Förkyld Summit

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Kompisaren har köpt en 2021 Skidoo Summit 850 sp 154".
Den nyser till just när man ska draiväg från stillastående typ stuper till med en poff och sen går den klockrent i hela registret.
Är de någon som känner igen symtomen och direkt kan säga vad de är?
Jag kan bara generellt gissa på tps givare som är felande. I instruktionsbokens felavdelning står det att en missning kan va någ med avgasventilerna, troligen öppningsrelaterat får man gissa då men de säger inget om vart i varvtalsregitret den ska missa då.
Det är som tur är 1 års garanti kvar på den så han ska lämna in den.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Är det från stillastående/långsam körning och sedan V.O.T, så kan det vara övervarvsskyddet som bryter.
Testa att ställa om på primären för sänkt maxvarvtal, och testa. Funkar det utan nysning, så vet ni vart ni ska söka efter optimering. (Fintrimning)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Är det från stillastående/långsam körning och sedan V.O.T, så kan det vara övervarvsskyddet som bryter.
Testa att ställa om på primären för sänkt maxvarvtal, och testa. Funkar det utan nysning, så vet ni vart ni ska söka efter optimering. (Fintrimning)
Nej de är just i början när han ska iväg ,jag vet inte ens om mattan börjat snurra, jag har inte kört den så vet inte exakt.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Finns ju en spärr i dessa ifall motorn varvar upp för snabbt så klipper den, så skulle definitivt kunna vara variatorrelataterat. Tex för lätta vikter eller fel ramper
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Finns ju en spärr i dessa ifall motorn varvar upp för snabbt så klipper den, så skulle definitivt kunna vara variatorrelataterat. Tex för lätta vikter eller fel ramper
De va intressant att den kan klippa även på varvtal under varvstopp om den varvar upp för snabbt. De måste ju va skydd om remmen sårängs :rolleyes:
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Finns ju en spärr i dessa ifall motorn varvar upp för snabbt så klipper den, så skulle definitivt kunna vara variatorrelataterat. Tex för lätta vikter eller fel ramper
Jag frågade kompiisaren hur/när den missar och de låter onekligen som uppvarvninsskyddet slår till för de händer då han slår full mutter och vid ca 7000v. Den är ganska lätt klickad i variatorn så den varvar 8100-8150v. Vi ska prova klicka på den mer så den varbvar lite mindre. Men jag skulle vilja ha 8150-8200v i sklutvarv för om man kollar bromsningar på Dynotech så ger den full effekt ända från 8000-8100v med bara någon enstaka hk förlust på 8200v: 8200v skulle då va ett perfekt övervarv som passar teknisk körning och lössnö. De innbär att man skulle behöva andra ramper som ger på mer i mellanreg så den inte går i detta dumma uppvarvninsskydd. Man undrar ju varför brp satt det så känsligt.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Ja de låter helt klart som det!
Prova att klicka så den ligger runt 8 för att ringa in felet och rätt vad det är går maskinen bra med dom inställningarna och då är det ju bara att låta det vara så.
Tycker själv att min går som bäst vid 7900-8000
 
Reactions: Boost III

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Annan fråga ang rullarna i sekundären passande 08-22 QRX sekundären,, har ni kommit fram till något märke på rullar som håller bättre än org? De finns säker fler märken så kom med förslag.
Rinab säljer rullar som påstås va "extra starka" men ävebn BilletX påstår att sina rullar håller bra.

 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Bytte åt en kompis, köpte av en som annonserade på blocket som påstår att dom ska hålla bra, 1200 pix gick dom på. Men det är kört för lite för att kunna ge någon recension än, original höll väl 2-300 mil nånting så det är inte förrän efter det man kan börja räkna egentligen 🤠
 
Reactions: Boost III