Förgasar problem, Yamaha Phazer 87:a

Frizze

Aktiv medlem
9 nov 2006
52
0
1
Kopparberg
Hej alla skoteråkare.

Nu lessnar jag snart totalt på det här.

Jag har en snöskoter, Yamaha Phazer 87:a som går som ett lass skit :mad:

Den har en dubbel Mikuni Spjällförgasare. Och den får alldeles för mycket bensin. Jag skruvar och donar men inte f*n blir det bättre.


Är det någon som vet hur jag ska gå till väga? På en vanlig förgasare så ställer man en throttel? Hur gör man på en sån här satans förgasare?

Snälla ge mig bra svar, så jag kan få ordning på den innan riktiga snön kommer. Den spottar ut soppa ur kröken, och blöddrar på halvgas typ, så man märker ju att den får alldeles för mycket.

Någon som kan länka ngn instruktionsbeskrivning på hur förgasarn ser ut? och vilka delar jag ska byta ut / skruva på för att minska bensinflödet!


Tack på förhand !! :D :D
 

Poron

Medlem
4 mar 2006
16
0
1
Dalarna
Hade liknande problem med min Venture TF ( samma motor). Kolla att det sitter 2 gummi pluggar i förgasren ner mot flotörhuset. På min hade 2 st försvunnit vid demontering , skotern gick då som skit när man gasade på, gick skapligt på tomgång och lågvarv ( under 4000 ).
 

Phazer owner

Ny medlem
9 feb 2007
2
0
1
Men tjena, nu du ska du få rätt svar: den lilla skruven som sitter på ovansidan är luftskruven och den är den enda skruv som du kan skruva på för att kunna justera luft/bränsleblandning, så här går du till väga:skruva in den till botten på bägge förgasarna sen skruvar du ut dom ett varv detta är standard inställning nu är den till åren kommen så det kan bli aktuellt att skruva in den ytterligare pga slitage på luftskruvens säte men allt mellan 0-1 varv skall den vara, justera efter hurden går.
när vi pratar om munstycken så är det det som sitter i pluggen mitt under förgasaren om du har micklat med den med något vasst så kan jag rekomendera att byta detta mot ett orginal, för dom är väldigt väldigt känsliga! detta tror jag kommer att fixa din skoter, kom ihåg renligheten smuts i förgasaren leder definitivt till motorhaveri!

kör så he ruuuk!
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Jag har också en venture tf (dubbla mikuni spjällförgasare) 26/26 tror jag att dom heter å jag fick inte den att varva upp utan att den höll på att självdö, Men nya nålventiler gjorde susen. Nackdelen är att dom kostar 760 spänn på abris. För två.
 

Frizze

Aktiv medlem
9 nov 2006
52
0
1
Kopparberg
Poron, jag har 4 st gummipluttar.. 2 på varje förgasare. I munstyckena som pekar ner mot flottörhuset, där sitter 1 stor rör (huvudmunstycket) och runt det stora sitter 3 små.. 2 ska vara täckte, 1 öppet? För jag har bara 4 pluttar.. Vet du vilka som ska vara täckta? Eller om ALLA ska vara det kanske? jag kanske saknar fler gummipluggar?

Tack på förhand!
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Det är rätt 2 gummi pluttar på varje förgasare. Prova också att göra ren med injektor clener (stavning?) Äh skit samma,lacknafta är samma sak fast mycke billigare å sen kan man pilla lite med rensnål till gasmunstycken eller nåt liknande samt tryckluft är heller inte dumt
 

Frizze

Aktiv medlem
9 nov 2006
52
0
1
Kopparberg
Det är sak samma, förgasaren har gått gängpaj på nu.. Så kan inte skruva fast kopparna vid flottören.. Så säljer skotern som skrot på blocket för 4,000 nu.. Huvudmunstycket, gängen i där har gått pajj.. Så koppen går ej att skruva fast.. Så den läcker soppa, och omöjligt att gänga om! :D RÄTT ROLIGT!! skotern har inte funka nån gång i vinter.. ***** fi** phazer.....
 

Frizze

Aktiv medlem
9 nov 2006
52
0
1
Kopparberg
Jag har fått ordning på förgasarna nu efter mycket om och men! Den spinner som en katt på låga varv nu, men går inte riktigt riktigt den där sista biten på fullgasen.. då ger han sig.. men tror inte det är bensinens fel. För stiften är i stort sett torra. 1-2 gäng upp blöta, men det är dom på alla typ så.. Vad kan vara felet då?
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Det är inte torrheten på stiften man går efter utan färgen. Men om du tror att den får för lite soppa när du gasar så kanske det går att choka lite samtidigt som du ger gas för att se vad som händer
 

Frizze

Aktiv medlem
9 nov 2006
52
0
1
Kopparberg
Okej.. Bränslepumpen, tror ni den kan ha nått med detta fel att göra ? Att membranet i pumpen gått sönder. Eller slangen mellan pumpen o vevhuset, så det inte blir riktigt vakuum som det ska bli? Färgen på stiften är väl svart, alltså bränslet ser svart ut :S ! Är det rätt färg eller fel ?
 

Mordecaien

Välkänd medlem
28 jan 2006
376
0
16
Kramfors
Okej.. Bränslepumpen, tror ni den kan ha nått med detta fel att göra ? Att membranet i pumpen gått sönder. Eller slangen mellan pumpen o vevhuset, så det inte blir riktigt vakuum som det ska bli? Färgen på stiften är väl svart, alltså bränslet ser svart ut :S ! Är det rätt färg eller fel ?
Ska vara som vid bakning = gyllenbrunt.

Svart = fett
Vitt = magert