förgasarbestyckning 500 SKS -00??

jonteponken

Aktiv medlem
27 dec 2009
62
0
6
Skellefteå
Hej!
Tänkte få lite tips om hur jag ska få till bestyckningen på SKS:en.
I cruising fart (4500-5500 varv) så bluddrar den och går lite illa. Stiften är mörkbruna.
Ska jag: Byta lågfartsmunstycke?
Ändra trottelnålen?
andra tips??
känns väl som att den får lite mycket soppa? eller?
 

Volvolarsa

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.546
1
16
Arvidsjaur Sverige
är den orginal bestyckad ?.. är ju lite känslig om det är annan höjd eller temp den är bestyckad för..

orginal är huvud 350
och lågfarts 45
nålen i mitten och luft skruven ett varv ut
 

M.A

Välkänd medlem
23 jan 2010
196
2
6
Har en likadan skoter med samma problem. håller på att undersöka saken nu. enligt mina papper så är Orginalbestyckningen.

Huvud 370
Lågfart 45
Nålen i steg 2

Har nyss bestyckat om min till från 350 till 360, blev lite bättre men ska se om det går att få bättre...
 

jonteponken

Aktiv medlem
27 dec 2009
62
0
6
Skellefteå
Du har alltså gett den mer bensin? Jag som tänkt att den får för mycket!

Borde det inte vara lågfarten man ska byta när det gäller de varvtalen??
 

M.A

Välkänd medlem
23 jan 2010
196
2
6
jag tänker montera dit 370:s huvudmunstycken så att jag kan utgå från orginal så får vi se sen. Vad har du för huvudmunstycken/lågfart?
Se även över insugsgummina så att dom är hel. mina var nära att gå sönder.
 

jonteponken

Aktiv medlem
27 dec 2009
62
0
6
Skellefteå
Har faktiskt inte tagit lös munstyckena och kollat ännu... Men det är väl bara att plocka lös förgasarna och börja kolla hur det ser ut! Eller det räcker väl att släppa ner "flottörhuset" för att komma åt munstyckena? Ser fram emot att höra hur det går för dig M.A!
 
Last edited:

M.A

Välkänd medlem
23 jan 2010
196
2
6
Enklast är nog att plocka lös förgasarna, tar inte lång tid.
Provade att vrida ner bränsleskruvarna till ca 3/4 varv från botten och då går den faktiskt bättre. så jag är lite lur på och testa att gå ner ett steg på lågfarten eftersom den går bättre när man stryper ner bränslet med skruven. Normalläge för bränsleskruven brukar ju vara 1-1,5 varv. Tänkte om man går ner på lågfarten så kanske man kan hålla sig kvar på 1-1,5 varv. Har du testat att hur han beter sig om du drar in halvchoke med varm motor, han borde ju gå ännu sämre om han för för mycket bränsle för då får han ju ännu mer. Eller har jag fel i den terorin?
 

jonteponken

Aktiv medlem
27 dec 2009
62
0
6
Skellefteå
Din teori stämmer. Jag har skruvat in bränsleskruven till 0.5 varv och den går bättre så jag har samma tanke som du att prova gå ner ett steg på lågfarten. Tänkte även passa på att rensa upp förgasarna ordentligt. Har även vart och köpt ny olja för den som var i luktar som bara den... Tänkte prova Aspen oljan som fått bra kritik här på forumet...
 

M.A

Välkänd medlem
23 jan 2010
196
2
6
Du får väl ha koll på stiften så att dom inte blir vita när du bestyckar om. Gick den bra på tomgången när du skruvade in dom, borde gå dåligt på tomgången om man skruvar in dom FÖR mycket. hur blev den på övriga varvtal? gick den som vanligt i övrigt? man skulle ju kanske gå ner till 40 på lågfarten. men man får ju ha koll på stiften som sagt.
 

jonteponken

Aktiv medlem
27 dec 2009
62
0
6
Skellefteå
Har äntligen fått lite tid till att skruva.. Munstyckena som satt i var: Huvud 350 Lågfart 35 och Pilot Air jet 1.0 så nu blev man ännu mer fundersam. Bevisligen så är den ned bestyckad 2 steg både på huvud och lågfart. Nu hoppas jag att det var något skräp som har ställt till det. Fick tipset från E-son maskin i Skellefteå att rengöra förgasarna med Bräkleen (bromsrengöring!)och tryckluft. Nu ska jag ut och sätta ihop och hålla tummarna:)
 

M.A

Välkänd medlem
23 jan 2010
196
2
6
då kanske du inte ska gå ner nått på lågafarten eftersom det redan är gjort.risk att han kanske får för lite då. knepigt att vi har samma symptom fast din är nerbestyckad på lågfarten..??? var i sverige kör du?
 

jonteponken

Aktiv medlem
27 dec 2009
62
0
6
Skellefteå
Jag kör runt Skellefteå, alltså nästan på havsnivå. Jag har tänkt att kolla oljeförbrukningen också eftersom man tydligen kan få såna här symptom om den får för mycket olja. Nu sitter ju pumpen lite jobbigt till så det är svårt att se hur strecken linjerar mot varann. Sen stämmer väl tyvärr inte alltid strecken heller.. Återkommer med rapport när jag hunnit provköra efter rengöringen. Tyvärr har vi lite kallt (-20) så vi får väl se när man törs ut och gasa. Mitt luftfilter var rätt så blött av bensin vet inte hur det kan påverka?
 

M.A

Välkänd medlem
23 jan 2010
196
2
6
Om du har ni skoter på tomgång i ett par minuter, hur ser dina stift ut då. dvs ingen gas, bara tomgång. mina blir blöta, verkar som att den får för mycket bränsle, stryper jag bränsle skruvarna till 0,5 så blir dom blöta även då. tänkte kan vara kul att jämföra. sen en sak till. har du slangar från förgasarna som sitter på nipplar på luftburken?

Mikael
 

jocke_91

Välkänd medlem
12 feb 2008
499
0
16
Nyland
om de blir blött i luftburken har ni troligtvis för stora munstycken, så den spottar tillbaka. antar att de blir så efter det bluddrat. slangarna från förgasarn till luftburken måste sitta sådär för att de ska bli nån form av vacuum sug.
 

M.A

Välkänd medlem
23 jan 2010
196
2
6
om de blir blött i luftburken har ni troligtvis för stora munstycken, så den spottar tillbaka. antar att de blir så efter det bluddrat. slangarna från förgasarn till luftburken måste sitta sådär för att de ska bli nån form av vacuum sug.

Jag har ju samma munstycken på båda förgasarna men p den högra så så ser man hur det har runnit ut vid dessa nipplar på luftburken, dom har varit lösa. men inte på den högra. Har 45 på Pilot jet som det ska vara enligt boken. bränsleskruvarna står 1.5 varv ut. står skotern på tomgången så blir stiften blöta, då borden den teoretisk få för mycket på tomgången eller?
 

jonteponken

Aktiv medlem
27 dec 2009
62
0
6
Skellefteå
Jag har slangar till luft burken och och det var blött runt min anslutning också! Jag undrar om det kan vara så att reedsen inte sluter tätt och det är därför som den skickar bränsle bakåt in i luftburken. Kan det vara en vettig teori?? Är väl bara att plocka isär igen antar jag. Man får väl prova att ta bort luftburken och köra på tomgång och se om den skickar bränsle bakåt hela tiden. För min del så känns det inte som att man vågar bestycka ner nåt mer i alla fall. Känns nästan som att felet borde vara nån annanstans. flottören eller reedsen är vad jag tänkt kolla... återkommer med rapport. Tyvärr ännu kallare nu, -32 igår kväll.... Inte riktigt läge att vare sig meka eller provköra.
 

M.A

Välkänd medlem
23 jan 2010
196
2
6
Jag har slangar till luft burken och och det var blött runt min anslutning också! Jag undrar om det kan vara så att reedsen inte sluter tätt och det är därför som den skickar bränsle bakåt in i luftburken. Kan det vara en vettig teori?? Är väl bara att plocka isär igen antar jag. Man får väl prova att ta bort luftburken och köra på tomgång och se om den skickar bränsle bakåt hela tiden. För min del så känns det inte som att man vågar bestycka ner nåt mer i alla fall. Känns nästan som att felet borde vara nån annanstans. flottören eller reedsen är vad jag tänkt kolla... återkommer med rapport. Tyvärr ännu kallare nu, -32 igår kväll.... Inte riktigt läge att vare sig meka eller provköra.
JAg hade upp mina reeds när jag bytte insugsgummin och såg då att det var som brännmärken med jämna mellarum på den blir intressant att se om det ser likadant ut på dina. förstår inte hur det kan bli så. vilken förgasar sida var det blött runt? det är min högra dvs magnetsidan som är blöt men inte nånting på variatorsidan.
 

M.A

Välkänd medlem
23 jan 2010
196
2
6
Näe det gjorde jag faktiskt inte. tyckte att dom så väldigt rena ut, däremot så tyckte jag att själva metallen på den högra reeden var liksom lite rosig medan den andra var helt blank. det msåte vara på magnetsidan som felet sitter. Tändstifter bli ljust på toppen.dvs på den plana ytan på toppen av själva pinnen, den rosiga reedventilen och att den trycker ut bränsle där. ingen av detta finns på den variatorsidan. måste kanska ta upp reedsen och kolla flärparna på dom så att ingen verkar ligga öppen.
väldigt intressant att vi har samma problem...fast samtidigt väldigt tråkigt.
 

jonteponken

Aktiv medlem
27 dec 2009
62
0
6
Skellefteå
Låter onekligen som att vi har exakt samma symptom.. Får helt enkelt ta isär och kolla mina reeds och se om det ser likadant ut. Men blir som sagt inte idag pga kylan... i o f s "bara" -24 nu.......