testa att byta mj å kolla hur det funkar.

Detta med Power jet är det bara på eropeiska marknaden detta sitter monterat ?


 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Power jet

<center><font size="1" color="#ff0000">Meddelandet senast ändrat den Feb-27-02 Kl 08:49 PM (GMT)</font></center>

Munstycket står det 200 på och det verkar ju vara helt fel då kanske.

Men ja hittar inget Mikuni 102/221 munstycke som är mindre än 80.

Står det verkligen 20 på ditt ?

http://www.link.ca/rsr/pdf/section7.pdfhttp://www.link.ca/rsr/pdf/section7.pdf</a>

Annars så har vi hittat anledningen till varför han vill ha 4L/mil

Får sladda in till Abris i morrn å kolla vad han har.




 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Hittat på nätet

<center><font size="1" color="#ff0000">Meddelandet senast ändrat den Feb-28-02 Kl 10:59 AM (GMT)</font></center>

3/4 to full throttle, main jet and power jet if used. NOTE: The power jet only works when the engine is revving flat. All it does is allows a smaller main jet to be used which weakens off low down carburation. The power jet substitutes the main jet size when the engine is revving high. Both main and power jet should add together to a normal main jet size.

Alltså så har jag en total munstyckestorlek på 520..

Vilken årsmodell är det på din exciter ?


 

Ingoberra

Aktiv medlem
1 jan 2000
86
0
6
min är en 89

och jag tyckte att det stod 20,0 men hålet var jävligt stort större än mj så det kan ju stå 200 men titta om du inte ser en punkt imellan 00
 

kent1

Rookie sledder
1 jan 2000
6
0
0
300mj

tjena grabbar jag har också en exiter -89
jag har 300 i mj men var sitter powerjet munstycket? min går bra på toppvarv men sen liknar det skit man får smyga på gasen för att komma dit (lite överdrivet) man får liksom små- pumpa lite och det är lite iriterande

 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Också 300

Ja stoppade i 300 munstycken å var ut å testade.
den blev inte för varm.
powerjet är 200 och lågfart har jag ett 40 monterat. Luftskruven är utskruvad ca 1 varv.
När ja testade med den 1 1/2 var ute så gick den som du säger.
Man fick mjölka upp varvet typ.

testa att skruva in skruvarna (lika mycket) eller kolla vad du har för låg fart. org är 42,5..
 

kent1

Rookie sledder
1 jan 2000
6
0
0
OK!!

ok jag ska testa i helgen om vädret tillåter.
Jag läste att när man ska ställa luftskruvarna
höjer man tomgånget till ca 2500/v sen skruvar man
ut eller in skruvarna tills man når det högsta varvtalet sedan ställer man tillbaka tomgången på ca:1500
ps:jag hörde att nålarna kunde vara slitna men
det är ju ganska svårt att se.
mvh Kent
 

Ingoberra

Aktiv medlem
1 jan 2000
86
0
6
Vad har ni nålarna på för läge

Vad är orginal, mina sitter i mitten och jag funderar på att höja clipsen ett snäpp
 

partek

Medlem
1 jan 2000
6
0
1
Samma problem ???

Jag undrar , går era skotrar jävligt dåligt på låga varv dvs upp till 4000 ungefär.

Min gör det EX II -92 , den orkar ingenting utan brölar bara upp till 4000 men sen går den som ett skållat troll.
Kan det vara bestyckningen det beror på ?
 

Ingoberra

Aktiv medlem
1 jan 2000
86
0
6
Jag funderar på att byta lågfartsmunstyckena

till nåt steg mindre får väl se om det hjälper.
 

partek

Medlem
1 jan 2000
6
0
1
Thullen

Blev din skoter piggare på låga varv när du bytte till 300 MJ och skruvade ut luftskruven 1 varv från bottenläge ?

Har varit och kollat på http://216.37.204.202/yamaha_oem/yamahasnow.asphttp://216.37.204.202/yamaha_oem/yamahasnow.asp</a>

Men där verkar 310 MJ och 42,5 PJ vara standard .

Vad kör du med för bestyckning osv. när din maskin går bra ?
 

Ingoberra

Aktiv medlem
1 jan 2000
86
0
6
Jag har inte provat med nå mindre huvudm

det enda jag har laborerat med är luftskruven. Org inst är utskr 5/8varv och ju mer jag skruvade ut den desstå sämre gick den så nu kör jag med 1/2varv ute men svarar fortfarande dåligt på gasen. Den svarar bäst när man nyss har startat den och inte kommit upp i temp, när den är varm går det knappt att spinna lös från stillastående.Så jag tror att jag lär byta lf mun, bara jag orkar säsongen är slut här så det får nog bli till hösten.
 

ski_d00

Välkänd medlem
21 mar 2006
665
1
18
Västerbotten
Nån som har en exciter 2 som testat ändra bestyckningen något?
Min surar gärna när det blir ner mot 0 gradigt och varmare.
310 högfart
Nålen i mitten
42.5 lågfart sitter nu

Nått av dom som ni vet man kan sänka utan att den går för snålt?
 

kimolsson

Aktiv medlem
23 jan 2011
67
1
6
älvsbyn
Nån som har en exciter 2 som testat ändra bestyckningen något?
Min surar gärna när det blir ner mot 0 gradigt och varmare.
310 högfart
Nålen i mitten
42.5 lågfart sitter nu

Nått av dom som ni vet man kan sänka utan att den går för snålt?

lågfarts munstycket borde in vara några problem att byta till mindre, kör själv med 40