Förhöjd tomgång efter cylinder & kolvbyte

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
Upplever en förhöjd tomgång efter att jag bytt cylindrar och kolvar. Ökat 2-300 rpm. Är detta normalt efter ett dylikt ingrepp eller är det jag som råkat skruva på tomgångsskruven.

Förresten har jag höjt nålen ett snäpp kom jag på nu, det kanske är det?
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Kan vara att kolvarna är nya och ska köras in. Det där med nålen kan det också vara, högre nål, mer bränsle.
 

finnepojken

Aktiv medlem
14 apr 2008
68
0
6
luleå
jaa de är normalt efter bara du bytt kolvar och ringar men eftersom du bytt cylindrarna också får du betydligt bättre kompression och då ökar tomgången de har alltid gjort för mig också så inge att bry sig om=)
 

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
Finns det någon sida med instruktioner att läsa av 'piston wash'?
Skär den igen kickar jag ut den för ett stup!
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Inkörning = gas i botten, med viss måtta.
Så kan man faktiskt säga ;) mycket gas, dra fort genom registret upp och ner dvs mycket gasa släpp gasa släpp körning och motorbromsa mycket, då blir det som bäst inkört :)
 

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
Finns lika måna råd och rön vad gäller inkörning som det finns folk på denna jord. Fan vet vem man skall lita på dock :)
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Så sant så men jag har dock kört in mina skotrar rätt hårt och dom har gått väldigt bra efter det, inte direkt fullgasrepor över isar men ett jäkla pimplande med gasen är bäst. Man ska definitivt inte fisköra runt halvgas! :D Här har du en trevlig länk om inkörning http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm